Železnice škrtli 237 vlakov

Konečná podoba zoznamu zrušených či obmedzených spojov je dohodnutá. Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko po rokovaniach s predstaviteľmi krajov zverejnil definitívny počet dotknutých tratí. Celkové škrty budú miernejšie, ako sa pôvodne plánovalo.

11.03.2011 13:48
Stanica Filiálka Foto: ,
Ilustračné foto
debata

Spolu sa tak zredukuje 314 spojov, z toho 77 vlakov je s obmedzením buď časovým, alebo v nejakom úseku. Zrušenie čaká 237 spojov. Doprava sa úplne zastaví na piatich väčšinou prihraničných tratiach. Zmeny by mali začať platiť najskôr od začiatku mája.

,,V takejto podobe je to z našej strany definitívne a takto pôjdu zmeny do Programu o revitalizácii železníc," povedal Alexander Buzinkay, hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko. O programe ešte bude rokovať vláda. K drobnej zmene môže podľa neho ešte dôjsť po dnešnom dni, keďže trať z Trenčianskej Teplej do Trenčianskych Teplíc má prejsť k súkromnému prevádzkovateľovi.

Tak by sa približne 40-tisíc vlakokilometrov ušetrených z tejto trate presunulo na iné trate v regióne. ,,To znamená, že obmedzenia na tratiach by sme o toľko zmiernili," vysvetlil Buzinkay.

Spomedzi zrušených spojov bude vyškrtaných 76 vlakov so súhlasom žúp. ,,O 238 spojoch sa rokovalo, no diskusie sa skončili buď bez jednoznačného stanoviska krajov, alebo s negatívnym postojom," doplnil Buzinkay. Pôvodne chcel osobný dopravca na škrtoch vlakov ušetriť 2,17 milióna vlakokilometrov. Nakoniec sa obmedzeniami ušetrí iba 1,137 milióna vlakokilometrov.

Železničná spoločnosť tak neskončí tento rok s vyrovnaným hospodárením, ako ešte v úvode roka počítala. Už teraz je jasné, že tohtoročná strata firmy bude po odsune ozdravných plánov približne štyri až päť miliónov eur. Pôvodne sa totiž mali vlaky redukovať už od marca, najnovšie sa však zmeny uskutočnia najskôr od mája. Strata ku koncu roka narastie aj z dôvodu, že zmeny budú miernejšie.

Obmedzenia vlakov sa dotknú najviac žilinského regiónu, za ním nasleduje košický a zvolenský. Škrty vlakov sú súčasťou ozdravných opatrení, ktoré očakávajú všetky tri štátne železničné firmy. Spolu totiž dosahuje dlh železničných firiem približne miliardu eur. V priebehu najbližších dvoch rokov tak bude prepustených spolu takmer 5-tisíc železničiarov. S tým však nesúhlasia odborové zväzy, nie je vylúčený ani štrajk železničiarov.

Najdôležitejšie zmeny

  • Na trati Nové Mesto n. Váhom, Myjava, Vrbovce – hranica ČR – ostanú tri vlaky do ČR
    • Trenčianske Teplice – Trenčianska Teplá – pravdepodobne od 1. 5. prevezme trať súkromný prepravca, mala by fungovať ako nostalgicko-historická železnička
    • Na trati Čadca-Turzovka – Makov – bude 7 obmedzení v úsekoch
    • Čadca – Skalité – budú 3 spoje zrušené, spoj do PR zostane 3×
    • TrenčianskaTeplá – Horné Sŕnie – ČR- nedeľný spoj pre študentov ostane
    • Trenčín – Chynorany – polovica spojov zostáva
    • Plešivec – Košice – jeden pár vlakov vypadáva
    • Poprad – Studený potok – Tatranská Lomnica – zrušené vlaky mimo špičiek
    • Červená Skala – Margecany – v úseku Nálepkovo tri vlaky zrušené
    • Brezno – Tisovec – 3 vlaky zrušené
    • Brezno – Červená Skala – 5 vlakov zrušených
    • Jesenské – Plešivec – ostávajú 3 páry vlakov

Zdroj: ZSSK

debata chyba