Chystáte sa na dovolenku letecky? V lete sa s pribúdajúcim počtom letov zvyšuje aj pravdepodobnosť poškodenia, zatúlania alebo dokonca straty vašej batožiny. Viete, ako si v tejto nepríjemnej situácii poradiť a na čo všetko máte nárok?
Strach o batožinu pri jej odbavovaní pred odletom asi prežila väčšina z nás, hlavne ak máte na ceste plánovaný aj prestup. V prípade, že dôjde k nejakým komplikáciám, je predovšetkým nutné ich riešiť okamžite. Meškajúca batožina Pokiaľ zistíte, že sa vaša batožina niekam zatúlala a nedorazila s vami do cieľovej destinácie, ihneď to hláste. V colnom priestore každého letiska je k dispozícii oddelenie pre reklamáciu batožiny, takzvaný Lost Baggage/Luggage alebo Baggage Claim. Pracovníkovi oddelenia odovzdajte útržok batožinového lístka a detailný popis vašej batožiny, predovšetkým akú mala farbu, rozmery a ďalšie špecifiká. Potom s vami spíše PIR protokol (Property Iregularity Report). Dostanete číslo, kde sa môžete informovať, či už sa vaša batožina našla. Väčšina batožiny sa dohľadá a pracovníci dopravcu vám ju dovezú. Za takéto meškanie batožiny vám podľa medzinárodného práva neprislúcha žiadna kompenzácia, ale dopravca vám je povinný preplatiť náklady na nevyhnutné potreby, bez ktorých sa po dobu meškania batožiny nezaobídete. Medzi tie patria predovšetkým hygienické potreby a základné ošatenie. Žiadosť o preplatenie nákladov je nutné spolu s účtenkami podať najneskôr do 21 dní od doručenia meškajúcej batožiny.
Stratená batožina
Pokiaľ sa batožina nenájde do 21 dní, je považovaná za stratenú. „V tomto prípade už možno po dopravcovi požadovať náhradu majetkovej škody za batožinu a jej obsah, s prihliadnutím na opotrebenie,“ upozorňuje František Herynk zo spoločnosti Click2Claim, ktorá sa špecializuje na pomoc cestujúcim pri problémoch s ich letom. Náhrada za stratenú batožinu sa pohybuje maximálne do čiastky 1 300 eur.
Ak v batožine prepravujete nejakú cennú vec, je vhodné si vec poistiť v rámci cestovného poistenia. K tomu Herynk dodáva: „Cestujúci má možnosť prehlásiť hodnotu batožiny za vyššiu než je hodnota zodpovednosti leteckého dopravcu za predpokladu, že sú pre to dopravcom vytvorené tarifné podmienky. Napríklad športové vybavenie je niekedy upravené zvláštnym predpisom dopravcu.“ Lehota, do kedy je nutné sa o odškodné prihlásiť je dva roky od dátumu letu.
Poškodená batožina
Najčastejším problémom, ktorý sa pri cestovaní lietadlom v súvislosti s batožinou rieši, je jej poškodenie. Pokiaľ zistíte, že váš kufor bol v priebehu prepravy poškodený, ihneď to hláste na oddelení reklamácií. V prípade, že poškodenie na svojej batožine nájdete až doma, potom máte ešte sedem dní od dátumu letu, kedy môžete uplatniť reklamáciu. Ak dopravca vašu reklamáciu uzná, môže batožinu nechať opraviť, nahradiť novou v rovnakej hodnote alebo vyplatiť finančnú náhradu zodpovedajúcu hodnote vašej batožiny.