Cestovanie vlakom zdražie od augusta

Drahšie cestovné lístky si začnú pasažieri v slovenských vlakoch kupovať od druhej polovice leta. Zvyšovanie cestovného je jedným z ozdravných krokov, ktoré majú pomôcť osobnému dopravcovi vymaniť sa z dlhov. Podľa revitalizačného plánu ministerstva dopravy sa majú ceny lístkov zdvihnúť o päť percent každý rok až do roku 2013.

07.03.2011 10:37
vlak, stanica Foto:
Drahšie sa bude na železnici cestovať najmä na kratšie vzdialenosti.
debata

„Úpravu cestovného pripravujeme od augusta tohto roku,“ potvrdil Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. Podľa predbežných úvah by sa mali zaokrúhliť niektoré ceny či zrušiť úsekové cestovné. „Tiež sa napríklad zjednotí cestovné z Bratislavy do Košíc bez ohľadu na to, či bude pasažier cestovať južnou, alebo severnou trasou,“ doplnil Buzinkay.

Zdražovanie by nemalo byť plošné a predpokladá sa skôr vo vzdialenostiach do 50 kilometrov. Nárast cestovného by mal každoročne priniesť zvýšenie tržieb o približne 1,3 milióna eur.

Okrem zdražovania pripravuje osobný dopravca aj škrtanie vlakov. „Ešte stále sa o rušení spojov rokuje s jednotlivými krajmi,“ spresnil Buzinkay. Ozdravný plán železníc zatiaľ počíta s rušením piatich, prevažne prihraničných regionálnych tratí. Ďalších stoviek vlakov sa dotknú obmedzenia. Konečný počet redukcií spojov má byť známy 10. marca. „Aby sme stihli vytlačiť nové cestovné poriadky, musíme zmeny uzavrieť do polovice marca,“ vysvetlil Buzinkay. Zo strát sa osobný dopravca má dostať až v roku 2013, hoci pôvodné plány ministerstva hovorili o vyrovnanom hospodárení už v tomto roku. Firma však očakáva stratu približne 4,5 milióna eur, vlani to bolo takmer 70 miliónov.

V dlhoch sa topia všetky tri štátne železničné firmy. Ozdravné kroky sa preto týkajú aj nákladného dopravcu Cargo. Firma má v tomto roku dosiahnuť podľa odhadov stratu približne 28 miliónov eur. Vyrovnane by mala hospodáriť počas roku 2012.

V polovici budúceho roka má totiž vstúpiť do firmy strategický investor. „Navrhujeme privatizáciu alebo partnerstvo na úrovni 66 percent podielu firmy. S tým, že 34 percent je kontrolný balík na strane Slovenskej republiky,“ spresnil Ján Figeľ, minister dopravy.

Súčasťou ozdravných krokov je aj prepúšťanie železničiarov. V priebehu dvoch rokov príde o prácu vyše päťtisíc ľudí. Z toho vyše tisíc má byť z administratívy. Zároveň sa zruší 124 kilometrov nevyužívaných koľají zo súčasných 3 660 kilometrov železničných tratí.

Pripravované zmeny v železničných firmách sa nepáčia odborárom. „S ministerstvom dopravy sa rozchádzame v hlavnej filozofi i, čo je revitalizácia. Tento materiál skôr hodnotí súčasný stav na železniciach a nezameriava sa na rozvoj firiem,“ zhodnotil František Petroci, šéf Odborového združenia železničiarov. Rezort dopravy by mal podľa neho pripraviť skôr projekty napríklad na rozvoj služieb vo firmách aj s využitím súčasných zamestnancov.

Odborári podľa Petrociho pripravia do utorka budúceho týždňa pripomienky k navrhovanému ozdravnému programu železníc. S ministerstvom plánujú ďalej rokovať.

debata chyba