Každý štvrtý dovolenkový let mešká

Niekoľkohodinové čakanie na letisku, únava a nervozita. Aj taký je často začiatok cesty za oddychom alebo návrat z dovolenky. Mešká približne štvrtina letov z Bratislavy do dovolenkových destinácií.

19.07.2011 12:00
Nový terminál na letisku v Bratislave Foto:
Na ceste za oddychom musia dovolenkári často strpieť čakanie na meškajúce lietadlá.
debata

Vyplýva to z údajov najväčšieho chartrového dopravcu Travel Service, ktorý zabezpečuje dovolenkové lety pre väčšinu slovenských cestovných kancelárií.

Travel Service vypraví v priemere za týždeň 85 spiatočných letov zo Slovenska. Z toho približne 80 percent vyráža z hlavného mesta, zvyšné sú z Košíc, Popradu či Sliača. Spomedzi letov od začiatku mája do 7. júla pritom odletelo z Bratislavy 74 percent letov presne načas. Zvyšných 26 percent malo meškanie. ,,Pätnásť percent letov malo meškanie menšie než jednu hodinu," doplnila Vladimíra Dufková, hovorkyňa spoločnosti Travel Service.

Napríklad túto nedeľu však mala pri odlete chartrová linka do Burgasu meškanie päť hodín, jedna do Antalye vyrazila so 4,5-hodinovým meškaním a ďalšia s oneskorením päť hodín.

Dôvody meškania lietadiel môžu byť rôzne. „Počasie, preplnenie vzdušného priestoru, štrajky, ako napríklad v Grécku, alebo neskorý návrat z predchádzajúcich destinácií,“ vymenovala Dufková. Prihodiť sa môže tiež technická porucha či prevádzkové problémy, ako je malá kapacita niektorých letísk.

„Máloktoré odvetvie je také náchylné na zmeny ako letecká doprava, od poveternostných vplyvov cez politickú situáciu až po sociálny vývoj v spoločnosti,“ odôvodnila Dana Madunická, hovorkyňa bratislavského letiska.

Pri meškaniach nad dve hodiny majú pasažieri nárok na občerstvenie, zakotvený v pravidlách Európskej únie. Letisko však upozorňuje, že ľudia si často zamieňajú povinnosti dopravcov s povinnosťami letísk. Za náhrady pri meškaní je zodpovedná samotná letecká spoločnosť. „Letisko iba sprostredkuje cestujúcim príslušnú formu náhrady. Napríklad stravné balíčky alebo stravné poukážky. Vždy však iba na základe objednávky zo strany dopravcu,“ vysvetlila Madunická.

Pri chartrových letoch do dovolenkových destinácií ľudia často podľa Madunickej očakávajú, že ak neprídu do cieľa načas, majú automaticky nárok na odškodnenie za skrátenie dovolenky. „Aj tu je potrebné predovšetkým si dôkladne prečítať obchodné podmienky pri kúpe zájazdu. Cestovné kancelárie si obvykle vyhradzujú právo čas odletu či príletu o niekoľko hodín zmeniť,“ dodala Madunická. Alebo prvý a posledný deň zájazdu vyhradia na dopravu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba