Čo treba vedieť pri nákupe cez internet

Kedy možno odstúpiť od zmluvy a na čo si dávať pozor.

27.10.2011 15:21
Google vyhľadávanie, klávesnica, lupa,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Kedy SOI neodporúča nakupovať cez internet:

Ak predajca okrem e–mailovej adresy nemá uvedený žiadny iný kontakt (pevnú linku, konkrétnu geografickú adresu, kontaktné miesto pre styk so zákazníkmi atď.). Vtedy inšpektori neodporúčajú ani platiť vopred.

Riziká pri elektronickom predaji:

  • kupujúci dostane iný tovar, ako si objednal,
    • predajca účtuje inú cenu, ako bola uvedená pri ponuke,
    • po vykonanej platbe sa neuskutoční dodávka tovaru (stáva sa najmä pri internetovom obchode z amerických a taiwanských portálov aj z francúzskeho portálu).

Predajca na webovej stránke musí zverejniť:

  • názov, obchodné meno a sídlo, ak ide o právnickú osobu,
    • meno, priezvisko, miesto podnikania a adresu, ak ide o fyzickú osobu,
    • daňové identifikačné číslo, ak ide o platiteľa DPH,
    • adresu elektronickej pošty a telefónne číslo,
    • označenie registra, ktorý ho zapísal, a číslo zápisu,
    • názov a adresu orgánu dozoru alebo dohľadu, ktorému činnosť poskytovateľa podlieha.

Spotrebiteľ musí byť oboznámený aj:

  • s podmienkami, spôsobom a postupom pri odstúpení od zmluvy,
    • s existujúcimi zárukami na tovar,
    • so spôsobom uplatnenia reklamácie,
    • mal by mať k dispozícii maximálne možný rozsah informácií a charakteristík o ponúkanom tovare, keďže si tento tovar nemôže fyzicky prezrieť pred kúpou.

Pred uzavretím zmluvy alebo súčasne s ponukou predávajúci kupcovi oznamuje:

  • svoju totožnosť, trvalý pobyt a živnostenské oprávnenie, ak zásielkový predaj vykonáva fyzická osoba,
    • obchodné meno a sídlo, ak zásielkový predaj vykonáva právnická osoba,
    • opis tovaru alebo služby,
    • cenu tovaru alebo poskytnutej služby,
    • dodacie podmienky a náklady na dodanie tovaru,
    • platobné podmienky,
    • poučenie o práve spotrebiteľa odstúpiť od zmluvy,
    • cenu za použitie prostriedkov komunikácie na diaľku, ak sa cena určuje inou ako základnou sadzbou,
    • lehotu, počas ktorej je predávajúci viazaný svojou ponukou vrátane ceny,
    • minimálnu lehotu, na ktorú možno zmluvu uzavrieť, ak ide o zmluvu o predaji tovaru alebo o poskytnutí služby, ktoré sa dodávajú alebo vykonávajú nepretržite alebo opakovane.

Najneskôr v deň dodania tovaru predajca poskytne tieto informácie:

  • písomné informácie o podmienkach a postupoch pri uplatňovaní práva na odstúpenie od zmluvy (záručné podmienky a lehoty),
    • adresu predávajúceho, na ktorej môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu alebo sťažnosť,
    • informáciu o záruke a servisných službách.

Odstúpenie od zmluvy

Kupujúci má právo bez uvedenia dôvodu písomne odstúpiť od zmluvy v lehote do 7 pracovných dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Odstúpením spotrebiteľa od zmluvy sa zmluva od začiatku zrušuje. Spotrebiteľ v lehote siedmich pracovných dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vráti tovar predávajúcemu bez ohľadu na to, či tovar bol použitý alebo má chyby, ktoré spotrebiteľ nespôsobil; primeraná starostlivosť o tovar musí byť zachovaná. Predávajúci je povinný prevziať tovar späť a vrátiť spotrebiteľovi cenu zaplatenú za tovar a vrátiť spotrebiteľovi preddavok najneskôr v lehote 15 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy. Odstúpenie od zmluvy musí byť písomné.

Z dôvodu preukázateľnosti SOI odporúča písomné odstúpenie od zmluvy zaslať doporučenou poštou najlepšie spolu s tovarom a túto zásielku aj poistiť. Vrátenie tovaru a odstúpenie od zmluvy musí byť vykonané v lehote 7 pracovných dní.

Spotrebiteľ nemôže odstúpiť od zmluvy, ak predmetom zmluvy sú

poskytnutie služby, ak sa služba začala plniť so súhlasom spotrebiteľa pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy,
predaj tovaru alebo poskytnutie služby, ktorých cena závisí od pohybu cien na trhu, ktoré predávajúci nemôže ovplyvniť,
predaj tovaru zhotoveného podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa alebo tovaru určeného osobitne pre jedného spotrebiteľa, alebo tovaru, ktorý vzhľadom na jeho vlastnosti nemožno vrátiť, alebo tovaru, ktorý rýchlo podlieha skaze,
predaj audiovizuálneho diela, zvukového záznamu alebo zvukovo– obrazového záznamu umeleckého výkonu alebo multimediálneho diela, ktoré spotrebiteľ rozbalil,
predaj novín, časopisov a periodickej tlače,
lotérie a iné podobné hry.

Zdroj: Slovenská obchodná inšpekcia

© Autorské práva vyhradené

debata chyba