Nástup dieťaťa do školy vyjde rodičov v septembri na 140 eur

Začiatok školského roka môže výrazne ukrojiť z rozpočtu priemernej rodiny. Výdavky na jedno dieťa sú od 140 eur. Zatiaľ čo minulý rok ceny školských potrieb klesali, počas tohto leta sa opäť vrátili na predkrízovú úroveň.

22.08.2010 06:50
škola, obchod, školské potreby, deti, nákup Foto:
Ceny školských potrieb sa vrátili na predkrízovú úroveň. Priemerná rodina s dvomi deťmi tak na ne dá až pätinu augustovej výplaty.
debata

Za školskú tašku tak zaplatia rodičia priemerne 60 eur, čo je o desať eur viac ako vlani. Rodičia s priemernými príjmami tak na začiatku roka dajú na výbavu pre svojich dvoch školákov až pätinu mesačných príjmov.

Perá, ceruzky či zošity stoja v súčasnosti rovnako ako v predkrízovom roku 2008, keď boli za posledných desať rokov najdrahšie. Ušetriť môžu rodičia, ktorí počkajú s nákupom až do septembra. Vtedy začínajú obchody s dopredajom zásob. „S akciami začali obchodníci už v júli. Najvýraznejšie zlacňovanie sa však začne až v septembri, keď budú v obchodoch dopredaje tovaru,“ tvrdí Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.

Vysoké zľavy pritom predajcovia nasadili už na začiatku predajných akcií. „S akciami sme začali v polovici júla a potrvajú do polovice septembra. Výrobky sme zlacnili o 60 percent,“ potvrdila Diana Chovancová Stanková, hovorkyňa spoločnosti Ahold, zastupujúcej obchody Ahold a Albert.

Najväčšiu záťaž môžu očakávať najmä rodičia s dvomi a viac deťmi. „Pri nástupe detí do školy môže rodina s priemerným zárobkom minúť za školské potreby až pätinu mesačného príjmu. Pre rozpočet jednej domácnosti je začiatok školy výrazná záťaž,“ povedala Eva Sárazová, analytička Poštovej banky.

Priemerná rodina na Slovensku so zárobkom 1 450 eur môže pri dvoch deťoch nechať v obchode za výbavu približne 140 až 300 eur, teda až pätinu z príjmov. Rovnakú sumu pritom rodina bežne minie za mesiac aj na chlieb, mäso, mlieko a iné potraviny.

Ak chcú ľudia pri nákupoch ušetriť na úkor kvality, najnižšie ceny ich podľa odborníkov čakajú v hypermarketoch a diskontných predajniach. „V nešpeciali­zovaných obchodoch ide o sezónny tovar, ktorý vo väčších množstvách ponúkajú raz ročne. Drahšie, ale kvalitnejšie výrobky s lepšími službami zas ľudia nájdu v špecializovaných predajniach,“ spresnil Drahovský.

Ľudia síce nakúpia drahšie ako počas minulých rokov, môžu si však vyberať zo širšieho sortimentu tovarov. „Obchodníci vedia, že nedosiahnu predkrízovú úroveň, preto sa snažia pritiahnuť nakupujúcich zľavami a väčším množstvom výrobkov. Najväčší dopyt bude pri súčasnej úrovni kúpyschopnosti obyvateľstva najmä po lacnejších výrobkoch,“ myslí si Drahovský.

Jedinou možnosťou, ako by ľudia mohli na výbavu pre žiakov minúť menej, je nakupovať postupne. „Ľudia šetria, preto budú pravdepodobne nakupovať vo viacerých vlnách. Na začiatku nakúpia najmä základné veci, zvyšok až o mesiac–dva. V mnohých prípadoch by nárazový nákup rodina s priemerným príjmom neutiahla,“ dodal Drahovský.

debata chyba
Flowers