Zaplatili ste za darček platobnou kartou a neprišiel vám?

Používatelia platobných kariet často nevedia, že ak nastane po platbe kartou s objednaným tovarom či so službou problém, existuje tu akási „garancia“ spätného zúčtovania platobnej transakcie tzv. chargeback.

11.01.2020 10:00
Platobná karta
V prípade, že obchodník odmieta komunikovať alebo nemá záujem reklamáciu vybaviť, bezodkladne kontaktuje vydavateľa platobnej karty (banku).
debata

V predvianočnom období iba málokto odolal nákupnému ošiaľu. Mnohí si zvolili na ich kúpu ako bezpečný platobný nástroj platobnú kartu. Platobná karta má okrem bezpečnosti aj množstvo ďalších výhod. Okrem toho, že nemusíte so sebou nosiť hotovosť, čím predchádzate možným krádežiam, máte peniaze k dispozícii nepretržite.

Navyše banky ponúkajú k platobným kartám rôzne bonusové programy napríklad v podobe spätného odmeňovania (za platbu) či ponuky doplnkových služieb (poistenia). Väčšina používateľov platobných kariet však nevie, že ak nastane po platbe platobnou kartou s objednaným tovarom či službou problém, existuje tu akási „garancia“ spätného zúčtovania platobnej transakcie tzv. chargeback.

Video
O bezpečnosti a rizikách online platieb hovorí Peter Ivanka, expert na digitálne bankovníctvo (Softec)

Ochrana spotrebiteľa

Ako uvádza Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie, „Chargeback je efektívnym nástrojom na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivým obchodníkom či poskytovateľom služieb. V podstate ide o proces spätného zúčtovania platobnej transakcie prostredníctvom platobnej karty. Pre používateľov platobných kariet tak platba kartou predstavuje nespochybniteľné výhody v porovnaní s iným platobným nástrojom ako napríklad platba prevodom, hotovosťou či na dobierku, na ktoré sa predmetný mechanizmus nevzťahuje.“

Služba chargeback je určená pre každého držiteľa platobnej karty, ktorý uskutočnil platobnú transakciu platobnou kartou u obchodníka alebo poskytovateľa služieb.

„Túto službu môže využiť používateľ platobnej karty v prípadoch, keď mu obchodník alebo poskytovateľ služieb nedodá tovar alebo služby vôbec alebo tieto síce dodá, ale v rozpore s vopred dohodnutými podmienkami, napríklad v inej kvalite, v inom množstve či poškodený. Službu však možno využiť aj vtedy, ak obchodník alebo poskytovateľ služby odmieta akceptovať odstúpenie od zmluvy. Banka v celom tomto procese vystupuje iba v postavení sprostredkovateľa.“ dodáva S. Ďatelinková.

Ako postupovať

Ako teda postupovať, ak natrafíte na nepoctivého obchodníka a objednaný vianočný darček vám nepríde? Na to, aby ste sa domohli vrátenia zaplatených peňazí, je nutné dodržať niekoľko pravidiel.

Chargeback je efektívnym nástrojom na posilnenie ochrany používateľov platobných kariet pred nepoctivým obchodníkom či poskytovateľom služieb.
Sylvia Ďatelinková, právnička Slovenskej bankovej asociácie

Ďatelinková zdôrazňuje, že je nevyhnutné: „V prvom rade bezodkladne kontaktovať obchodníka a uplatniť reklamáciu v písomnej alebo elektronickej forme, tak aby ste o tejto mali doklad. Doklad o uplatnení reklamácie, ako aj celú komunikáciu z reklamačného procesu si odložte. V prípade, že obchodník odmieta komunikovať alebo nemá záujem reklamáciu vybaviť, bezodkladne kontaktuje vydavateľa platobnej karty (banku) a požiadajte o spätnú úhradu. K tejto žiadosti doložte všetky doklady vzťahujúce sa k danému nákupu, najmä listinnú dokumentáciu z reklamačného procesu, doklad o zaplatení, doklad o objednávke alebo faktúru o nákupe tovaru či služieb. Je potrebné si uvedomiť, že čím viac dôkazov o opodstatnenosti vašej reklamácie pre účely konania spätnej úhrady (chargeback) predložíte, tým väčšie máte šance na úspech.“

„Keďže chargeback je až následnou reakciou na uplatnenie práv používateľov platobných kariet, v prípade, keď nastane problém, je preto nesmierne dôležité predchádzať tejto situácii, a to najmä dôsledným dodržiavaním bezpečnostných pravidiel banky pri používaní platobnej karty a tiež nákupov v on-line prostredí.

Predtým než sa rozhodnete nákupy realizovať, preverte si recenzie na daného obchodníka.

Nákupy realizujte výlučne cez zabezpečené a autorizované internetové obchody a prostredníctvom počítača, tabletu či telefónu, ktoré sú zabezpečené proti zneužitiu dôveryhodných údajov, tzn. že majú aktualizovaný operačný systém, internetový prehliadač a pravidelne obnovovaný antivírusový program.

Platobnú kartu noste vždy pri sebe a citlivé údaje o nej nikomu neoznamujte, nikde si tieto nezapisujte, nikam ich neposielajte, pretože by ste sa vystavili riziku ich zneužitia a taktiež by ste tým porušili bezpečnostné predpisy banky na používanie platobných kariet.“ dopĺňa Ďatelinková.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #platobná karta #ochrana spotrebiteľa #online nakupovanie #chargeback