Na sv. Valentína muži na čokoláde nešetria

Ešte pred dvadsiatimi rokmi zabudnutý sviatok zaľúbencov svätý Valentín sa na Slovensku nebývalo oslavuje. Ťaží z toho predovšetkým obchod so sladkosťami. Najpopulárnejším darčekom okrem kvetov je čokoláda vo všetkých podobách. Pár dní pred Valentínom sa k pultom s čokoládou hrnú všetky vekové kategórie mužov.

12.02.2014 06:30
čokoláda, pochúťka, dezert, antioxidant Foto:
Ilustračné foto.
debata

Odkedy ľudia ochutnali čokoládu, túžia po nej znovu a znovu. Predaj graduje štyri razy do roka, už tradične na Mikuláša, počas Vianoc a veľkonočných sviatkov a najnovšie na sv. Valentína.

„Posledných päť rokov valentínske predaje čokolády lámu rekordy. Nehľadiac na krízu, muži – jedno či mladí, alebo seniori – majú pripravenú dostatočnú hotovosť na čokoládovú pozornosť,“ všíma si najnovší trend v správaní spotrebiteľov Lenka Krajčovičová z darčekovej predajne v bratislavskom Poluse. Tržba za predaj čokoládových sŕdc, bonboniér či tabuľkovej čokolády na sv. Valentína oproti bežným dňom niekoľkonásob­ne stúpa.

Slováci zďaleka nepatria k najväčším maškrtníkom v Európe. Švajčiari skonzumujú ročne vyše 12 kilogramov čokolády, Nemci o kilogram menej, no Slováci len necelých 5 kilogramov. Na sv. Valentína však muži na čokoláde nešetria. Za čokoládové srdcia sú schopní zaplatiť od pár eur do 30 eur bez mihnutia oka. „Keby sme mali v predaji srdce aj za 60 eur, celkom určite by sa našli zákazníci, ktorí by neľutovali kúpiť aj takúto čokoládovú luxusnú pochúťku,“ charakterizuje spotrebiteľské správanie gavalierov počas sv. Valentína Lenka Krajčovičová. Platí to však skôr pre Bratislavu, v iných regiónoch je pre mnohých ľudí 60 eur nemalá suma často na niekoľko dní.

Kým špecializované predajne čokolády sa sústreďujú na predaj čokolády od vybraných špičkových západoeurópskych výrobcov, veľké obchodné reťazce stavajú podľa analytika trhu s potravinami Ľubomíra Drahovského spravidla na nadnárodné spoločnosti. Tie sprivatizovali aj známe slovenské či české značky čokolády, ako je Figaro či Orion. Niektoré z masových výrobkov sa predávajú v akciách, keď ceny klesajú aj o 30 percent.

Za posledné roky sa mení chuť slovenských milovníkov čokolády. „Evidentný je presun spotrebiteľov od mliečnej čokolády k horkej, a to najmä medzi fanúšikmi kvalitnej čokolády,“ charakterizuje zmenu dopytu Peter Žáčik zo spoločnosti Cacaotica Pezinok, ktorá sa špecializuje na výrobu špičkovej čokolády.

Hoci väčšina slovenských spotrebiteľov aj pri čokoláde skúma predovšetkým cenu, na trhu je už skupina zákazníkov, ktorá vyhľadáva prvotriednu čokoládu. Čokoláda sa predáva podobne ako syry či víno. Kým bežné druhy ponúkajú supermarkety, po nadpriemernú kvalitu sa chodí do špecializovaných predajní. Pri luxusnej čokoláde sa siaha k označovaniu pôvodu výnimočného produktu. Takéto čokolády majú označenie ako víno z výnimočných viníc – grand cru.

Platí priama úmera, čím vyššia cena čokolády, tým vyššia kvalita? „Malo by to tak byť, ale nie vždy to platí,“ odpovedá na najčastejšiu otázku spotrebiteľov Blanka Remžová, štátna radkyňa pre čokoládu zo štátneho potravinového dozoru. Upozorňuje, že pri každej čokoláde musí byť uvedený na obale obsah kakaovej sušiny. "Pri mliečnej to je najmenej 25 percent, pri horkej čokoláde, alebo aj pri čokoláde bez prívlastku horká musí byť obsah kakaovej sušiny aspoň 35 percent, vysvetľuje Blanka Remžová. Špičkové čokolády majú obsah kakaovej sušiny vyše 70 percent a viac.

Kvalita predávanej čokolády sa na Slovensku zlepšila. Výrobcovia dodržiavajú predpísaný obsah sušiny. Nedostatky sa vyskytujú skôr pri označovaní výrobkov. Na dolepkách v slovenčine nie sú vždy presné preklady, čo môže niekedy vrhať zlé svetlo aj na renomovaných výrobcov.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #čokoláda #Valentín