Železnice majú odškodňovať aj pri snehovej kalamite

Železničný prepravca bude musieť vrátiť ľuďom časť z ceny lístka v prípade, že vlak bude meškať z dôvodu vyššej moci, napríklad pre snehovú kalamitu. Prikazuje to Súdny dvor Európskej únie. Osobný vlakový prepravca však tvrdí, že nariadenie súdu nemusí automaticky zmeniť podmienky odškodňovania u nás. Aj v súčasnosti má totiž slovenský dopravca udelené výnimky.

26.09.2013 14:33 , aktualizované: 27.09.2013 12:48
Hlavná stanica, vlaky, kalamita Foto: ,
Ilustračné foto.
debata (2)

Podľa Súdneho dvoru sa prepravca nemôže odvolávať na predpisy medzinárodného práva, ktoré ho v prípade vyššej moci oslobodzujú od poskytnutia náhrady škody spôsobenej meškaním, aby sa vyhol svojej povinnosti poskytnúť náhradu. "Nariadenie stanovuje, že cestujúci v prípade meškania 60 minút alebo viac môže žiadať čiastočnú náhradu ceny svojho lístka. Táto náhrada je minimálne 25 percent ceny v prípade meškania od 60 do 119 minút a 50 percent ceny v prípade meškania 120 minút a viac,“ tvrdí Súdny dvor a ďalej dodáva, že v nariadení nie je nijaká výnimka z tohto nároku na náhradu v prípade meškania spôsobeného vyššou mocou.

Bežne sa totiž stávalo, že ak vlak zostal stáť na trati pre snehovú nádielku a do cieľovej stanice prišiel niekedy aj s 300-minútovým meškaním, ľuďom nárok na odškodné zanikol. Rovnako nemali naň nárok ani v nedávnom prípade, keď nadrozmerné nákladné auto neďaleko Nového Mesta nad Váhom strhlo trolejové vedenie a obmedzila sa doprava až šestnástim vlakom. Niektorí cestujúci prišli vtedy domov s meškaním 394 minút.

"Železničná spoločnosť Slovensko má udelené viaceré výnimky z pravidiel Nariadenia EÚ 1371. Pre vnútroštátnu diaľkovú železničnú osobnú prepravu nám boli ministerstvom dopravy udelené výnimky a poskytujeme dobrovoľne odškodné iba v InterCity vlakoch, a to len v prípade, ak je zavinenie zo strany dopravcu,“ povedala Jana Morháčová, hovorkyňa spoločnosti. Ak teda IC vlak mešká 60 až 119 minút, dostane cestujúci naspäť 25 percent cestovného a ak mešká nad 120 minút, je to polovica z ceny lístka.

Európsky súdny dvor reagoval na otázku rakúskeho správneho súdu. Ten má rozhodnúť o žalobe podanej rakúskou železničnou spoločnosťou ÖBB – Personenverkehr AG proti rozhodnutiu, ktorým ho rakúska komisia na kontrolu železničnej siete zaviazala odstrániť zo svojich všeobecných podmienok ustanovenie, podľa ktorého neexistuje nijaký nárok na náhradu alebo preplatenie v prípade vyššej moci.

Slovenský železničný dopravca takisto vo svojom prepravnom poriadku upozorňuje na to, že nárok na odškodné zaniká z dôvodov vonkajších okolností, ktoré nevie ovplyvniť (prírodné katastrofy) alebo pri zavinení treťou stranou, ktorému nemohli zabrániť (nehoda na trati).

Od 1. marca tohto roka nariadil Brusel odškodňovať v prípade zápchy či snehovej kalamity cestujúcich v autobusoch. Zatiaľ si Slováci môžu nárokovať vrátenie cestovného len pri diaľkových medzinárodných spojoch, pri ktorých precestujú viac ako 250 kilometrov. Vnútroštátne spoje dostali do 1. 3. 2017 výnimku. Podľa nových pravidiel tak musia dopravcovia platiť odškodné vtedy, ak má autobus pri odjazde meškanie minimálne 90 minút. Vtedy dostane každý cestujúci zadarmo občerstvenie, ak ho čaká cesta dlhšia ako tri hodiny. Pravidlá z Bruselu hovoria síce o výnimkách, keď autobusový prepravca nemusí vracať cestovné alebo ponúknuť jedlo a nápoj, ale len v prípade veľkých prírodných katastrof.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #železnica #meškanie #odškodnenie za meškanie