Vinea ani v štyridsiatke nepozná premožiteľa

Najslávnejšie československé nealkoholické nápoje Kofola a Vinea štvrťstoročie po páde komunizmu stále patria k lídrom domáceho trhu. Poradili si aj s konkurenciou najznámejších globálnych kolových značiek. Vinea a Kofola, samy produkt studenej vojny, sa stali na lokálnych trhoch jej nečakanými víťazmi.

23.06.2014 10:16
vinea Foto:
Ilustračné foto.
debata (21)

Slovensko nemá veľa slávnych potravinárskych značiek. Vinea, ktorú pred 40 rokmi začali vyrábať vo vtedajších Vinárskych závodoch v Pezinku, je však hlboko zapísaná vo vedomí spotrebiteľov. A dokazuje to aj svojimi predajmi. Je suverénom medzi sýtenými ovocnými nápojmi, keď má podľa údajov Dataservisu 20-percentný podiel na trhu. Kofola zasa vedie rebríček kolových nápojov s 54-percentným podielom.

Ešte pred dvadsiatimi rokmi visel osud Viney na vlásku. Jej výroba bola prerušená na tri roky a zdalo sa, že skončí ako obeť privatizačných ambícií na cintoríne značiek. Veľký nápoj však zažíva spolu s kofolou nevídaný „comeback.“

"Ak je Vinea opäť miláčikom trhu, vďačí za to najmä svojmu tvorcovi Jánovi Farkašovi, ktorý sa postaral o jej geniálnu nadčasovú receptúru,“ hovorí Daniela Šmogrovičová z Fakulty chemickej a potravinárskej technológie STU v Bratislave. Tento nápoj nemá podľa Šmogrovičovej obdobu medzi konkurenčnými výrobkami. Je naozaj prírodný nápoj, pretože jeho základnou zložkou je hroznová šťava. Sladkosť a kyslosť sú v nápoji excelentne vyvážané,“ poukazuje na hlavné prednosti nápoja Šmogrovičová a do pozornosti dáva fakt, že nápoj nepôsobí sladko.

Farkaš vytvoril nadčasový nápoj a spotrebitelia naň spontánne zareagovali. "Súperom Viney bola najmä maďarská Márka. Pracoval som vtedy v podnikoch reštaurácií a zakrátko sme Márku prestali objednávať. Vinea jej jednoducho nedala šancu, čo možno spôsobila aj pesnička Elánu. Idol mládeže Jožo Ráž vtedy spieval Mám Vineu rád,“ spomína si na nástup populárneho nealkoholického nápoja obchodník Adrián Ďurček, ktorý dnes pracuje v Slovenskej obchodnej a priemyselnej komore.

Za vtedajším i súčasným úspechom Viney vidí Ďurček úprimné presvedčenie spotrebiteľa, že pije zdravý nealkoholický nápoj. Farkaš dokonale prečítal predstavy ľudí, ktorých chuťové poháriky boli unavené konzumáciou lacných sladkých limonád. Namiesto nich im ponúkol čistý prírodný nápoj. Ďurček si tiež všíma aj ďalší aspekt úspechu – spotrebiteľa oslovila na tie časy moderná fľaška. Vinea vybočovala z radu nielen chuťou a skutočne prírodným pôvodom, ale aj atraktívnym dizajnom. Spĺňala všetky atribúty moderného nápoja.

V osemdesiatych rokoch začali Vineu vyvážať na trh USA a Kanady. Zmienka o vývoze na americký trh pomáhala jej predaju v Československu, samotný export však na trhu ovládanom Coca-Colou a Pepsi Colou nemal šancu na úspech. Všetko by bolo podľa Ďurčeka inak, keby sa Vinea stala súčasťou veľkej nadnárodnej spoločnosti. Dnes totiž o predajoch na svetových trhoch rozhodujú miliardové prostriedky investované do marketingu a imidžu značky.

Značku Vinea teraz vlastní spoločnosť Kofola. Tá ju po dlhých vyjednávaniach získala v roku 2008 od majiteľov pezinskej spoločnosti Vitis. Vinea sa v súčasnosti už nevyrába v Pezinku, ale v Rajeckej Lesnej. Štyridsiate výročie značky oslávila Kofola inováciou, keď uviedla na trh Vineu lajt. Bola to reakcia na požiadavky spotrebiteľov obľubujúcich nízkoenergetické nealkoholické nápoje, ktoré má dnes vo svojom portfóliu každý veľký výrobca.

Majitelia Kofoly stavili na to, že v časoch stagnujúceho predaja nealkoholických nápojov ťahajú predaj inovácie. Tie sa podľa marketingového riaditeľa Kofoly Jiřího Vlasáka podieľajú na obrate šiestimi až ôsmimi percentami. Či tento ťah vyjde, ukáže čas. Vitis Pezinok vyrobil svojho času v limitovanej edícii Vineu soft aj Vineu Rosé so špeciálnou chuťou sektu. Stálicou trhu je však stále Vinea založená na Farkašovej receptúre.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #nealko #Vinea #kofola