Na krúžky detí dávame 120 eur ročne

Väčšina detí má dva krúžky už od prvého ročníka, najdrahšie sú v Bratislavskom a najlacnejšie v Žilinskom kraji.

02.09.2018 06:00
deti, školy, krúžky, aktivity, futbal, šport,... Foto:
Ilustračné foto.
debata
Prieskum Poštovej banky ukázal, že žiaci majú už od prvého ročníka väčšinou dve mimoškolské aktivity. Krúžky stoja rodičov nemálo peňazí a ak ich je priveľa, deti oberajú o čas s rodinou, ako aj o nevyhnutnú potrebu občas sa nudiť. Spolu so psychologičkou sme sa pozreli na to, koľko krúžkov je tak akurát.

Deti majú v priemere dva krúžky

Až 8 z 10 detí na Slovensku navštevuje po škole minimálne jeden záujmový krúžok. V organizovaní času svojim ratolestiam vedú rodičia v Žilinskom kraji, kde sa mimoškolským aktivitám venuje takmer každé dieťa. Nasleduje Košický, Trenčiansky a Bratislavský kraj. O niečo menší záujem o krúžky (76 %) je v Trnavskom kraji. „Naše deti ich majú v priemere dva, a to už od 1. ročníka. Tri a viac krúžkov má asi len každý desiaty žiak. Medzi ôsmakmi a deviatakmi je viditeľne nižší záujem o akékoľvek organizované trávenie voľného času,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Najdrahšie krúžky sú v Bratislave

Prieskum ukázal, že krúžky v školskom klube nás stoja od 10 do 100 eur. Za aktivity mimo školy rodičia platia v priemere 120 eur ročne. Najviac, až 250 eur, za ne nechávajú v Bratislavskom kraji a najmenej, 75 eur v Žilinskom kraji. K tomu si však musíme prirátať aj náklady na dopravu. Polovica detí sa síce na krúžky premiestňuje po vlastných, ale ostatné na ne zväčša rodičia vozia autom.

Ako vybrať krúžok

Mnohí rozmýšľajú, podľa čoho vybrať aktivitu pre svoje dieťa. Psychologička Lenka Uherová radí, aby sme boli ústretoví a nechali ho vyskúšať všetko, čo ho robí šťastným. „Nie je dobré nútiť dieťa do nejakej aktivity len preto, lebo my chceme, aby v nej napredovalo, alebo len preto, lebo s ňou už raz začalo a my sme mu predplatili určitý počet hodín.“

Ak chodilo na tanečnú a teraz túži po volejbale, mali by sme mu to umožniť, aj keď z toho, samozrejme, plynú isté následky. „Tie dieťaťu vysvetlíme a časť z nich, v závislosti od veku dieťaťa, prenecháme jemu. Napríklad samo sa pôjde odhlásiť a prihlásiť sa na iný krúžok, zabezpečí si odvoz s kamarátom, prípadne, prispeje na novú aktivitu svojimi našetrenými peniazmi a podobne,“ odporúča psychologička.

Záujem je o šport

Školáci na Slovensku sa zaujímajú najmä o šport. „Je to viac ako 40 % detí, pričom v treťom až piatom ročníku sa žiaci športu venujú mierne viac. O polovicu menej detí chodí na výtvarný krúžok, tanec alebo hudobnú. Tieto aktivity sú populárne najmä v nižších ročníkoch, starší školáci si skôr vyberajú cudzie jazyky,“ uvádza hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková.

Dôležité sú cudzie jazyky

A práve ku kontaktu s cudzím jazykom by sme deti mali viesť čo najskôr. Najrýchlejšie, najefektívnejšie a s minimálnou záťažou sa ľudský mozog učí jazyky do ôsmich rokov. Po 25. roku života to už ide citeľne ťažšie. „Na to, aby sme sa reč rýchlo naučili, musíme v nej myslieť a toto je výhoda detského mozgu, ktorý sa neuveriteľnou rýchlosťou vyvíja práve do ôsmich rokov. Je veľkou výhodou, ak dieťa vyrastá v bi-, tri- alebo viac lingválnom prostredí. Učenie aj viacerých jazykov naraz nie je pre dieťa v tomto veku zaťažujúce, ale stimulujúce. Každopádne, nesmie byť orientované na výkon. Má to byť pre dieťa zábava a radosť, nie spôsob, ako potešiť rodiča, zavďačiť sa učiteľovi,“ upozorňuje Lenka Uherová.

Je určite dobré, aby dieťa malo záujmy, aby sa hýbalo, skúšalo nové veci a zažívalo úspechy aj zlyhania. Zároveň však treba myslieť na to, že nesmie byť neustále orientované na výkon a vypĺňanie času. Medzi školskými povinnosťami, krúžkami a neorganizovaným časom treba zachovať prirodzený balans.

Krúžok môže dieťa obrať o čas s rodinou

Výskumy ukázali, že bežný školák prichádza domov práve pre množstvo mimoškolských aktivít až okolo ôsmej hodiny večer. Oberá ho to o čas strávený s rodinou, ako aj o možnosť nudiť sa, a tak naučiť sa spoľahnúť iba na seba. „Aj sama Maria Montessori vnímala ako dôležité, aby sa dieťa dokázalo aj nudiť. To znamená, vydržalo v pokoji i v čase, ktorý mu neorganizujeme, v priestore bez neustálych podnetov. Keď dieťaťu zaplníme celý deň aktivitami, jeho mozog je tak prestimulovaný, že voľný čas, ktorý si má samo vyplniť, mu spôsobuje úzkosť a nepokoj,“ dodáva psychologička Uherová.

debata chyba
Viac na túto tému: #peniaze #deti #škola #krúžky