Autobusári chcú odškodniť iba pri ceste do zahraničia

Vrátenie časti cestovného, ak autobus mešká, či zaplatenie za stratenú batožinu v prímestských aj diaľkových autobusoch. Také práva pre cestujúcich sa slovenským dopravcom nepozdávajú.

08.07.2010 14:57
kufor, cesta, dovolenka Foto:
Odškodňovaniu pri strate batožiny sa slovenskí dopravcovia bránia, väčšinou ide podľa nich o krádeže.
debata

Autobusové spoločnosti vraj ešte nie sú pripravené na jednotné pravidlá odškodňovania cestujúcich. Zatiaľ sú ochotné pristúpiť na ne iba pri linkách do zahraničia.

„Zavedenie nových pravidiel si viem v súčasnosti predstaviť v medzinárodnej doprave. Na nej by sa zároveň vychytali všetky technické problémy, ktoré môžu nastať,“ povedal George Trabelssie, šéf Zväzu autobusovej dopravy. Dopravcovia by totiž museli vrátiť pri vyše hodinovom meškaní štvrtinu z ceny lístka a pri viac ako dvojhodinovom oneskorení až polovicu cestovného.

„Také náhrady by znamenali dodatočnú zodpovednosť a nadmerné finančné zaťaženie. Vodiči by okrem toho boli vystavení tlaku dodržiavať cestovné poriadky za každú cenu, čím by mohli ohroziť bezpečnosť cestnej premávky,“ odôvodnil Milan Jankulár, obchodný riaditeľ Veolia Transport Nitra.

Podľa autobusových spoločností by nové pravidlá zatiaľ nemali fungovať vo vnútroštátnych diaľkových či prímestských autobusoch. „Železničná doprava má napríklad v rámci Slovenska výnimku zo spomínaných pravidiel. Rovnaké podmienky by preto mala mať aj autobusová doprava,“ porovnal Trabelssie.

Odškodňovanie cestujúcich v autobusoch
Čo navrhuje EÚ
– meškanie zavinené dopravcom – nad 60 minút vrátenie 25 % z cestovného, nad 120 minút polovice z ceny lístka
– strata batožiny – náhrada do 1 800 €, príručná batožina do 1 300 €
– plná zodpovednosť dopravcu v prípade zranenia alebo úmrtia cestujúceho
– bezplatná asistencia pre zdravotne postihnutých ľudí
Čo ponúkajú dopravcovia v súčasnosti
– presné spoločné pravidlá pre dopravné spoločnosti neexistujú. Dopravné firmy si samy určujú v prepravných poriadkoch, aké odškodnenie cestujúcim poskytnú
– niektorí dopravcovia (napríklad Slovak Lines) vracajú cestovné alebo jeho neprejazdenú časť pri meškaní v prímestskej doprave nad 60 minút a v diaľkovej nad 120 minút
– alebo poskytnú cestujúcim náhradný spôsob dopravy. V prípade, že ho odmietnu, vrátia cestovné či jeho časť (napríklad Veolia Transport Nitra)
– pri strate batožiny nahrádzajú škody napríklad do výšky 166 € (Turancar) či 332 € (Slovak Lines)

Keď Brusel vlani v decembri zaviedol podobné pravidlá pre železničnú dopravu, viaceré krajiny si vyžiadali niekoľkoročný odklad ich zavedenia na vnútroštátne spoje. Rovnako aj Slovensko. Rokovania o právach pre autobusovú dopravu v Európskom parlamente sa pritom zasekli na podobnej otázke. Majú pokračovať až na jeseň a je potrebné vyriešiť rozsah použitia nových pravidiel. Teda či budú platiť iba na medzinárodných spojoch, alebo aj na vnútroštátnych diaľkových linkách, či dokonca aj v prímestských autobusoch premávajúcich v okolí miest.

Cestujúcich odškodňujú slovenskí autobusári už v súčasnosti. Nie je to však povinné. Spoločnosti, ktoré sa samy rozhodnú nahrádzať škody, majú práva pre cestujúcich zakotvené v prepravných poriadkoch. „Ak meškanie spoja zaviní dopravca, vrátime cestovné alebo jeho časť za nevyužitý lístok. Podmienkou je meškanie v prímestskej doprave viac ako 60 minút, v diaľkovej a v medzinárodnej nad 120 minút,“ vymenovala Eva Vozárová, hovorkyňa bratislavského dopravcu Slovak Lines.

Dopravcovia pri poškodení autobusu posielajú aj náhradný spoj. Ak ho cestujúci odmietne, vrátia mu buď plnú výšku cestovného, alebo jeho časť. Niektoré firmy vracajú peniaze aj pri strate batožiny. Výška odškodnenia je však rôzna. „Cestujúcim nahrádzame stratu batožiny do výšky 166 eur,“ povedal Viliam Turan, šéf dopravnej spoločnosti Turancar. Slovak Lines má hornú hranicu stanovenú na 332 eur.

Európska komisia navrhla odškodnenie pri strate batožiny až 1 800 eur. Zavedenie vyššej sadzby by však podľa dopravcov mohli zneužiť špekulanti. „Môžu si dať do batožiny staré šatstvo a dohodnú sa s kamarátom, ktorý tašku zoberie na zastávke z batožinového priestoru,“ vysvetlil Turan. Batožina sa totiž podľa neho málokedy stratí, väčšinou ide o krádeže.

debata chyba