Pokračovanie článku: Akými autami budeme jazdiť? Rok 2035 bude znamenať koniec predaja nových áut

Čo prevalcovali spaľovacie motory

Alternatívy k nafte a benzínu existujú už dlho. Ako pripomína Patrik Križanský zo Slovenskej asociácie pre elektromobilitu, prvé návrhy elektrických pohonov sa objavili už v prvej polovici 19. storočia. "V Holandsku, v Amerike, ale aj v Uhorsku. Začiatkom 20. storočia sa elektromobily tešili veľkej popularite napriek tomu, že už boli na trhu aj spaľovacie a parné automobily. Elektromobily boli tiché, rýchle a aj najjednoduchšie na ovládanie. Krátko nato Ford spustil masovú výrobu spaľovacích vozidiel, čím ich cena klesla, klesli i ceny benzínu, bol vynájdený štartér, čo zjednodušilo ovládanie, a začali sa budovať diaľnice, čo zvýšilo nároky na dojazd.“

Technológia, ktorú pred viac ako storočím prevalcovali spaľovacie motory, by dnes mala pomôcť znížiť emisie. "V segmente osobných a malých úžitkových vozidiel považujeme v súčasnosti elektromobilitu za najefektívnejší spôsob dekarbonizácie dopravy,“ hodnotí Milan Černický, poradca pre nízkoemisné palivá spoločnosti Shell Slovakia. Podľa neho má každý segment dopravy svoje špecifiká. "Ak napríklad chceme znižovať emisie v nákladnej cestnej doprave, za aktuálne najdostupnejší spôsob považujeme vozidlá na LNG, respektíve bioLNG.“

Nákladné vozidlá jazdiace na LNG, skvapalnený zemný plyn, dnes využívajú aj niektorí slovenskí dopravcovia a sú veľmi rozšírené na nemeckých diaľniciach. "LNG produkuje o 70 % menej oxidov dusíka a o 20 % menej oxidu uhličitého, ako stanovuje norma Euro VI. BioLNG má dokonca záporné emisie, pričom prechod medzi LNG a bioLNG je technologicky veľmi jednoduchý,“ zdôrazňuje M. Černický. Ďalšie technológie, ako vodík či solárny pohon, sú v procese vývoja a vedia sa uplatniť v rozličných druhoch dopravy, napríklad v mestskej hromadnej doprave a v službách, ktoré sú založené na logistike a preprave.

© Autorské práva vyhradené

10 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #zelená ekonomika