Ľudia pijú viac piva, mladší chcú radler

Po rokoch klesajúcej spotreby piva nastáva mierne oživenie. Priemerný Slovák ročne vypije 76 litrov piva, o štyri litre viac ako v roku 2010.

16.06.2014 13:07
pivo Foto:
Ilustračné foto.
debata (2)

Rastúcou konzumáciou spotrebitelia dávajú najavo, že prekonali najhoršie časy a pozornejšie vnímajú aj degustačné súťaže piva. Vrcholom je aktuálna Slovenská pivná korunka, ktorej výsledky môžu premiešať karty na trhu. Prvenstvá v súťažiach skalných pivárov nútia, aby porovnali konkurenčný mok so svojím obľúbeným. Posledný ôsmy ročník sa niesol v znamení triumfu skupiny Pivovarov Topvar sídliacej vo Veľkom Šariši, ktoré z dvanástich zlatých, strieborných a bronzových koruniek získali sedem, pričom mali víťazov v kategórii svetlých desiatok, tmavých dvanástok aj v skupine miešaných alkoholických nápojov typu radler. Kráľovskej triede svetlých ležiakov dominoval vyhniansky Steiger, ktorý získal šampióna i prvého vicešampióna.

zväčšiť
pivo, test

Hoci trhu s pivom jednoznačne dominujú veľké pivovary, už nielen v mestách, ale aj na vidieku vznikajú úspešné malé pivovary. Na Slovensku je ich dovedna 34. V porovnaní s takými gigantmi, ako sú pivovary v Hurbanove či vo Veľkom Šariši, sú malé vidiecke pivovary s dennou produkciou neraz len 150 litrov trpaslíkmi, ale nachádzajú zákazníkov.

Po rokoch koncentrácie výroby piva do rúk dvoch veľkých spoločností – Heineken Slovensko a Pivovary Topvar – sa tak slovenská pivovarnícka scéna stáva pestrejšou a ľudia si môžu vyberať z rastúcej ponuky piva. Ani spotrebitelia už netvoria homogénnu – rovnorodú masu, ale začínajú sa rozvrstvovať.

„Jasná deliaca čiara ide medzi generáciou dvoch skupín milovníkov piva. Prvú tvorí pokolenie päťdesiatnikov a starších. Prevažne ide o mužov, napospol konzervatívnych spotrebiteľov, ktorí uprednostňujú klasické pivá plzenského typu,“ všíma si Daniela Šmogrovičová, ktorá prednáša technológiu výroby piva na Fakulte chemických a potravinárskych technológií STU v Bratislave. Druhú skupinu tvoria mladí dospelí spotrebitelia. Tí podľa obchodného sládka Pivovarov Topvar Jána Píryho neváhajú experimentovať a skúšajú radlery, teda nápoje vyrobené z piva a limonády, alebo pivá nasýtené o rôzne ovocné chute.

Nové druhy piva a nápojov na jeho báze sú reakciou na zmenený životný štýl. Veľkú časť pracovných i voľných dní ľudia trávia v autách, čo sa prejavuje na rýchlom vzostupe výroby nealkoholického piva. Šampiónom tejto zatiaľ nesúťažnej kategórie sa stal Heineken Slovensko. Medziročne produkcia tohto piva celoštátne stúpla zo 124 400 hektolitrov na 180 814 hekto­litrov.

„Slovenskí spotrebitelia sa očividne menia. Badáme, že menej piva sa vypije vo výčapoch a oveľa viac sa predá fľaškového a plechovkového piva, pričom novým fenoménom je balenie do PET fliaš,“ charakterizuje niektoré nové črty v pití piva Ján Šimonovič z vyhnianskeho Steigra. Časy, keď sa muži zastavovali aspoň na dve pivá po pracovnej zmene, odchádzajú do minulosti.Fenoménom súčasnosti sa stali tzv. radlery. Ich rastúcu popularitu vysvetľuje Daniela Šmogrovičová tým, že oslovili predovšetkým ženy a mladých ľudí. Za výhodu považuje nižší obsah alkoholu (okolo dvoch percent), ako aj to, že imponujú ženskej chuti, ktorej zväčša nesedí výrazná horkosť piva.

„Radlery sú menej horké ako bežné pivá, ale aj menej sladké ako kolové nápoje, v čom mnohí spotrebitelia vidia ich prednosť,“ povedala Šmogrovičová.

Na Slovenskej pivnej korunke po prvý raz vyhodnotili aj osobnosti slovenského pivovarníctva a sladovníctva. Tieto pocty získali Daniela Šmogrovičová za výchovu pivovarníkov, dlhoročný šéf Slovenského zväzu výrobcov piva a sladu Roman Šusták, skúsení technológovia Rudolf Kajan z hurbanovského pivovaru a Vojtech Giertl, ktorý založil pivovary vo viacerých krajinách sveta. In memoriam ocenili Michala Pramuka, ktorý sa zaslúžil o rozvoj výroby piva na Slovensku v povojnovej i ponovembrovej é­re.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 2 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #pivo