Pätina vianočnej elektroniky bude z webu

S blížiacimi sa sviatkami razantne stúpajú objemy nákupov do slovenských domácností. Slováci však čoraz menej chodia do klasických obchodov. V súčasnosti už takmer dvadsať percent elektroniky kupujú na internete.

28.11.2013 14:25
nákup, eshop, internet, kreditka, notebook Foto:
Ilustračné foto.
debata

„Podiel elektronicky nakúpenej elektroniky sa zväčšuje čoraz viac. Ešte stále sme však za Čechmi, ktorí na webe nakupujú už zhruba tretinu,“ spresňuje šéf on-line divízie predajní Datart Jiří Navrátil.

Jedným z dôvodov relatívne malého nárastu internetového predaja môže byť opatrnosť ľudí. Aj na Slovensku sa totiž objavili viacerí weboví podvodníci, ktorí zinkasovali peniaze, ale žiadny tovar neposlali. Takisto existovali obchody, po ktorých sa zrazu zľahla zem a ich zákazníci tovar nemohli reklamovať.

Analytik prieskumnej spoločnosti Terno Ľubomír Drahovský však očakáva, že už čoskoro prestane podiel elektronicky nakúpených výrobkov tak razantne stúpať ako doteraz. „Počet výrobkov sa bude zväčšovať o jednotky percent. Klasické obchody totiž už majú podobné ceny ako vo webových pobočkách, ale pridávajú bonus v podobe veľmi jednoduchej reklamácie a fundovaného personálu, ktorý poradí zákazníkovi pri výbere,“ podotýka Drahovský.

Čoraz väčším internetovým fenoménom sa stáva nakupovanie elektronických kníh. Počet literárnych diel v slovenčine totiž už narástol na stovky. Ukázalo sa to aj na nedávnom veľtrhu Bibliotéka. Jedným z dôvodov je, že tieto verzie sú zhruba o tretinu lacnejšie ako papierové výtlačky a sú aj praktickejšie. Ľudia ich totiž môžu čítať aj v prípade, že v miestnosti nemajú zapnuté žiadne svetlo, pretože zariadenia majú vlastné podsvietenie. Nemusí pri tom ísť iba o špecializované čítačky. E-knihy možno čítať aj na najlacnejších smartfónoch, do ktorých si používateľ môže nainštalovať bezplatný softvér na čítanie.

Podľa Drahovského možno očakávať aj rozmach webových obchodov s klasickými potravinami. Prvé lastovičky s takouto ponukou sa už objavili v Bratislave, kde donášku potravín až domov ponúkajú dva reťazce. Pred pár týždňami sa k nim pridala aj Nitra a Košice. Ľudia pri tomto druhu nákupov iba vyhľadajú potrebné položky, vypíšu objednávku a vyberú si čas, kedy im majú zamestnanci nákup priniesť. Nemusia teda prácne a dlho hľadať rôzne tovary v regáloch, prípadne stáť v kolónach. No Drahovský si netrúfa predpovedať, ako rýchlo sa donáška potravín domov uchytí. „Takýmto spôsobom totiž v súčasnosti nakupujú iba zaneprázdnení ľudia, ktorí nemajú hlboko do vrecka a je im každá minúta strávená s rodinou drahá,“ zdôvodňuje analytik. Je však možné, že tesne pred Vianocami, keď budú na slovenských cestách kilometrové kolóny a pred pokladnicami budú viacmetrové rady ľudí, využijú nakupujúci radšej objednanie potravín cez internet.

Jedným z reťazcov, ktorý ponúka donášku potravín do domu, je Tesco. Jeho hovorca Tomáš Ferenčák zatiaľ nechce prezradiť, ako sa predaj rozbieha. Akcie firmy sa totiž predávajú na burze, a tak nemôže zverejňovať čiastkové výsledky z obchodu. „Môžem však povedať, že za prvý rok existencie tejto služby si ľudia objednali napríklad 190-tisíc litrov mlieka, 450-tisíc nealkoholických nápojov a 25 ton zemiakov,“ spresnil Tomáš Ferenčák.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Tesco #nakupovanie #Datart #eshop