Na internete sú veľké zľavy spojené s reklamou

Pizza za 99 centov či pobyt v saune za dve eurá. Aj na takéto ponuky najnovšie lákajú ľudí internetové stránky. Spoza oceána sa totiž na Slovensko dostalo takzvané kolektívne nakupovanie. Ak sa do ponuky na internete prihlási najmenej desať ľudí, môžu navštíviť vlasový salón či reštauráciu so zľavovými kupónmi od 40 až do 90 percent. Obchody ponúkajú tovar pod náklady, ale majú reklamu.

16.11.2010 13:02
nákup, nakupovanie, internet, nákup cez internet Foto:
Ilustračné foto
debata

„Ľudia vyskúšajú niečo nové, čo by si možno bežne nedopriali. Pretože je to za férovú cenu,“ povedal Peter Paška zo stránky zlavadna.sk. Nový nákupný fenomén sa u nás udomácňuje približne od augusta, každý týždeň pribudne asi jedna nová stránka so špeciálnymi zľavami. Spolu ich na Slovensku funguje už takmer pätnásť.

Zľava sa po zverejnení na internete aktivuje, ak o ňu prejaví záujem desať či dvadsať ľudí. „Ponuka následne platí dva či tri dni, maximálne týždeň,“ doplnil Jozef Vikarský zo stránky zamenej.sk. Záujemca za zľavu zaplatí cez internet, vytlačí si zľavový kupón, s ktorými príde do predajne či reštaurácie. Cez internet sa tak po prvý raz začínajú vo veľkej miere propagovať kamenné obchody. Akcie totiž lákajú ľudí do reštaurácií, kozmetických salónov, na masáže či do fitnescentier. Objavujú sa však aj netradičné ponuky napríklad na hodinové zmrazenie v kryokomore. Alebo na posedenie v bagri, kde si môžu ľudia vyskúšať bagrovanie.

„Pre podniky je účelom takýchto zliav najmä prilákať nových ľudí,“ vysvetlil Marcel Sedláček zo stránky zlavenky. sk. Snažia sa tak buď rozbehnúť nové prevádzky, alebo sa ľuďom pripomenúť. „Dobre sa nám takouto akciou podarilo zaplniť hluchšie obdobie v závere sezóny,“ vysvetlil Boris Rajniak z firmy ProRaft, ktorá zľavou privábila 88 ľudí na raftovanie v Čunovskom kanáli.

Spoločnosti pritom prevádzkovateľom internetových stránok zaplatia len províziou z predaných kupónov. Ak sa teda zľava neujme a nekúpi si ju nikto, obchod za reklamu neplatí. „Je to lepšie ako bežná reklama. Napríklad ku kaderníčke sa ľudia boja ísť, keď ju nepoznajú. Pri takýchto zľavách si zrejme povedia, že ak to aj nevyjde, aspoň neprídu o toľko peňazí,“ dodala Miroslava Szalayová, majiteľka vlasového ateliéru Creativ. Jej mimoriadnu akciu sa rozhodlo kúpiť približne štyristo ľudí.

Stránky s podobnými zľavami sa však zatiaľ najviac uplatňujú v hlavnom meste. Aj keď prvé lastovičky sa objavili už napríklad aj v Trenčíne, Banskej Bystrici či Košiciach. „Slovensko mimo Bratislavy asi ešte nie je pripravené na niečo také. Ani ľudia, ani podnikatelia na podobné ponuky až tak nereagujú,“ vysvetlil Vikarský.

Aj keď zľavy vo výškach 60, 70 alebo až 90 percent znejú veľmi lákavo, podľa odborníkov by nakupujúci nemali zabúdať na obozretnosť. „Je dôležité, aby bola služba v takej kvalite, ako bola ponúkaná,“ uviedol Ľubomír Drahovský, analytik agentúry pre prieskum trhu Terno.

Kolektívne nakupovanie cez internet

  • prevažne každý deň sa na internetových stránkach objaví akciová ponuka so zľavou od 40 do 90 %
    • zľava je v ponuke dva až tri dni, výnimočne až týždeň
    • po tom, čo si výrobok alebo službu kúpi od 10 do 20 ľudí, sa zľava aktivuje a začne platiť
    • v prípade, že si ju nekúpi dostatok záujemcov, tým, čo ju už zaplatili, sa peniaze automaticky vrátia
    • za zľavu zaplatia ľudia cez internet, na e–mail im príde kupón s akciou
    • v prípade, že si to rozmyslia, môžu kupón vrátiť do siedmich dní
    • stránok fungujúcich na podobnom princípe je v súčasnosti na Slovensku asi 15, každý týždeň pribudne asi jedna ďalšia
debata chyba