Nevieme, čo jeme, pri pečive už platiť nebude

Hra na slepú babu pri predaji čerstvých a iba sa za ne vydávajúcich pekárskych výrobkov sa skončila.

10.02.2014 14:24
rožok, rožky, pečivo, nákup, potraviny Foto:
Ilustračné foto.
debata (6)

Od prvého apríla budú musieť byť v regáloch jasne označené všetky výrobky, ktoré boli predpečené, následne zmrazené, potom v obchodoch rozmrazené a dopečené. Nie sú to čerstvé výrobky. Pekári tak vyhrali dlhoročný spor s obchodníkmi o to, čo je vlastne čerstvé pečivo a chlieb.

Ministerská vyhláška, ktorá začne platiť od 1. apríla 2014, jednoznačne určuje, že za čerstvé výrobky možno považovať len tie, ktoré vyrobili bez predpečenia a ponúkli spotrebiteľovi najneskôr do 24 hodín po upečení. Je otázne, či nové označenie zmení situáciu na trhu. Z niektorých regálov sa pri dopekaní vytratili čerstvé domáce produkty. Ak si ich spotrebiteľ opäť vyžiada po pohľade na označené výrobky, je možné, že čerstvé jemné pečivo dostane opäť zelenú.

Zhruba posledných päť – šesť rokov spotrebiteľ nevedel bezpečne rozlíšiť, aké pečivo si v obchodoch vlastne kupuje. Vo veľkých predajniach potravín mu totiž začali ponúkať z pece čerstvo dopečené rôzne druhy pečiva a niekde dokonca aj chlieb. Výrobky prezentoval obchod ako čerstvé.

Na úkor domácich pekárov

"Predávali sa výborne – veď boli teplé a voňavé, len nie čerstvé, pretože ich vyrobili z dovezených chladených a mrazených polotovarov,“ vysvetľuje štátny potravinový radca Ján Štulc. Dodáva, že niektoré boli aj rok staré. Dopekaním pekárskych výrobkov z chladených a mrazených polotovarov sa kamufluje nielen zdanlivá čerstvosť, ale aj pôvod výrobkov. Tie nepochádzajú zo Slovenska, ale dovážajú sa najčastejšie zo štátov Beneluxu, z Veľkej Británie či Poľska.

Pekári, ako sa vyjadril radca Ján Štulc, sa sťažovali, že obchodníci im ukradli vôňu aj robotu. Podľa posledných odhadov Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov dosiahol podiel akože čerstvých výrobkov dopečených na ploche predajní minimálne 10 a maximálne až 15 percent z celkovej produkcie pečiva. Typickými predstaviteľmi dopečených výrobkov sú niektoré druhy jemného pečiva, ako sú šatôčky, osie hniezda, vianočky či bagetky.

Nápad dopekať rôzne pekárske výrobky priamo na predajnej ploche zvyšuje návštevnosť obchodov vybavených pecami. Na zmysly spotrebiteľov útočí vôňa čerstvo upečeného pečiva a ľudia dodnes radi kupujú tieto výrobky.

Výrobok z polotovaru rýchlo starne

Je rozdiel v kvalite tohto pečiva oproti tomu, ktoré bolo upečené v pekárni? Riaditeľ pekárskeho zväzu Bohumír Sabo najprv diplomaticky odpovie, že „kvalita pečiva vyrobeného z polotovaru nie je zlá, ale je iná“. Jej "inakosť“ vyplýva z toho, že takýto výrobok bol predpečený na 60 až 70 percent, potom šokovo zmrazený na mínus 40 stupňov, neskôr skladovaný pri mínus 18 stupňoch, v obchode rozmrazený a napokon dopečený.

Je na tom niečo zlé? Nie! Tento postup patrí k moderným potravinárskym vymoženostiam. Ale ako tvrdí šéf Slovenského zväzu pekárov, cukrárov a cestovinárov Bohumír Sabo, pečivo dopečené z polotovarov v porovnaní s nefalšovaným čerstvým výrobkom veľmi rýchlo starne. Aby výrobcovia prekonali túto slabinu mrazeného či chladeného polotovaru, obohacujú ho o rôzne prídavné látky, ktoré nie je nevyhnutné použiť pri výrobe pravého čerstvého pečiva, podotýka Sabo.

Pec v obchode nie je pekáreň

Nová "pekárska“ vyhláška nezakazuje dopekanie pekárskych výrobkov v obchode. Môžu sa piecť aj naďalej, no tým, že budú označené ako produkty "vyrobené dopečením z chladeného alebo mrazeného polotovaru“ dostáva spotrebiteľ jasne na výber.

„Je na ľuďoch, aby sa ako informovaní spotrebitelia rozhodli, aké pečivo a chlieb uprednostnia,“ hovorí Ján Štulc, ktorý v Štátnej veterinárnej a potravinovej správe zodpovedá za fair play pri výrobe a predaji výrobkov rastlinného pôvodu.

Medzi zmeny, ktoré prinesie úprava predaja pekárskych výrobkov, patrí aj povinnosť predajcov uvádzať na dostupnom mieste zloženie nezabaleného výrobku. Spotrebiteľ sa tak napríklad dozvie, či rožok obsahuje okrem iného masť alebo olej, margarín alebo maslo. Za chlieb sa považuje pekársky výrobok s hmotnosťou viac ako 400 gramov, nakyprený kvasom alebo droždím. Krájaný alebo porciovaný chlieb však môže mať aj nižšiu hmotnosť.

Len dobiehame Západ

Slovensko novou vyhláškou iba dobieha vývoj, ktorým pri výrobe a predaji pekárskych výrobkov prešla celá západná Európa. Podobné rozlíšenie stanovuje aj európska legislatíva ako aj potravinové zákonodarstvo susednej Českej republiky. Zmien sa však dožadovali podľa radcu Jána Štulca samotní spotrebitelia, ktorí vybadali rozdiel, medzi dopekanými a pôvodnými pekárskymi výrobkami.

Mnohé reťazce lákali spotrebiteľov do svojich predajní tvrdením, že majú v obchodoch pekárne. "Pec, kde sa dopekajú polotovary, však nemožno považovať za pekáreň,“ upozorňuje Ján Štulc. Pekárňou je podľa novej vyhlášky len taká potravinárska prevádzka, kde sa pečivo a chlieb umiesi, vytvaruje, vykysne a upečie.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #pečivo