Pozor na SMS: Nenaleťte podvodníkom, vydávajú sa za banky

Podvodné útoky nie sú smerované na samotné banky a ich systémy, ale sú smerované výlučne na klientov.

17.03.2022 10:00
Fin-podvodnik-2x Foto:
Ilustračné foto.
debata

„V poslednom období zaznamenávame zvýšený výskyt podvodných útokov na klientov bánk. Ide o typ útoku vo forme podvodných správ, ktoré sú rozposielané náhodným adresátom, či už v podobe e-mailových správ alebo SMS správ. Tieto správy vzbudzujú dojem, že ide o oficiálnu komunikáciu banky. Podvodníci sa spoliehajú na to, že sa takáto správa dostane práve k adresátovi, ktorý je klientom banky, za ktorú sa podvodníci vydávajú. Správa zvyčajne obsahuje podvrhnutý odkaz s výzvou na jeho otvorenie napríklad za účelom aktualizácie údajov, prípadne odblokovania účtu či blokovania platobnej transakcie.

Po otvorení takéhoto odkazu ste automaticky presmerovaní na falošnú webovú stránku banky, ktorej meno podvodníci zneužívajú. Následne ste vyzvaní na poskytnutie prístupových kódov do elektronického bankovníctva či kódov z autorizačných SMS správ alebo údajov o platobnej karte. Odovzdaním týchto údajov nielenže porušíte bezpečnostné pravidlá na používanie platobných služieb, ale sa aj vystavujete riziku ich zneužitia ako aj prípadnej škode. Navyše, porušením bezpečnostných pravidiel pri používaní platobných služieb nemáte nárok na náhradu škody zo strany banky,“ informuje JUDr. Sylvia Ďatelinková, právnička Inštitútu alternatívneho riešenia sporov Slovenskej bankovej asociácie.

Video
O novinkách a bezpečnosti platieb na internete hovorí Peter Ivanka, expert na digitálne bankovníctvo spoločnosti Softec. Odvysielané 23. 12. 2020.

Neotvárajte odkazy

V tejto súvislosti ďalej dopĺňa: „Na tomto mieste je nevyhnutné tiež zdôrazniť, že podvodné útoky nie sú smerované na samotné banky a ich systémy, ale sú smerované výlučne na klientov. Zbystriť pozornosť by ste preto mali vždy po doručení akejkoľvek neznámej správy, ktorá sa podobá na oficiálnu komunikáciu banky a ktorá vyzýva na nejakú aktivitu, napríklad otvoriť odkaz v nej uvedený či prílohu k nej pripojenú. Tu treba jednoznačne zdôrazniť, že banky takéto správy svojim klientom nikdy nezasielajú a už vôbec od klientov nevyžadujú overenie či poskytnutie údajov o platobnej karte alebo prístupových kódov do elektronického bankovníctva. Preto len čo takúto správu dostanete, nereagujte na ňu a uvedenú skutočnosť bezodkladne oznámte banke, za ktorú sa podvodníci vydávajú.“

„Samostatnú pozornosť je potrebné tiež venovať autorizačným správam, ktoré vás vyzývajú na aktiváciu služby či stiahnutie aplikácie zadaním autorizačného kódu, ktorý je v správe uvedený. Autorizačné kódy zadávajte až vtedy, pokiaľ ste si správu riadne prečítali a súhlasíte s jej obsahom. Za posledné obdobie totižto zaznamenávame množstvo prípadov, v ktorých práve z dôvodu nepozornosti a nedôslednosti na strane klienta pri čítaní správ a ochrane citlivých údajov o platobnej karte došlo k odovzdaniu citlivých údajov o platobnej karte neznámej osobe a k následnej škode,“ upozorňuje S. Ďatelinková.

Podvodné zbierky

Súčasný vojnový konflikt na Ukrajine a vlnu solidarity s tým spojenú môžu využiť podvodníci vo svoj prospech. Ako rozpoznať podvodné zbierky a na čo si dať pozor? „Situácia na Ukrajine nenecháva ľahostajným azda nikoho. Mnohí sa snažia pomôcť v rámci vlastných možností, a to či už formou materiálnej alebo finančnej pomoci či iným spôsobom. Najmä čo sa týka finančnej pomoci, treba byť mimoriadne ostražitý a overovať si hodnovernosť vyhlásenej zbierky. Veľmi ľahko sa môže stať, že natrafíte na podvodníka a namiesto poskytnutia finančnej pomoci môžete prísť o finančné prostriedky,“ varuje Ďatelinková.

Ako podvodné zbierky rozpoznať? „Podvodné zbierky obsahujú zväčša iba všeobecné informácie s výzvou na poskytnutie príspevku, teda nie sú adresné, absentujú v nich informácie o konkrétnom účele pomoci, o samotnom vyhlasovateľovi zbierky, či tiež informácie o možnosti overenia si transparentnosti účtu, kam majú byť finančné prostriedky poukázané. S podvodnými zbierkami sa môžete stretnúť tak v prostredí sociálnych sietí, ale môžu sa k vám dostať aj v podobe e-mailových správ alebo SMS správ. Tieto môžu obsahovať podvrhnutý odkaz či škodlivú prílohu s výzvou na ich otvorenie, ktorých jediným cieľom je vylákať od vás údaje o platobnej karte či prístupové heslá do elektronického bankovníctva alebo kódy z SMS správ a obohatiť sa na váš úkor. Na takéto správy nikdy nereagujte a neotvárajte neznáme odkazy a ani prílohy. Ide o základné pravidlo bezpečného používania platobných služieb, ktoré vám nielenže pomôže predísť tomuto typu podvodu, ale najmä uchráni vaše finančné prostriedky pred zneužitím.“

„V prípade, že máte záujem pomôcť, či už finančne alebo inak, vždy si predtým overte, o akú zbierku ide, kam je daná pomoc cielená, a to najmä pokiaľ ide o neovereného vyhlasovateľa. Ale najbezpečnejším spôsobom je prispievať cez osvedčené organizácie s dlhoročnou tradíciou,“ uzatvára S. Ďatelinková.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #podvodná aplikácia