Pendolino sa na Slovensko vracia lacnejšie

Superrýchle a moderné súpravy pendolino začnú od polovice decembra opäť jazdiť po slovenských železniciach. České dráhy ich po ročnej prestávke nasadia na spoj Slovenská strela, ktorý premáva z Bratislavy do Prahy.

31.08.2010 06:30
pendolino, vlak, rýchlik, železnice, železnica,...
Moderné súpravy pendolino budú opäť premávať na trase Bratislava–Praha.
debata

Pasažieri sa tak dostanú do Česka o dvadsať minút rýchlejšie. Lístok na staronové pendolino bude zároveň pravdepodobne lacnejší ako v roku 2009.

„Požadujeme od českej strany, aby vo vlakoch v druhej triedy nebol povinný príplatok sedem eur za miestenku, ako to bolo v minulosti,“ povedal Miloš Čikovský, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Odpustenie poplatku je podľa jeho slov ešte súčasťou rokovaní. Ak by s tým České dráhy súhlasili, cestujúci ušetria, ale iba v druhej triede. Do prvej sa má sedemeurový príplatok vrátiť.

Jednosmerný lístok Slovenskou strelou do Prahy by tak stál rovnako ako v súčasnosti – 24,20 eura. Spiatočná cesta vyjde na 33,30 eura. „Na trase zároveň plánujeme zavádzať víkendové zľavy. Doteraz sa robili iba od Brna po Prahu, po novom by mali byť na celom úseku,“ doplnil Čikovský. V akej výške budú nové akcie pre cestujúcich, železničná spoločnosť zatiaľ nespresnila.

Ministerstvo dopravy však od budúceho roka uvažuje nad zvyšovaním cestovného vo vlakoch. Tak je možné, že sa vyšším cenám nevyhne ani Slovenská strela. Kým však v súčasnosti strávia ľudia cestovaním do Prahy približne štyri a štvrť hodiny, od 12. decembra to budú necelé štyri hodiny. Pendolino bude ako doteraz vyrážať každý deň skoro ráno z Bratislavy a späť sa bude vracať v podvečerných hodinách.

Pricestovať do Prahy za čas kratší ako štyri hodiny si mohli Slováci vyskúšať už od roku 2006. Vtedy prišli České dráhy po prvý raz s nápadom nasadzovať na vlak Slovenská strela súpravy pendolino. Po troch rokoch však rýchly a moderný vlak, ktorý pýtal od každého cestujúceho sedemeurový poplatok navyše, zo Slovenska stiahli. „Neboli sme spokojní s obsadením miest v pendoline. Čakali sme, že to bude pre ľudí atraktívny vlak, ktorý priláka viac cestujúcich,“ doplnil Čikovský.

Za slovenskými hranicami bol však vlak medzi pasažiermi obľúbený. „Vyťaženie súpravy nebolo dôvodom jeho zrušenia na našom území. V Česku to bol veľmi vyťažený spoj, ktorý ponúkal najrýchlejšie spojenie medzi Prahou a Brnom,“ povedal Petr Šťáhlavský z Českých dráh. Napriek tomu moderný vlak v decembri 2009 z trasy Bratislava – Praha stiahli a teraz ho chcú na spoj nasadzovať opäť. „Súvisí to so zmenou cestovných poriadkov v celej Európe,“ vysvetlil Šťáhlavský.

debata chyba