Foire aux vins – trhy s dobrým vínom za dobrú cenu – sú v krajine vína udalosťou jesene. Francúzi milujú víno a žičlivo reagujú na každý nový podnet. Práve preto organizujú obchodníci dvojtýždňové podujatie foire aux vins, počas ktorého uvádzajú na trh zakaždým niečo nové zo sveta vín. Reťazec Super U sa tejto jesene zameral na vína z ročníka 2015, ktorý sa považuje vo Francúzsku za veľmi dobrý. Predstavil najmä vína z Burgundska a Bordeaux a k tomu pridal pre väčšinu Francúzov exotické prekvapenie – vína zo Slovenska.
Pre väčšinu Francúzov je Slovensko terra incognita, zem neznáma. Pletú si ju ako mnohí iní Európania so Slovinskom, a už vôbec netušia, že tisíc kilometrov na východ od francúzsko-nemeckej hranice leží krajina, kde sa tiež vyrábajú vína. Lenže keď ide o víno, z Francúzov sa razom stávajú veľkí prieskumníci a radi porovnávajú zahraničné vína so svojimi. Najmä keď im ich odporučia ľudia, na ktorých mienku dajú.
Muži a ženy z pozadia
Šťastím Slovenska je, že v posledných rokoch objavuje čoraz viac dobrých ambasádorov vína. Ešte na prelome 80. a 90. rokov minulého storočia začal plniť túto misiu profesor Fedor Malík. Potom sa k nemu postupne pridala celá plejáda nielen vinárov, ale aj ľudí, ktorí sa k vínu dostali akoby mimochodom, alebo, naopak, mali ho v popise práce, povedzme diplomati. A úplne zvláštnu skupinu utvorili cudzinci, ktorých osud zavial na Slovensko, ochutnali slovenské víno a natoľko mu podľahli, že ho systematicky začali propagovať aj medzi svojimi krajanmi.
Práve zásluhou ľudí navonok s rozdielnym vinárskym zázemím a skúsenosťou sa slovenské víno dostalo na veľkú, vo Francúzsku veľmi populárnu komerčnú akciu. Slovenské vína v posledných rokoch priniesli z medzinárodných súťaží množstvo ocenení a prenikli do povedomia medzinárodných znalcov a kritikov vína, ale stále chýbal mostík smerom k mase spotrebiteľov. Práve ten sa podarilo postaviť v Štrasburgu. Už to nebola len akcia pre diplomatov, ani výstava, kde sa víno rozlialo na ochutnanie, ale podujatie, kde sa víno predávalo.
Jedným z mužov, ktorý sa o obchodný prienik slovenských vín do Francúzska zaslúžil, je Jean-Daniel Angibaud. Francúz, ktorému pred pár rokmi po príchode na Slovensko zachutili slovenské vína. Zblížil sa so slovenskými vinármi a zakrátko stál pri zrode značky Slovenské vinice. Práve pod touto značkou sa dostali slovenské moky reprezentujúce výber vín z celej krajiny do Francúzska.
Štrasburg ako sídlo Európskeho parlamentu, ale aj Európskeho súdu pre ľudské práva, je svojráznym koncentrátom európskych kultúr – nielen francúzskej a nemeckej. A keďže víno je významnou zložkou kultúry a jedným z vyjednávacích jazykov diplomatov, využili ho ako dobrý dorozumievací prostriedok aj slovenskí diplomati. Nečudo, že Marek Eštok, veľvyslanec Slovenska pri Rade Európy, bol tiež jedným z tých, ktorí sa pričinili o komerčnú prezentáciu slovenského vína v Štrasburgu.
Napokon zostávajú francúzski spojenci slovenského vína, ktorí uverili, že s ním môžu zaujať svojich zákazníkov. Keď Philippe Grasse, ktorý stojí na čele siete supermarketov Super U, ochutnal slovenské vína, s nadšením kývol na ich prezentáciu počas Foire aux vins. Možno tomu prospel aj šarm Virginie Meyerovej, oficiálnej ambasádorky Slovenských viníc. Táto blonďavá Alasaska o sebe tvrdí, že sa narodila v pohári vína. Touto krásnou metaforou dala najavo, že pochádza zo starej vinárskej rodiny. Víno miluje a rozumie mu.
Učiteľka vína z Bordeaux
Vyzerá to, že víno k úspechu potrebuje zhluk šťastných náhod, V podstate to tak je, ale na druhej strane za oným zhlukom stoja vždy ľudia, ktorí sa vo víne vyznajú. Chýba nám už len posledný, kto prispel k vynikajúcej prezentácii slovenských vín v Štrasburgu.
Za pultom Slovenských viníc víno predstavovala Eleonóra Krčméryová. Slovenka odetá do terchovského kroja s kvetinovým venčekom na hlave dojímala Francúzov tokajským šesťputňovým výberom, tramínom, veltlínom, Devínom a prúdom príbehov o víne z krajiny, ktorá sa rozprestiera od brehov Dunaja až po vinice legendárneho Tokaja.
Dobré víno zaujme samo sebou, ale ešte viac, keď sa k nemu pridá legenda. Tokaj je víno, ktoré mení pohľad na Slovensko a zviditeľňuje ho nielen na vinárskej mape Európy. Tokaj Francúzom veľa hovorí. Už niekoľko storočí ho poznajú ako kráľa vín a víno kráľov, ktoré pil aj ich Ľudovít XIV. prezývaný pre svoj luxusný dvor a bohaté hostiny kráľ Slnko.
Nie je jedno, kto predstavuje vína. Marek Eštok je diplomat, skvele rozpráva po francúzsky a vyzná sa vo vínach. Vždy keď pri rôznych príležitostiach slovenskí veľvyslanci podali v Paríži, Bruseli či Štrasburgu svoje vína, hostia sa predbiehali v lichôtkach na adresu vín. Lenže spolu s medailami to bolo iba morálne ocenenie, až štrasburská prezentácia, o ktorú sa Eštok pričinil, prinášala prelom – posúvala slovenské vína k bežným spotrebiteľom. A tí viac než rečiam veria svojmu nosu, jazyku a ústam.
Keď jeden z Francúzov dôkladne ochutnal vína na otvorení Foire aux vins, zvodne žmurkol na Eleonóru Krčméryovú a dal si naložiť do škatule celú kolekciu vín. A práve o to išlo, zavŕšiť reprezentáciu krajiny reálnym obchodom. Ak sme vraveli, že víno k úspechu potrebuje reprezentantov, čo sa v ňom vyznajú, potom Eleonóra Krčméryová, rodáčka z Petržalky, je skvelou protagonistkou slovenského vína.
Pani Eleonóra sa dostala sa k vínu okľukou. Pôvodne učiteľka slovenčiny a dejepisu prišla na Univerzitu Bordeaux ako lektorka slovenského jazyka. Okolie Bordeaux je obkľúčené vinohradmi, mesto žije vínom a nečudo, že Slovenka sa chcela o ňom dozvedieť viac. Prihlásila sa na Enologickú fakultu Univerzity Bordeaux a pod dohľadom špičkových francúzskych enológov sa naučila hodnotiť víno, ako nezabudne zdôrazniť, „bez ohľadu na etiketu“, teda slávu a veľkosť vinárstva.
Potom Eleonóra Krčméryová odišla do Londýna, historicky najväčšieho odbytiska vín z Bordeaux a dnes mesta s najväčšou svetovou ponukou vín. Na tamojšej Wine Spirit Education Trust nasledovalo ďalšie štúdium. Pokračujúc bohatou praxou doma i vo svete sa narodila Slovensku kvalitná znalkyňa vína.
Dobré víno za dobrú cenu
Vráťme sa ešte na okamih k Foire aux vins. Pozor, nie je to lacný výpredaj drahých značiek za diskontnú cenu. Ide, ako vraví Eleonóra Krčméryová, o veľmi dobrú ponuku kvalitných vín za veľmi dobrú cenu. To rozmenené na drobné znamená, že si tu nadšenec vína kúpi fľašu Chateau Margaux za 480 eur. Za deň sa predá jedna, ale v regáloch sú vyložené veľmi dobré vína za prístupnejšie ceny. Fľaše z Bordeaux či Burgundska štartujú pri 20 a končia pri 85 eurách. Mimochodom, fľaša šesťputňového slovenského tokajského vína tu vyšla na 52,90 eura. Ak sa niekomu zdajú ceny privysoké, treba zmeniť uhol pohľadu. V rodinnej vínotéke sa patrí mať na výnimočnú príležitosť výnimočné víno za cenu, ktorá nezruinuje rodinný rozpočet. Inak dali sa tu kúpiť chutné vína už aj v cene pod desať eur za fľašu.
Práve preto tisícky Francúzov chodia na Foire aux vins. Idú sa nabažiť pohľadom na skvelú ponuku, chodia medzi pultmi a rozhodujú, sa čo kúpia. Vína dráždia ich predstavy a fantáziu o budúcom zážitku a keď vybojujú veľký boj medzi možnosťami peňaženky a fľašou extra dobrého vína, napokon si niečo kúpia. Lebo dobré víno je súčasťou francúzskeho stolovania. Za stolom vedú dlhú diskusiu o jedle a víne, teraz už aj o slovenskom víne.
Mimochodom, nebývalý úspech zožali nielen tokajské vína, ale prekvapili aj slovenské novošľachtence, predovšetkým Dunaj a Hron. Virginie Meyerová sa rozplývala nad silným charakterom, viacvrstvovou štruktúrou vína a sviežim ovocným prejavom. A spievala ódy na vznešený kráľovský Tokaj. V čase, keď sa hľadá originalita vína, ponúka Slovensko naozaj niečo pôvodné a nezameniteľné.