V Česku krachujú outlety, problémy majú aj na Slovensku

Oblečenie či topánky od svetoznámych návrhárov o 60 percent lacnejšie ako v bežnom obchode si ľudia na Slovensku možno tak skoro nekúpia. Na budúci rok na jeseň by síce na západnom Slovensku mali vyrásť dve outletové centrá, či sa však otvoria, naozaj je otázne.

26.07.2010 06:50
kreditka, karta, nákupy Foto:
Ilustračné foto
debata

Obchody môžu naraziť na pokrízovú opatrnosť ľudí pri míňaní, ale aj na spoluprácu so značkovými obchodmi, od ktorých majú brať tovar.

Základným problémom je však ich poloha blízko seba. „Na trhu prežije iba jeden,“ tvrdí aj Silvester Petrezsel zo spoločnosti IPEC, ktorá realizuje jeden z projektov neďaleko Senca. V Čechách pritom projekty Praha Outlet Village či Exit 66 za milióny eur pre podobné problémy už skrachovali.

„Pri takejto investícii musíte zabezpečiť dobré miesto, kde obchod vyrastie, ale aj spoľahlivých partnerov. Snažíme sa splniť všetky podmienky, aby sa nám podarilo pritiahnuť čo najviac ľudí. Nemyslím si ale, že sa na trhu uživia dve centrá neďaleko seba,“ povedal Vladimír Kozár, projektový manažér spoločnosti Realiz, ktorá plánuje otvoriť outlet neďaleko Trnavy. Na výstavbu plánuje pritom preinvestovať až 75 miliónov eur.

Podobne sa k budúcnosti outletov u nás stavajú aj zástupcovia druhého centra, ktoré má byť približne v rovnakom čase otvorené 20 kilometrov ďalej, pri Senci. Spoločnosť IPEC, ktorú byl mal projekt stáť 35 miliónov eur, rovnako pripúšťa, že osud dvoch obchodov je neistý. „Pochybujem, že vôbec budú otvorené obe centrá. Podľa mňa budú ľudia nakoniec nakupovať iba v jednom z nich,“ myslí si Petrezsel.

Nedostatok tovaru, ktorý pochoval českých investorov, firmy nepripúšťajú. „Máme zmluvy s viacerými predajňami a rokovali sme priamo s centrálami svetoznámych značiek, ktoré nám prisľúbili spoluprácu. S nedostatkom tovaru by nemali byť problémy,“ povedal Kozár. Podobne zazmluvnené boli aj české firmy, ktorým však obchody nakoniec tovar nedodali. Značkové predajne radšej ponúkali zlacnené oblečenie po konci sezóny samy za nižšie ceny, aby zachránili klesajúce tržby.

Šance na prežitie viacerých outletov sú minimálne aj podľa odborníkov. „Ak by boli v celej krajine tri centrá, teda na východe, v strede a na západe Slovenska, je reálne, aby fungovali. Ale investície tak blízko pri sebe nemajú šancu na úspech,“ tvrdí Ľubomír Drahovský, analytik z agentúry pre výskum trhu Terno.

Ktorý outlet sa nakoniec otvorí, nevie povedať nikto. Zástupcovia oboch firiem dúfajú, že práve ich investícia bude úspešná a odvolávajú sa pritom na pomoc zahraničných odborníkov či podpísané zmluvy s dodávateľmi oblečenia.

Zámer investorov bol pritom pri plánovaní nákupných centier jasný. „Na Slovensku outlety nie sú a ľudia musia chodiť nakupovať lacnejší značkový tovar do Rakúska alebo Čiech. Preto sme prišli s nápadom zaviesť podobné centrum aj na Slovensku a vyplniť tak dieru na trhu,“ povedal Kozár.

Novej konkurencie sa zatiaľ neobávajú ani slovenskí predajcovia, ktorí zarábajú ešte menej ako v krízovom roku 2009. K možnému odlivu spotrebiteľov sa stavajú zdržanlivo. „Nie sme proti výstavbe nových centier. Trh a nakupujúci si sami zvolia, ktoré obchody prežijú a ktoré nie,“ tvrdí za predajcov Pavol Konštiak, šéf zväzu obchodu.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"