Údeniny: nesadnite na lep prvej akcii

Dva razy si prezrite údenú veľkonočnú špecialitu, pozorne prečítajte etiketu a až potom ju vložte do košíka. Tak by sa v skratke dala sformulovať skúsenosť po spotrebiteľskom teste denníka Pravda, ktorý dal otestovať vybrané údeniny pracovníkom Štátneho veterinárneho a potravinového ústavu v Bratislave.

20.04.2011 10:02
šunka, údeniny, mäso Foto:
Výrobok sa oplatí preskúmať nielen očami, ale aj nosom, tak znie jedna z rád odborníkov.
debata

Veľkonočné články, recepty, ozdoby a vajíčka na Velkanoc.Prav­da.sk

Nákup urobila redakcia minulý týždeň, keď všetky veľké obchodné siete vo veľkom letákmi lákali spotrebiteľov na nákup údených roliek, krkovičiek a lahôdkového karé. Po tom, čo potraviny od januára neprestajne dražejú, obchodníci vedia, že ľudia pred veľkonočnými sviatkami otvoria peňaženky. Chuť nakupovať preto podporujú akciami.

Spotrebitelia na ne čakajú, ale ako ukázal test, nie je všetko zlato, čo sa blýska lákavou cenou. Až 40 percent z pôvodnej ceny možno ušetriť pri niektorých rolkách a krkovičkách, napriek tomu treba byť opatrný, a to najmä pri nákupe rolovaných pliecok.

„Hľadajte si prevereného výrobcu,“ znie rada známeho českého odborníka Ladislava Steinhausera. Mnoho údených výrobkov vyzerá na pohľad rovnako. Je to však, ako upozorňuje Steinhauser, len zdanie.

„Je zvláštne, že pri oblečení, kozmetike a pri autách ani nehovoriac, chceme, aby bola značka vidieť a aby nám ,sedela`. Som presvedčený, že aj potraviny si poučení skúsenosťou začneme vyberať, ak si už mnohí nevyberajú, podľa rovnakého princípu,“ hovorí autor mnohých kníh o mäse a mäsových výrobkoch.

Určite netreba sadnúť na lep prvej akciovej ponuke, ale venovať nákupu a výberu údenín patričný čas. Dôvodov je viac než dosť.

Pomery na trhu sa rýchlo menia. Reťazce si osedlávajú výrobcov a niektoré špičkové výrobky už nedodávajú mäsiarske podniky pod vlastnou firemnou značkou, ale pod privátnou značkou niektorého reťazca. Takéto výrobky už nie sú zriedkavosťou, ale skôr pravidlom. Výrobca ustupuje do pozadia a obchodníci vystupujú do popredia – nová realita nového pomeru síl.

Oplatí sa výrobok preskúmať nielen očami, ale aj nosom, znie ďalšia rada. Bez vetra sa ani lístok nepohne a šum, ktorý nedávno narobil minister pôdohospodárstva previerkami výrobcov, skladov a obchodných pultov, sa potvrdil aj pri redakčných nákupoch. Obchodníci sa snažia, usilujú sa mať čerstvé výrobky, a preto zriaďujú vlastné výrobne priamo v obchodoch. Lenže aj tam sa pritrafí kúpiť výrobok nepodarok, na ktorý sa príde až po vybalení.

Spoľahlivá značka je garanciou kvality. Pravda, na pultoch stretnete hneď niekoľko úrovní kvality – stúpa spravidla od nižšej ceny k vyššej.

Firmy aj obchodné reťazce, ako upozorňuje český odborník na mäso Pavel Bouchner, volia niekoľko prístupov. Konkurenciu sa usilujú vytlačiť ponukou výrobkov s rovnakou úžitkovou hodnotou za nižšiu cenu, alebo ponúknu výrobok s menšou úžitkovou hodnotou za nižšiu cenu.

Na pultoch sú však aj výrobky s vyššou úžitkovou hodnotou za oveľa nižšiu cenu, tak ako sa predávajú tovary s vyššími úžitkovými vlastnosťami za vyššiu cenu alebo s rovnakými za rovnakú cenu. Prestávate sa v tom orientovať? Taký je moderný obchod, kde sa pravá hodnota nehľadá ľahko.

Osobitnou kapitolou je zloženie výrobkov. Kľúčový pri mäsových výrobkoch je obsah mäsa. Pravda, nie hocakého, v rolovanom pliecku by malo byť mäso z pliecka. Samotné pliecko by pritom nemalo pripomínať „kolienkovú“ roládu, ale jednoznačne pliecko, glosoval jeden z výrobkov počas testu vysokoškolský učiteľ a odborník na mäso Ladislav Staruch.

Moderné technológie umožňujú vstreknúť do mäsa veľké množstvo vody a zapracovať doň sóju, modifi kovaný škrob či kolagén. Čo tam robí kolagén? Znie to tak vedecky, ale ide o obyčajnú emulziu z koží. To už sa, pravdaže, číta aj chápe ťažšie. Škrob drží zlepený materiál pohromade, sója bohatá na bielkoviny zasa nahrádza mäso.

Pôvodné mäsové výrobky starých mäsiarov také „zlepšováky“ nepoznali, pracovalo sa len s mäsom, korením a so soľným roztokom. Vývoj však nemožno zastaviť a potravinová legislatíva takéto postupy povoľuje. Preto čítajte, čo si kupujete a čo jete.

Vo svete rastúcich technologických možností a čoraz viac prepracovaných obchodných praktík si treba dávať pozor. Nie je až také jednoduché kúpiť si výrobok, ktorý naozaj chutí a je najmä z mäsa. Ale okrem údenín obsahujúcich 60 či 70 percent mäsa boli v teste aj výrobky s 96–percentným obsahom mäsa. A to je tiež dobrá správa z testu Pravdy. Hlavne verte svojmu jazyku.

debata chyba