Smer ustúpil obchodníkom

Návrh na vrátenie tovaru do siedmich dní bez udania dôvodu v kamenných predajniach už nie je aktuálny. Poslanci Smeru od zámeru ustúpili po rokovaniach s obchodníkmi.

11.03.2014 12:49
sexy žena, nákupná manička Foto:
Ilustračné foto.
debata (8)

Ľudia tak nebudú môcť od predavačov pýtať späť peniaze, ak sa im napríklad kúpené oblečenie prestane páčiť alebo ho u konkurencie nájdu oveľa lacnejšie.

„Možnosť vrátiť tovar kúpený v obchode do siedmich dní bez udania dôvodu vypúšťame z novely Občianskeho zákonníka. Zástupcovia obchodu sa totiž obávali veľkého zneužívania tejto možnosti a poškodenia podnikateľského prostredia,“ povedal poslanec Smeru a predkladateľ novely Anton Martvoň. Poslanci však stále uvažujú nad posilnením práv spotrebiteľov. „Ako kompromis sa nám javí zaviesť možnosť výmeny tovaru za iný bez udania dôvodu do troch dní od jeho kúpy,“ pokračoval Martvoň. Ak by zákazníkom nechutilo napríklad espresso z nového kávovaru, bez problémov by ho mohli vymeniť za iný.

„Spotrebiteľ má dnes právo do dvoch rokov vrátiť tovar, ak na ňom zistí nedostatok z výroby. V rámci reklamácie tak existuje ochrana spotrebiteľa. Nerozumiem teda, prečo sa snažíme zaviesť možnosť bezdôvodného vrátenia alebo výmeny tovaru,“ reagoval prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR Pavol Konštiak.

Možnosť bezdôvodného vrátenia tovaru do siedmich dní v súčasnosti funguje v prípade internetového a podomového predaja. Najviac, až pätnásť dní, majú ľudia na vrátenie výrobkov kúpených na prezentáciách takzvaných šmejdov. V týchto prípadoch musia obchodníci ľuďom vrátiť peniaze, ak im tovar pošlú späť. „Pri internetovom predaji tomu rozumiem. Oblečenie totiž môže byť iné ako na fotke, topánky vás môžu tlačiť, ale ak si tovar odskúšate priamo v predajni, nevidím dôvod na jeho bezdôvodné vrátenie,“ pokračoval Konštiak.

V kamenných predajniach umožňujú väčší obchodníci v rámci boja o zákazníka bezdôvodne vrátiť tovar. Napríklad Billa Slovensko vráti peniaze za každý výrobok, s ktorým zákazník nie je spokojný. Možnosť vrátenia tovaru nie je časovo ohraničená a nevzťahuje sa na cigarety, časopisy a masovokomunikačné prostriedky ako napríklad CD a DVD. Obchody ľuďom tiež automaticky nevracajú peniaze za otvorené a sčasti skonzumované potraviny. Z hygienických dôvodov zas v spoločnosti Kaufland nie je možné vrátiť ani vymeniť spodnú bielizeň či nosený textil.

Podobne sa s rôznymi službami nad rámec zákona snažia vyjsť zákazníkom v ústrety aj veľkí predajcovia elektroniky. „Naša spoločnosť už dnes poskytuje nad rámec zákonnej povinnosti možnosť vrátiť tovar do desiatich dní od nákupu,“ povedala Jana Choroušová, marketingová manažérka spoločnosti Datart. Zákazník dostane peniaze bez problémov späť, pokiaľ prinesie kúpený tovar nepoškodený a v pôvodnom obale. V Electro World o možnosti vrátenia tovaru bez udania dôvodu rozhoduje vedúci predajne.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #nákup #vrátenie tovaru