Rastúci počet internetových obchodov zvyšuje aj dopyt po efektívnejšom doručovaní tovaru a v Európe i vo svete začína byť trendom expresné doručovanie. Na prvý pohľad ide o komfortné a bezproblémové riešenie, dlhodobo však nie je udržateľné. Dáta World Economic Forum ukazujú, že emisie vznikajúce pri doručovaní na poslednej míli môžu v mestách do roku 2030 narásť až o 32 %. (posledná míľa – z anglického last mile, označuje v kontexte logistiky posledný úsek v dopravnom reťazci, pozn. red.). Špecifikom tohto typu donášky je, že dokáže fungovať najmä vo veľkých mestách s vysokým dopytom a hustou sieťou kuriérov. Zároveň ale nemôže ponúknuť takú širokú paletu tovaru, na akú sme zvyknutí napríklad pri nákupe potravín.
Nákupy radšej ekologicky
Nižšia uhlíková stopa a šetrnejší prístup k životnému okoliu rezonujú aj medzi Slovákmi. Z prieskumu agentúry Nielsen pre technologicko-logistickú spoločnosť DODO vyplynulo, že 38,9 % ľudí by bolo ochotných priplatiť si za doručenie nákupu, ak by on-line obchod zabezpečil ekologickejší spôsob dopravy s nižšími emisiami. Správanie spotrebiteľov sa začína meniť nielen pri výbere produktov, ale aj vo vzťahu k ich doručovaniu. Informáciu o uhlíkovej stope svojho nákupu by pri on-line nákupe hľadalo 36,5 % respondentov. Viac ako tretina opýtaných by nemala problém zaplatiť viac za takú dopravu, ktorá vyprodukuje menej CO2.
Menej áut i kilometrov
Riešením, ktoré sa dá uplatniť s využitím aktuálne dostupných technológií, je prechod na zónovú logistiku. Ide o sústredenie zákaziek v mikrozónach v rámci miest, ktoré je možné efektívnejšie obslúžiť s výrazne nižším počtom áut a najazdených kilometrov. "Logistika je efektívna vtedy, ak sa čo najviac minimalizujú zbytočné presuny kuriérov. V rámci zónovej logistiky sa snažíme sústrediť zákazky pre kuriérov do jednotlivých mikrozón tak, aby sme v uliciach miest rozvážali zásielky s minimálnym počtom áut,“ hovorí Ivo Velíšek, výkonný riaditeľ spoločnosti DODO pre Slovensko a Česko. Udržateľný prístup k doručovaniu zásielok by do budúcnosti mohli zabezpečiť "eko sloty“, ktoré by fungovali na princípe minimalizácie zachádzky kuriérov mimo plánovanej trasy. Logistická spoločnosť svojim klientom – internetovým obchodom či reštauráciám – ponúkne v reálnom čase voľné časové sloty pre dané rozvozové zóny. Zákazník teda uvidí, v akom čase bude kuriér v jeho blízkosti, a vyberie si čas doručenia.
Logistika je efektívna vtedy, ak sa čo najviac minimalizujú zbytočné presuny kuriérov. V rámci zónovej logistiky sa snažíme sústrediť zákazky pre kuriérov do jednotlivých mikrozón tak, aby sme v uliciach miest rozvážali zásielky s minimálnym počtom áut.Ivo Velíšek, Technologicko-logistická firma DODO
Logistická spoločnosť prispôsobí doručenie zvoleným časovým slotom. Výsledkom bude ekologickejšia prevádzka a vo finále aj nižšia cena, keďže najazdené kilometre sa eliminujú. V analýze pre Shell analytici z Frost and Sullivan uvádzajú, že význam umelej inteligencie v logistike narastá. Kľúčové pre vývoj objemu dopytu budú analýzy dát a telematika (technologický odbor zaoberajúci sa kombináciou prenosu a spracovania dát so zobrazovacími a inými oznamovacími systémami a prostriedkami, poz. red.).
Vybalansovať objednávky
Predstavte si, že by kuriéri roznášali iba obedy a večere, pracovali by v krátkych a intenzívnych časových úsekoch a ostatné časti dňa by boli nevyužití. Aj preto začínajú logistické firmy čoraz viac využívať multisegmentový prístup, jeden z kľúčových princípov, ako sa priblížiť k udržateľnejšiemu doručovaniu. Čo to v praxi znamená? Namiesto toho, aby sa logistická spoločnosť zameriavala iba na rozvoz jedál, doručuje aj iný tovar, pretože každý segment má špecifickú logistickú špičku. Logistické kapacity je možné rozdeliť do celého dňa a dopyt vybalansovať. Ako prízvukuje I. Velíšek, v rýchlosti doručovania bude hrať čoraz dôležitejšiu úlohu decentralizácia. Napríklad v USA sa priestory krachujúcich obchodných centier menia na sklady blízko k zákazníkovi.