Veľkonočné články, recepty, ozdoby a vajíčka na Velkanoc.Pravda.sk
Predaj piva, vína a tvrdého alkoholu stúpa a jeden a pol týždňa pred Veľkou nocou obchodníkom rastú tržby. Vlani narástli až o jednu tretinu.
Chladnička plná alkoholu na Slovensku k sviatkom patrí, zostava nápojov sa však mení. Hoci pivo nikdy nebolo typickým veľkonočným nápojom, jeho predaj stúpa najviac. Po ňom sa ľudia zásobujú najviac tvrdým alkoholom a napokon vínom.
Aký alkohol nakupujú Slováci pred Veľkou nocou |
– západné Slovensko – víno, ovocné destiláty a pivo |
– stredné a východné Slovensko – borovička, vodka a pivo, menej víno |
– vlani predveľkonočný predaj alkoholu dvihol obchodníkom tržby o jednu tretinu |
„Minulý rok nám týždeň pred Veľkou nocou stúpol predaj piva o 35 percent, liehovín o 31 percent a vína o 16 percent,“ hodnotí rast i sortiment predaja alkoholických nápojov predseda COOP Jednota Bratislava Adrián Ďurček. Hoci predaj vína stúpol najmenej, v posledných rokoch si ho spotrebitelia žiadajú čoraz viac, a to na úkor tvrdého alkoholu.
Napriek tomu, že v posledných rokoch prudko rástli dovozy vína, obchodníci upozorňujú, že opäť je v kurze kvalitné slovenské víno. „V sieti Terno predáme viac vína slovenského ako zahraničného, pričom biele víno sa míňa rýchlejšie ako červené,“ opísal posledný trend Ďurček.
Časť zákazníkov sa pri nákupe vína presunula do špecializovaných predajní – vínoték, alebo ho nakupuje priamo u výrobcov. „Tento presun má logiku. Ľudia chcú vedieť, čo pijú, od koho pijú, a keď sa im víno nepáči, môžu ho adresne reklamovať,“ povedal Roman Košťál, vinár z pezinskej rodinnej firmy Vinkova.
Predaj alkoholických nápojov je rozdielny podľa regiónov. Kým stred a sever Slovenska uprednostňujú tvrdý alkohol, západ má najradšej víno. A všetci bez rozdielu vo veľkom nakupujú pivo. Pivovary na to zareagovali a jedna z veľkých spoločností ponúkla ľuďom tzv. multibalenie. K siedmim fľaškám pridáva ôsmu zadarmo.
„Na veľkonočné sviatky si ľudia viac dožičia aj prémiové pivá,“ všíma si hovorkyňa spoločnosti Pivovary Topvar Drahomíra Mandíková. „Celkovo však v ponuke prevažuje desiatka pred dvanástkou, ktorej sa predáva už len okolo 20 percent. Celých 80 percent pripadá na desiatku či ostatné pivá s nižšou stupňovitosťou,“ podotýka šéf Slovenského združenia výrobcov piva a sladu Roman Šusták.
Pri tvrdom alkohole je stále v kurze vodka na východe krajiny, stred miluje borovičku a západ ovocné destiláty. „Posledné zvýšenie spotrebnej dane zdražilo liehoviny. Do akej miery to zníži ich spotrebu, však zbadáme až o dva – tri mesiace, pretože obchodníci sa predzásobili,“ povedal Ján Király, prezident Zväzu výrobcov liehu a liehovín na Slovensku.