Vlani bolo na pultoch obchodov najviac slovenských potravín. Viac ako 40 %

Podiel slovenských potravín v roku 2021 zaznamenal najvyšší medziročný nárast od začiatku merania a dosiahol 41,4 %.

22.06.2021 08:47
žena, obchod, potraviny, nákup, vozík, ovocie,... Foto:
Ilustračné foto.
debata (14)

Podiel vystavenia slovenských výrobkov v roku 2021 dosiahol úroveň 41,4 %, čo je medziročne nárast o 1,5 percentu­álneho bodu v porovnaní s rokom 2020. Ide o najvýraznejší nárast od začiatku merania v roku 2011.

„Pandémia spôsobená ochorením COVID-19 nám ukázala, že napriek voľnému pohybu tovaru v rámci Európskej únie je možné zo dňa na deň obmedziť obchod medzi členskými štátmi. Aj táto skutočnosť spôsobila, že nielen v rámci EÚ, ale aj na Slovensku sa začalo čoraz intenzívnejšie rozprávať o potravinovej bezpečnosti,“ uviedol Daniel Poturnay, prezident Potravinárskej komory Slovenska.

Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých obchodných sieťach?

Jasným lídrom slovenských potravín sú už tradične reťazce COOP Jednota (55 %), s rovnakým 50 %-ným podielom nasledujú predajne Fresh a CBA. Najmenej slovenských výrobkov je vystavených v reťazci Lidl (28 %). Lidl však svoj podiel vystavených výrobkov za obdobie posledných 5 rokov zdvojnásobil. Z prieskumu bolo v roku 2021 vypustené predajne siete METRO.

Do veľkej miery podiel vystavených slovenských výrobkov determinuje aj formát predajne. Najvyšší podiel je v malých predajniach, nasledujú supermarkety, potom hypermarkety a najnižší podiel vystavených slovenských výrobkov je v diskontoch.

„Dlhodobo je jasná deliaca čiara medzi obchodnými reťazcami s podielom slovenských potravín 50 % a viac a zahraničnými reťazcami s podielom 43 % a menej. Väčšina zahraničných sietí pritom zaznamenáva za posledné päťročné obdobie rovnaké podiely. Významnejší rast zaznamenali len siete Kaufland a Lidl,“ vysvetlil Poturnay.

Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých kategóriách potravín?

Najvyšší podiel zastúpenia slovenských výrobkov na regáloch je v kategóriách mlieko (70 %), vody a minerálky (63 %), víno (52 %), pivo (50 %), a mliečne výrobky (50 %). Najmenej zastúpené slovenské výrobky sú v rámci kategórií cukrovinky nečokoládové (9 %), oleje (12 %), konzervované produkty (17 %) a cukrovinky čokoládové (22 %).

Zo 16 sledovaných kategórií bol vlani zaznamenaný nárast v deviatich kategóriách, najvýraznejší v kategórií mliečnych výrobkov a nealko nápojov. Pokles zaznamenalo mlieko, víno a spracované produkty.

„V prípade jednotlivých kategórií potravín je lepšie sledovať vývoj v dlhšom časovom období. Za posledných 5 rokov nám tak na pulte najviac narástli kategórie konzumné mlieko, vody a syry a naopak najväčší pokles bol pri olejoch, liehovinách a nealkoholických nápojoch,“ komentoval člen Predstavenstva PKS Branislav Cvik.

Ako vyzerá zastúpenie slovenských potravín v jednotlivých samosprávnych krajoch?

Najvyšší podiel slovenských potravín na pultoch obchodov je v Nitrianskom, Žilinskom a Prešovskom kraji (45 %), najnižší podiel má Bratislavský kraj (37 %).

„Pri porovnaní výsledkov za jednotlivé samosprávne kraje je zaujímavý fakt, že v Bratislavskom kraji narástol podiel slovenských potravín. Tu sa prejavilo zaradenie nových sietí do prieskumu, ktoré vykazujú vyšší podiel, ako je výsledný priemer,“ uzavrel Branislav Cvik.

Potravinárska komora Slovenska uskutočnila prieskum prostredníctvom agentúry Go4Insight prieskum vystavenia slovenských výrobkov v maloobchode. Prieskum uskutočňuje už od roku 2011, pričom kvôli relevantnosti dát používa stále rovnakú metodológiu. Aj v roku 2021 sa prieskum uskutočňoval osobným zberom dát prostredníctvom anketárov v 360 predajniach potravinových reťazcov v celej Slovenskej republike. Terénny zber údajov prebiehal v mesiaci marec 2021, do prieskumu boli novo zaradené predajne skupiny Terno (Terno, Moja Samoška, Kraj) a FRESH (Fresh a Fresh+).

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #obchod #slovenské potraviny #služby