Práve naopak, ceny pekárskych výrobkov by mali odrážať reálne náklady na ich výrobu, čím by sa umožnil rozvoj odvetvia. Ako sa ďalej uvádza v stanovisku zväzu, podľa zverejnených odhadov zo začiatku tohto mesiaca sa očakáva rast úrody hustosiatych obilnín v medziročnom porovnaní o 15 %, pričom v médiách túto správu okamžite okomentovali rôzni trhoví analytici, ktorí už vidia pokles cien potravín.
„Optimistické závery analytikov následne prebrali niektoré obchodné reťazce a začali vyvíjať zvýšený tlak na dodávateľov s cieľom znížiť ceny potravín, v prvom rade ceny chleba a pečiva,“ konštatoval výkonný riaditeľ zväzu Bohumír Sabo. Tieto závery a požiadavky obchodníkov sú podľa neho zavádzajúce, absolútne nepodložené, pričom svedčia o malej znalosti výroby a ekonomiky potravín.
Podľa oficiálnych odhadov sa očakáva úroda pšenice vyššia o 10,7 %, ale úroda raže ako druhej chlebovej obilniny bude nižšia asi o 30 %. „Už toto sú iné údaje než tie, z ktorých vychádzajú analytici a následne využívajú obchodné reťazce,“ uviedol Sabo. Cena pšenice podľa neho závisí od jej kvality, ktorú norma rozdeľuje do štyroch tried, pričom rozdiel v cene pšenice s najlepšou a najhoršou kvalitou je až 20 eur za tonu. „Súčasné daždivé počasie môže znížiť kvalitu pšenice a sú tu signály z niektorých regiónov, že sa tak deje. Inými slovami, je predčasné hovoriť o úrode a kvalite predtým, ako je obilie v sýpkach. A dvojnásobne to platí o populistických vyhláseniach o znižovaní cien chleba a pečiva v súvislosti s novou úrodou,“ dodal Sabo.
Zväz ďalej upozorňuje na to, že cena múky ako základnej pekárskej suroviny je dôležitým, ale nie rozhodujúcim faktorom, ktorý ovplyvňuje výslednú cenu pekárskych výrobkov. „Už niekoľko rokov sme v situácii, keď cena sotva pokrýva náklady na výrobu a u mnohých pekárov sú náklady vyššie ako cena, za ktorú produkciu predávajú, teda produkujú stratu,“ podotkol Sabo.
V prvom rade sa to týka pekárov, ktorí dodávajú výrobky do obchodných reťazcov. Cenu chleba a pečiva si podľa neho stanovujú obchodníci sami na základe marketingových zámerov a nie podľa ponuky pekárov. „Cena pekárskych výrobkov v obchodoch je umelo znižovaná a nezodpovedá nákladom na ich výrobu. Výsledkom je, že pekárske odvetvie skončilo v posledných troch rokoch 2011, 2012 a 2013 v strate vo výške 10 miliónov eur,“ uzavrel Sabo.