Zmena operátora môže vyjsť poriadne draho

Najväčší mobilný operátor nechce odchádzajúcemu zákazníkovi vrátiť celý kredit, ktorý sa mu nakopil na predplatenej karte. Dokazuje to podnet od čitateľa Dušana z Bratislavy, ktorý sa so svojím problémom obrátil na Pravdu.

10.02.2014 09:45
Orange, mobil, mobilný operátor Foto: ,
Pri zmene operátora môže človek prísť o našetrený kredit na telefonovanie.
debata (2)

„Ak som v minulosti chcel mať na predplatenej karte možnosť telefonovať, musel som pravidelne dopĺňať kredit. Keďže som telefonoval veľmi málo, na karte sa mi za tie roky nakopilo takmer 700 eur. Teraz by som chcel odísť ku konkurencii, Orange si však chce z mojich peňazí nechať viac ako 600 eur,“ rozhorčuje sa Dušan.

Podľa hovorkyne Orangeu Alexandry Piskunovej má na to firma právo. Ustanovenie o určení najvyššej výšky vráteného kreditu je totiž zakotvené v dokumentoch, ktoré podpisujú zákazníci. „Maximálnu výšku kreditu Prima karty, ktorý vraciame, máme ošetrenú v žiadosti o vypovedanie Prima a taktiež v žiadosti o migráciu z karty Prima na paušál. Kredit, ktorý vraciame, je v sume do 66,39 eura,“ spresnila Piskunová.

Hovorca Slovak Telekomu Martin Vidan tvrdí, že podobné ustanovenie v podmienkach Telekomu nie je. „V prípade ukončenia zmluvy zákazníkovi vraciame všetok nevyužitý kredit očistený od bonusového kreditu,“ spresňuje Vidan. Podobnú stratégiu má aj O2. „Netrestáme zákazníkov zbytočnými poplatkami či pokutami. V prípade, že od nás chce zákazník s predplatenou kartou odísť, jeho vlastný platený kredit bez bonusov mu bude v plnej výške vrátený poštovou poukážkou alebo prevodom na účet,“ vyjadrila sa hovorkyňa zatiaľ najmladšieho fungujúceho operátora Martina Jamrichová.

Redakcia sa so žiadosťou o poskytnutie stanoviska k prípadu obrátila aj na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ktorá bežne kontroluje kvalitu služieb či tovarov. Hovorkyňa inšpekcie Danuša Krkošová podotýka, že túto problematiku zákon o ochrane spotrebiteľa nepokrýva. „Služby zabezpečenia telefonického, internetového i dátového spojenia, ako aj služby káblovej televízie nie sú službami podľa zákona o ochrane spotrebiteľa, nad ktorým vykonáva dozor SOI,“ podčiarkuje Krkošová.

Telekomunikační operátori musia postupovať v súlade so zákonom o elektronických komunikáciách. Kontrola dodržiavania spadá do kompetencií Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Hovorca Roman Vavro však tvrdí, že úrad v tomto prípade nemá právomoc riešiť stanovenie maximálnej hranice vráteného kreditu.

„Rozhodnúť o neplatnosti zmluvy alebo zrušiť jej časť môže príslušný súd, ktorý by napríklad mohol ďalej dospieť k záveru, že zmluva obsahuje neprijateľnú zmluvnú podmienku,“ hovorí Vavro. Jedným dychom však dodáva, že ešte pred spustením súdneho procesu má používateľ možnosť obrátiť sa na špeciálne zriadenú komisiu. „Ide o komisiu na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách, ktorá je zriadená pri Ministerstve spravodlivosti SR,“ uzatvára hovorca regulačného úradu.

Komisia v minulosti už viackrát konštatovala, že zmluvy medzi spotrebiteľmi a veľkými firmami boli neférové, čo viedlo k upraveniu dokumentov v prospech zákazníkov. Keďže posudzovanie prípadu Bratislavčana Dušana v súčasnosti prebieha, zatiaľ nie je jasné, či je neférové obmedziť výšku vráteného kreditu. Denník Pravda bude prípad aj naďalej sledovať.

Pri zmene operátora si je možné ponechať pôvodné číslo. Prenos čísla trvá asi 4 dni. Volajúci musí počítať s tým, že za prenos čísla zaplatí poplatok asi 8 eur. Poplatok neúčtuje len operátor O2. Telekomunikačný úrad už koncom minulého roka naznačil, že spustí konanie, po ktorom by poplatok už účtovaný byť nemohol.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #mobilní operátori #Orange