Baťa by nad kvalitou dnešných topánok zalomil rukami

Počet reklamácií obuvi stále rastie. Jaroslav Karovič z bratislavskej opravovne obuvi Obuvservis hovorí, že už sa nestačí spoľahnúť na značku, ale skôr na použité materiály.

02.11.2009 12:00
Obuvservis, Karovič Foto:
"Na Slovensku sme mali kedysi najprísnejšie normy, dnes to už neplatí," hovorí Jaroslav Karovič z bratislavskej opravovne obuvi Obuvservis.
debata

Prečo opravu obuvi kríza nezasiahla?

Vznikol tlak na peňaženky a ľudia chodia viac ako predtým, mnohí si radšej dajú topánky opraviť, akoby si mali kúpiť nové. Obuv sa v posledných rokoch kazí častejšie.

Prečo to tak je?

Príčinou je nedokonalé spracovanie. Podrážka by mala byť dokonale obrúsená, mala by mať zdrsnený povrch, aby dobre držala, keď sa prilepí. Na 90 percentách obuvi to nie je dodržané, obuv sa často rozlepuje. Podrážky sa zase lámu – guma, z ktorej sú vyrobené, obsahuje málo kaučuku.

Je veľký rozdiel medzi topánkami z trhu a značkovou obuvou?

Kvalita sortimentu na našom trhu je veľmi zlá. Ľudia majú pocit, že zárukou pre dlhú trvácnosť topánok sú nákupy v značkových predajniach. Tvrdím však, že topánky od nemenovaného výrobcu sú nekvalitné. Výrobky sú síce vyrábané pod obchodnou značkou, ale aj tak sa vyrábajú zväčša v Číne či vo Vietname. Starý pán Baťa, keby sa tohto dožil, by určite zalomil rukami.

Nepomohlo by pritvrdiť normy kvality?

Na Slovensku sme mali kedysi najprísnejšie normy, dnes to už neplatí. Európske normy sú oveľa zhovievavejšie. Veľa výrobkov nie je z kože, ale z umelých napodobenín. Keby boli topánky aspoň koženkové, ale často ide len o pogumovanú látku. Často sa stretávame s tým, že ľudia nám nosia takéto topánky zalepiť.

Kto by mohol situáciu zlepšiť?

Aktívnejšia by asi mala byť obchodná inšpekcia. Ešte keď žil môj nebohý otec, výrobcovia dostávali pokutu 200 korún za krivé šitie obuvi. V tej dobe to bol obrovský peniaz. A tlak by mali vyvolať samotní spotrebitelia.

debata chyba