Ako bezpečne nakupovať cez internet

Čoraz viac ľudí objavuje nakupovanie cez internet. Prieskumy Slovenskej asociácie pre elektronický obchod uvádzajú, že v prvom polroku tohto roka si ľudia objednali služby a tovary za 41,8 milióna eur. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka je to nárast o 6 miliónov eur.

26.10.2011 06:30
online nakupovani, nákupný košík, internetový... Foto:
Ilustračné foto
debata

Jozef Dvorský, výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod, k tomu dodáva, že kríza nakupovaniu cez internet pomohla. „Ľudia začali šetriť a hľadali lacnejšie tovary. Preto po internetovom nákupe siahli aj tí, ktorí predtým takéto skúsenosti nemali,“ povedal.

Dvorský predpokladá, že tento rok budú už tradične silné Vianoce. „Všetko závisí od toho, koľko budú spotrebitelia nakupovať vianočných darčekov, ale rast nákupov v internetových obchodoch bude určite vyšší ako rast nákupov v klasických kamenných obchodoch,“ dodal.

PIANO

Užitočné rady nájdete aj v článku Desatoro pre bezpečný nákup na internete
Ak si chcete prečítať tento článok, zaregistrujte sa v systéme plateného obsahu Piano.

Nakupovanie cez internet predstavuje zvýšené riziko pre spotrebiteľa, ale aj predajcu, pretože v podstate ide o anonymnú formu predaja, či už na strane predávajúceho alebo na strane kupujúceho.

Predajca sa voči nečestnému kupujúcemu poisťuje napríklad platbou vopred alebo zaslaním tovaru na dobierku. Spotrebiteľ však takéto možnosti nemá a musí prijať spôsob navrhnutý predávajúcim. Nakupovanie na diaľku z pohľadu ochrany spotrebiteľa ošetruje legislatíva. Tá sa zameriava najmä na povinnosť obchodu zverejniť všetky možné údaje o internetovom obchode, informácie o výrobku, o spôsobe nákupu, platbe či reklamácii. Jej dodržiavanie v praxi kontroluje Slovenská obchodná inšpekcia. Podľa jej hovorkyne Danuše Krkošovej medzi najčastejšie chyby predajcov patrí nedostatočné informovanie o obchodných podmienkach, o odoslaní objednávky či nedostatky v riešení reklamácií.

Krkošová upozorňuje, že spotrebitelia by si mali dobre prezrieť webovú stránku obchodu a informácie o firme, ktoré na nej uvádza.

„Predajca je povinný zverejniť všetky zákonom požadované informácie, ktoré predajcu identifikujú. Takéto identifikačné údaje sú dôležité pri reklamácii alebo v prípade, že kupujúci chce odstúpiť od zmluvy,“ vysvetľuje hovorkyňa SOI.

Spotrebiteľ má na webovej stránke nájsť informácie o podmienkach, spôsobe a postupe pri odstúpení od zmluvy, o zárukách na tovar, o tom, akým spôsobom môže tovar reklamovať, všetky možné technické informácie o výrobku či ponúkanej službe, o cene vrátane DPH a spôsobe dopravy tovaru. „V neposlednom rade by mal byť kupujúci oboznámený so svojím právom, plynúcim mu zo zákona, a to odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu do 7 dní, bez sankcií, pokút,“ upozorňuje Krkošová.

Slovenská asociácia pre elektronický obchod zverejnila na webe desať krokov pre bezpečný nákup. Jej riaditeľ Jozef Dvorský upozorňuje na to, že bezpečný nákup závisí od kvality služieb internetového obchodu. Dodáva, že ľudia by mali byť obozretní pri nákupe tovarov s vysokou cenu, ktorých frekvencia nákupu z pohľadu jednotlivca nie je vysoká.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba