Nečítate etikety na oblečení? Robíte chybu

Necháte sa pri nákupe oblečenia ohúriť cenou a dizajnom tak, že sa zabudnete pozrieť na štítok? Robíte chybu, ktorej by ste sa mali pri ďalších nákupoch určite vyvarovať.

, 06.07.2020 13:20
etikety

Pri pohľade na akýkoľvek štítok na svojom obľúbenom kúsku oblečenia na nás kričí veľké množstvo znakov, ktoré by sme nemali brať na ľahkú váhu. Mali by sa tam totiž nachádzať dôležité informácie o zložení materiálu a starostlivosti o tovar.

Symboly prania, bielenia, sušenia, žehlenia a čistenia informujú o tom, ako tovar udržiavať v dobrom stave tak, aby sme ho neznehodnotili. Čo však robiť v prípade, ak symboly ošetrenia na oblečení nie sú a výrobok sa javí ako jednorazový? Máme v tomto prípade právo na reklamáciu?

Popradčanka Romana si v jednom nemenovanom nákupnom centre kúpila zimnú vychádzkovú bundu za 300 eur. Neskôr však zistila, že podľa informácií uvedených na štítku sa bunda nedá prať, ani čistiť. Vrátila sa do predajne a chcela si uplatniť reklamáciu pre nemožnosť údržby tejto novej bundy. Predavačka jej požiadavke nevyhovela a ani nespísala reklamáciu tak, ako to vyžaduje zákon. Preto sa s týmto problémom a v podstate neriešiteľnou situáciou rozhodla obrátiť na Združenie ochrany práv spotrebiteľov OMBUDSPOT, ktoré pravidelne rieši problémy spotrebiteľov hľadajúcich pomoc i v takýchto záhadných prípadoch.

“Pani Romana bundu nemôže nijako využívať, pretože ju nemôže prať, ani čistiť a vôbec netušila, že podľa všetkého si zakúpila bundu – ako sa javí, na jednorazové použitie. Bundu sme preto postúpili na expertné posúdenie, v ktorom Výskumný ústav textilnej chémie (VÚTCH) zhodnotil, že výrobok nespĺňal zákonné informačné povinnosti výrobcu o spôsobe údržby výrobku. To, že výrobca preškrtne všetky symboly na údržbu, ešte neznamená, že splní svoje informačné povinnosti o údržbe výrobku,” vysvetľuje Helena Mezenská, predsedníčka OMBUDSPOT. „Každý výrobok sa musí nejakým spôsobom udržiavať, pokiaľ nejde o jednorazový výrobok. Ak áno, v takom prípade to mal výrobca uviesť na výrobku,“ doplnila Dana Rástočná-Illová, riaditeľka VÚTCH.

Príbeh so šťastným koncom

Príbeh mal napokon šťastný koniec. Predajca jej na základe argumentácie spotrebiteľskej organizácie reklamáciu nakoniec musel uznať a ponúkol jej výmenu tovaru formou kreditu. V zmysle platnej legislatívy totiž spotrebiteľ musí byť informovaný nielen o materiálovom zložení zakúpeného výrobku, ale aj spôsobe jeho použitia a údržby.

etikety1

A práve preto je dôležité pred kúpou nazrieť očkom aj na informácie, ktoré sú uvedené na štítku so symbolmi ošetrenia – pranie (symbol vaničky s vodou), bielenie (trojuholník), sušenie (štvorec), žehlenie (žehlička), profesionálne ošetrovanie bielizne (koliesko). Pokiaľ sú všetky štandardné symboly na údržbu a čistenie preškrtnuté, je potrebné byť bdelým a pýtať sa na spôsob údržby, neuspokojiť sa so všeobecnými formulkami nesúvisiacimi s daným zakúpeným tovarom a ujasniť si prípadné riziká spojené s nosením a údržbou ešte pred nákupom. Aby sme nekupovali ako sa povie „mačku vo vreci“.

Pamätajte pri svojom najbližšom nákupe aj vy na to, že nie vždy vieme pri pohľade na materiál rozoznať, aký prací a následne žehliaci program použiť. Niekedy sa môže stať, že z práčky vytiahnete o tri čísla menšiu blúzku, či pri žehlení prepálite svoju obľúbenú košeľu. Pri ďalšom nákupe by ste mali určite venovať pozornosť nielen dizajnu a cene, ale aj štítku. Vďaka tomu môžete v budúcnosti predísť zbytočným problémom a podobným situáciám sa veľmi jednoducho vyvarovať.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #suma #štítok #príklad #oblečenie #nákup