Neplaťte za účty operátorom viac, ako je nutné

Podľa zoznamu poskytovateľov sietí a služieb, ktorý je publikovaný na internetovej stránke Telekomunikačného úradu Slovenskej republiky, na Slovensku v súčasnosti pôsobí približne 1 050 telekomunikačných operátorov. Môžeme si tak vybrať zo širokej ponuky poskytovateľov verejnej telefónnej služby, prístupu na internet, káblovej televízie...

20.07.2010 08:41
mládež, dievčatá, voľby, mobil, sms, študentky Foto:
Dávajte pozor na to, aby ste neplatili zbytočne za veci, ktoré nepotrebujete a ani nebudete využívať.
debata

Každý z týchto operátorov sa nás snaží pomocou letákov, reklamy na internete, v novinách, televízii a rozhlase presvedčiť, že ich ponuka je tá najlepšia. Aby ste ju neskôr neľutovali, dôkladne si premyslite, čo potrebujete. Nepríjemnou stránkou nerozvážneho rozhodnutia môže potom byť vysoký účet na konci mesiaca.

Vo všeobecnosti platí pred uzavretím zmluvy si ju dôkladne prečítať a oboznámiť sa so všeobecnými podmienkami služby a tarifou. Zamerajte sa najmä na časti písané drobným písmom. Zo zákona máme právo prečítať si zmluvy v pokoji, časovom komforte a dokonca individuálne meniť jednotlivé body jej podmienok. Nesmiete sa nechať do ničoho tlačiť, nebojte sa spýtať na čokoľvek, čo vám nie je jasné alebo vám prekáža.

Aby bol váš účet čo najnižší, dôležité je, aby ste neplatili zbytočne za veci, ktoré nepotrebujete a ani nebudete využívať. Ide napríklad o vysoký počet krátkych textových správ (SMS), obrazových správ (MMS) alebo aj voľných minút. Veľkým lákadlom zo strany operátorov je aj telefonovanie zadarmo po určitej hodine. Podmienkou je paušál s predplatenými minútami, ktorých cenu za minútu si ľahko môžete vypočítať.

V prípade akciových mobilov za nízku alebo akciovú obstarávaciu cenu je nutné si spočítať, či naozaj využijete všetky služby paušálu, a teda či počas obdobia, na ktoré sa mobilnému operátorovi zaviažete, tento telefón zbytočne vysokými faktúrami nepreplatíte. Problémy medzi telekomunikačnými operátormi a koncovými užívateľmi služieb vznikajú často z dôvodu neznalosti práv a povinností užívateľov služieb. Tieto sa potom končia spormi, ktoré následne riešia štátne orgány, resp. súdy.

Základným pravidlom je nikdy sa nespoliehať iba na informácie z reklamnej kampane, prípadne informácie od zamestnancov v pobočkách operátorov, keďže bývajú neúplné a zvyčajne upozorňujú len na výhody služby. Akékoľvek nejasnosti je potrebné vzájomne si vyjasniť ešte pred uzavretím zmluvy. Vždy zvážte, či sa za nejakú výhodu zmluvne zaviažete využívať službu po určitý čas, alebo radšej bez výhod budete mať zmluvu bez časovej viazanosti. Ak sa zaviažete využívať službu po určitý čas, prípadné odstúpenie od zmluvy bude ťažšie.

Uzatvárame zmluvu s telekomunikačným operátorom

  • Formu zmluvy a spôsob jej uzavretia zákon o elektronických komunikáciách neupravuje. Podľa Obchodného zákonníka ako všeobecného predpisu zmluva vyžaduje pre platnosť písomnú formu iba v prípadoch ustanovených v zákone, alebo keď aspoň jedna strana pri rokovaní o jej uzavretí prejaví vôľu, aby bola uzavretá v písomnej forme.
  • V praxi sa obvykle stretávame s písomnou formou uzavretia zmluvy, v niektorých prípadoch je možné uzavrieť dodatok k zmluve a aktivovať si doplnkovú službu iným spôsobom, napríklad elektronicky, prostredníctvom internetu, zaslaním SMS správy…
  • Podstatnými časťami zmluvy o pripojení sú dohodnutý druh služby, miesto jej poskytovania a cena. Ak v zmluve nie je určený čas poskytovania, platí, že sa bude poskytovať na neurčitý čas. Cenu za službu je možné uzavrieť aj odkazom na cenník služieb. Zmluvou o pripojení sa operátor zaväzuje účastníkovi zriadiť potrebný prístup k sieti a sprístupniť služby. Súčasťou zmluvy sú všeobecné podmienky a tarifa.

    Ako skončiť zmluvu

  • Podľa zákona zmluva zaniká uplynutím času na ktorý bola dohodnutá, dohodou účastníkov zmluvy, čo znamená, že sa dohodneme s operátorom o skončení k istému dátumu alebo odstúpením od zmluvy jej výpoveďou. Zmluvu, ktorá nie je časovo ohraničená, možno vypovedať kedykoľvek, nemusíte uviesť ani dôvod. Platí tu však výpovedná lehota, ktorá je záväzná pre obe strany.
  • Ak je zmluva podpísaná s cenovo zvýhodneným akciovým zariadením, za predčasné skončenie hrozí zmluvná pokuta. Aj tu však platia výnimky, keď možno od zmluvy odstúpiť bez pokuty:
  • v prípade, ak napr. operátor oznámil zmenu zmluvných podmienok a vy s ňou nesúhlasíte
  • ak takúto zmenu neohlásil
  • ak operátor aj po reklamácii neposkytuje dohodnutú službu, alebo ju poskytuje s chybami
  • ak poskytovateľ opakovane neodstráni reklamovanú chybu v čase, v ktorom sa zaviazal v podmienkach.
  • O zmenách zmluvných podmienok musí operátor informovať aspoň mesiac pred plánovanou zmenou.
  • Ak vás vypne po neuhradení faktúry, neoslobodzuje vás to od jej úhrady. Keďže operátor má možnosť dlh vymáhať, suma sa môže navýšiť o ďalšie poplatky.
  • Ak ukončujete zmluvu s operátorom a chcete prejsť ku konkurencii, máte možnosť ponechať si svoje číslo. Prenesenie čísla je potrebné urobiť najviac do 5 pracovných dní. Ešte pred týmto krokom si preverte, či sa zmluva so starým operátorom naozaj skončila, inak vám hrozí pokuta.

Dôvody sporov

Najčastejšou príčinou sporov s operátormi býva nesprávne pochopenie podmienok služby alebo neznalosť cenníka. Preto by každý z nás mal poznať svoje povinnosti voči operátorom, lenže ani operátor nemôže meniť zmluvné podmienky tak, ako sa mu zachce.

Bezplatné rady

  • V každom samosprávnom kraji nájdete kontaktné miesto OMBUDSPOT, kde vám bezplatne poradia a prípadne sprostredkujú stretnutie so školeným mediátorom. Systém alternatívneho spôsobu riešenia sporov, v Európe známy ako Alternative Dispute Resolution (ADR) ponúka rýchle a lacné riešenia pre spotrebiteľov i predajcov. Hoci niektoré členské štáty EÚ, aj Slovensko, nemajú dlhodobú tradíciu v mechanizmoch ADR, ich vytváranie bolo podmienené potrebami vnútorného trhu rovnako ako samotným členstvom v EÚ.
  • K základným mechanizmom ADR patrí mimosúdne riešenie sporov, ktorého výhodami sú najmä obojstranne akceptovateľné riešenia, dobrovoľnosť, flexibilita, neformálnosť a nízke finančné náklady. Mimosúdne riešenie podnikateľom navyše pomáha v budovaní dobrej povesti. Môžu ním získať konkurenčnú výhodu a napomôcť vytváraniu čistejšieho trhového prostredia. Prínosom mimosúdneho riešenia sporov je odľahčenie súdov. Na riešenie sporu sa využívajú aj internet, e–mail a pod.
debata chyba