Nákupy sú častejšie, obsah košíkov menší

Obchod s potravinami sa rýchlo mení. Zmeny akcelerovala kríza, strach spotrebiteľov z budúcnosti, ale aj potravinové škandály či kampane nabádajúce spotrebiteľov, aby nakupovali slovenské výrobky, ovocie a zeleninu.

16.03.2012 10:17
Nákup, košík Foto:
Ľudia viac ako v minulosti porovnávajú, čo dostanú v obchode za svoje peniaze.
debata

Oslovili sme predstaviteľov najväčších reťazcov, aby opísali meniace sa správanie slovenského spotrebiteľa.

„Zákazníci citlivo reagujú na cenu. Najviac sa predávajú promované výrobky v daný týždeň,“ charakterizovala základnú nákupnú črtu obyvateľov hovorkyňa spoločnosti Tesco Oľga Hrnčiarová. S týmto súhlasili aj zástupcovia ostatných reťazcov.

Na margo aktuálnej krízy však generálny riaditeľ Ahold Retail Slovakia Libor Ondráček poznamenal: „Slovenská ekonomika rástla v poslednom štvrťroku o 3,4 percenta a celoročne o 3,3 percenta. To nie je kríza. Zatiaľ!“ Ondráček však poukazuje na iný fenomén, a to, že zákazníci obchodu veľmi dramaticky vnímajú medializáciu ekonomickej situácie.

„Využívajú stupňujúcu sa konkurenciu na maloobchodnom trhu vo svoj prospech. A to je správne!“

„Zákazník je opatrnejší, preferuje častejšie nákupy a zároveň obsah nákupného košíka je menší. Dôležitým faktorom v rozhodovaní pri výbere potravín je cena,“ dopĺňa novú črtu slovenských spotrebiteľov Martin Katriak, podpredseda predstavenstva Coop Jednota Slovensko.

Nič však nie je všeobecné. „Regionálne môže byť miera uskromňovania spotrebiteľov odlišná v závislosti od ekonomickej sily jednotlivých regiónov,“ všíma si Tadeusz Frackoviak z reťazca CBA. A je tu ešte jeden významný detail, ktorý dáva do pozornosti Libor Ondráček z Aholdu: „Za zmenou v počte návštev predajní a objemov nákupov je najskôr väčší počet predajní, ako čokoľvek iné.“

Obchodníci sú ako lekári diagnostici. Precízne vyhodnocujú každú zmenu na trhu, v ekonomike a príjmoch spotrebiteľa, ako aj fakt, že na Slovensku nemá prácu 400–tisíc občanov. Rovnako zachytili, že po aférach s dioxínmi, E. coli či najnovšie soľou sa mení vzťah spotrebiteľov k pôvodu predávaných potravín.

Aká je budúcnosť? Ekonomická neistota a stále vysoká nezamestnanosť podľa predpokladov slovenského Tesca povedú k tomu, že častejšie nákupy a menej položiek v košíku budú pretrvávať aj tohto roku. Ľudia sa odviažu len dva razy do roka, najbližšie počas už rozbiehajúcich sa veľkonočných nákupov a potom cez Vianoce. Vtedy si doprajú výrobky špičkovej kvality, niečo netradičné a nevšedné, inter pre tuje správanie Slovákov Oľga Hrnčiarová.

Ľudia viac ako v minulosti porovnávajú, čo dostanú v obchode za svoje peniaze. „Zákazníci pri výbere produktov ove ľa viac ako kedykoľvek predtým zohľadňujú pomer kvalita a cena,“ konštatuje hovorkyňa spoločnosti Lidl Jana Čupková.

Kto by nerozmýšľal, koľko čo stojí, keď príjmy rastú minimálne alebo stagnujú a rýchlo rastú výdavky za pohonné látky, cestovné, bývanie. Prostriedkom k prijateľnej cene sa stali akcie a potraviny predávané pod privátnymi značkami reťazcov. Sú lacnejšie ako zabehnuté potravinárske značky.

Takmer 500 výrobkov privátnej značky v reťazci Billa patrí medzi cenovo najvýhodnejšie v každom produktovom rade, tvrdí operatívny riaditeľ Billa Slovensko Jiří Králiček. Mierne podľa neho rástol aj predaj potravín, ktoré zákazníci vnímajú ako zdravšie a kvalitnejšie. Po celý minulý rok Bille rástol predaj značkových produktov v akcii a tento trend pokračuje aj tohto roku.

Tento jav je symptomatický aj pre ostatné reťazce. „Privátne značky majú väčšinový podiel na celkovom sortimente,“ odkrýva karty za Lidl Jana Čupková. A Martin Katriak z Coop Jednoty jej dáva za pravdu: „Predaj privátnych značiek je opäť na vrchole. Je to vždy výhodná voľba pre zákazníka, ktorý si stráži rodinný rozpočet.“

Rast privátnej značky potvrdila aj CBA. Tesco dokonca hovorí o rapídnom raste. Pekárenské výrobky vo vlastnej značke vzrástli z roka na rok o 10 percent. Hypernova konštatovala, že predaj pod vlastnou značkou posledné dva roky zostal rovnaký. Lekárom prekáža, že na Slovensku je stále nízka spotreba ovocia a zeleniny, do odporúčaných dávok spotreby chýba zhruba tridsať percent. Šetríme na vitamínoch?

Zdá sa, že áno. „Spotrebitelia podľa Tadeusza Frackowiaka z CBA nakupujú menej čerstvého ovocia a zeleniny, pričom dávajú prednosť ponukám s akciovou cenou. Ale Libor Ondráček z Hypernovy podotýka, že od veľmi medializovanej aféry s E. coli v apríli a máji minulého roka došlo k zásadnému poklesu cien, a to v niektorých mesiacoch až o 25 percent. A záver? Množstvo predanej zeleniny zostáva rovnaké, alebo rastie.

„Naši zákazníci preferujú slovenskú zeleninu a ovocie, postupne sme ich začali nahrádzať produktmi slovenských pestovateľov, čo sa nám darí najmä pri zemiakoch, cibuli a jablkách,“ uviedol Jiří Králiček z Billy.

Billa nahradila cesnak z Číny, Španielska a Talianska od slovenských dodávateľov, ktorí jej zaručili „dlhodobú kvalitu“. „Vývoj predaja ovocia a zeleniny je nad úrovňou predaja minulého roka,“ konštatuje Martin Katriak z Coop Jednoty Slovensko.

Tesco dosiahlo nárast predaja ovocia a zeleniny. Vitamíny boli každý týždeň promované cez ponukové letáky s výraznými až 50–percentnými zľavami.

Jedlo je základnou ľudskou potrebou bez ohľadu na to, či sa ekonomike a obyvateľstvu darí lepšie alebo horšie. Predaj sa nezastaví, iba sa modifi kuje a prispôsobuje možnostiam spotrebiteľov a ich rastúcej spotrebiteľskej skúsenosti.

Najpredávanejšie výrobky v reťazcoch

Tesco

Jogurty, mliečne dezerty, trvanlivé mlieko pod privátnou značkou, maslo, eidamské syry, smotany, konzumný chlieb, tukový rožok, kaiserky, bagety, cereálne pečivo, pagáče, makovka, šišky, vajíčka, balené mäso a balená hydina, ryby na ľade, kačice v akcii

Coop Jednota Slovensko

Mlieko, maslo, smotanové jogurty, kyslá smotana, topené syry, šunky, párky, suché a polosuché salámy, klobásy, žemle, pletenky, vianočky, regionálne chleby

CBA

Trvanlivé a čerstvé mlieko, smotanové jogurty, kyslá smotana, topené syry, bratislavské párky, dusená šunka, kurča, grahamový rožok, kaiserka, žemlička, makovka

Billa

Rožky, banány – toto prvenstvo majú už niekoľko rokov, rastie dopyt po výrobkoch Naše Bio, kaiserka, čerstvo dopečené chleby

Hypernova

Top 20 najpredáva­nejších výrobkov sa takmer nezmenil, všetky typy šuniek, trvanlivých salám, tradičné slovenské syry, kaiserka, slaninový rožok vlastnej výroby, smotanové jogurty preskočili nízkotučné

Lidl

Mäsové výrobky s vysokým obsahom kvalitného mäsa, kvalitné mliečne výrobky, kvalitné pečivo z pekární reťazca

© Autorské práva vyhradené

debata chyba