Oproti vlaňajšku nájdu spotrebitelia v predajniach aj menšie zastúpenie slovenských vajec, to medziročne pokleslo o takmer tri percentuálne body na aktuálnych 86 percent. Na druhej strane sa zvýšil podiel domácich hydinových výrobkov z 67,2 % na tohtoročných 73,3 %. Prieskum robila ÚHS v najväčších obchodných sieťach, ktoré pôsobia na Slovensku.
„Stúpol iba podiel slovenských hydinových mäsových výrobkov, ale negatívnym javom je, že z pultov sa vytrácajú kvalitné mäsové výrobky od slovenských spracovateľov hydiny a sú nahrádzané lacnými a menej kvalitnými výrobkami spracovateľov červeného mäsa,“ konštatoval riaditeľ ÚHS Daniel Molnár.
Ako ďalej prieskum únie ukázal, najväčší podiel slovenskej hydiny bolo možné v júni nájsť v COOP Jednote a CBA, niečo okolo 75 percent. Zároveň v oboch reťazcoch nemali konkurenciu domáce vajcia a hydinové výrobky, ich zastúpenie tu bolo stopercentné. Naopak najmenej slovenskej hydiny mal na svojich pultoch Kaufland, a to 28 percent, najmenší podiel tuzemských hydinových výrobkov len niečo cez deväť percent bolo možné nájsť v Lidli a najmenšie zastúpenie spomedzi obchodných reťazcov majú vajcia z domácich chovov, 66,7 percenta, v Bille.
Marketingový riaditeľ spoločnosti HYZA, a. s. Topoľčany Mikuláš Šranko poukazuje na to, že u spotrebiteľov sa zvyšuje záujem o kúpu slovenských výrobkov. Pripomína, že od apríla 2015, podľa nariadenia Európskej komisie, bude musieť byť uvedená krajina pôvodu (miesto chovu a porážky zvieraťa) v prípade čerstvého, chladeného a mrazeného mäsa zo svíň, oviec, kôz a hydiny. Pre spotrebiteľov tak bude ľahšie identifikovateľné. „V súčasnosti je možné na tieto výrobky uvádzať výrobcu, ale tak isto aj spracovateľa alebo distribútora. Reálne spotrebiteľ nemá šancu dozvedieť sa odkiaľ ten výrobok ako taký pochádza,“ uviedol Šranko. Takéto opatrenie sa dnes dotýka len hovädzieho mäsa.