Vína bude dosť, ale na Veľkú noc zdražie

Veľké vinárske podniky chystajú od prvého apríla alebo mája zvýšenie cien vína. Fľaša vína zdražie priemerne o päť až sedem percent. Pri najpredávanejších akostných vínach to urobí 10 až 20 centov na fľašu. Zdraženie sa dotkne všetkých kategórií vín a súvisí s vlaňajšou rekordne nízkou úrodou hrozna.

22.03.2011 13:35
pitie - alkohol - víno - prípitok - zdravie Foto:
Ilustračné foto
debata

Ročník je osudom vína. Ten vlaňajší vinárom nežičil nielen v strednej Európe, ale napríklad aj niektorým veľkým vinárskym krajinám z Nového sveta. Neúroda postihla aj vinohradníkov v Austrálii. Zmenené pomery medzi ponukou a dopytom vidno už na meniacich sa cenovkách vína.

„Vína bude na pultoch dosť, ale spotrebitelia musia rátať, že si zaň priplatia,“ hovorí riaditeľka Zväzu výrobcov hrozna a vína Jarmila Pátková. Slovensko vyrobilo z minuloročnej úrody len 200–tisíc hektolitrov vína, o polovicu menej ako v dobrom roku. A hoci to nebol kvalitou nijako výnimočný ročník, spracovatelia platili za hrozno viac ako v skvelom roku 2009.

Kilogram hrozna za euro nebol vlani ničím výnimočný, a to ani pre výrobu akostných vín. Drahá surovina sa podľa Pátkovej premietne v cene, pričom zdražejú aj najlacnejšie stolové vína – po novom vína bez zemepisného označenia. Zvýšenie cien ohlásili už najväčší výrobcovia vína na Slovensku. Vinárske závody Topoľčianky tak urobia k prvému aprílu tohto roka, spoločnosť Hubert J. E. Sereď ráta so zvýšením od prvého mája.

„Napriek tomu, že sa nám podarilo znížiť náklady oproti plánu, nie sme schopní úplne pokryť ich dramatický nárast, preto sme nútení zvýšiť cenu svojich výrobkov,“ povedal finančný riaditeľ spoločnosti Hubert J. E v Seredi Peter Krúpa. Zvýšenie sa dotkne väčšiny vín a neprekročí dvojcifernú úroveň.

S podobným rastom cien rátajú topoľčianski vinári. „Zvýšenie cien bude individuálne v závislosti podľa druhu vína,“ povedal generálny riaditeľ Vinárskych závodov v Topoľčiankach Milan Waldner. Napriek rastu cien nepredpokladá, že by mali predať menej vína ako vlani.

„Psychologická hranica, pri ktorej priemerne zarábajúci spotrebiteľ prestáva kupovať víno, je cena nad päť eur za fľašu,“ vysvetlil Waldner. Vysokú predajnosť majú na Slovensku vína v cene 2 až 2,5 eura. Sú to už vína akostné, ktoré zaručujú základný štandard.

Zvyšovanie životných nákladov vnímajú s obavami najmä menšie vinárske spoločnosti . „Kým v novembri a decembri sa víno predávalo veľmi dobre, za prvé dva mesiace nového roka ľudia aj pod vplyvom rýchlo rastúcich cien potravín začali na víne šetriť. Predaj nám klesol o 30 percent,“ povedal Alojz Masaryk, konateľ spoločnosti Víno Masaryk.

Päť rokov sa drží na rovnakej úrovni predaj vína v spoločnosti J. M. Doľany. „Darí sa nám to len za cenu každoročne rastúcich výdavkov do marketingu,“ vysvetľuje majiteľ vinárstva Jozef Mikuš. A hoci mal vlani o tretinu nižšiu úrodu hrozna, cenu sa nechystá zvýšiť.

debata chyba