Predpokladom na úspešné uplatnenie reklamácie dovolenky je začať riešiť situáciu už v mieste pobytu u delegáta cestovnej kancelárie. Podľa právničky Jany Alušíkovej z advokátskej kancelárie MPH síce môžete reklamovať aj po návrate na Slovensko, ale ak vám bude chýbať záznam o tom, že ste sa sťažovali už v mieste dovolenky, o to ťažšie sa reklamácia vybaví. V prípade, ak delegát nie je na mieste alebo nie je zastihnuteľný, treba sa obrátiť priamo na cestovnú kanceláriu a telefonicky alebo mailom ju upozorniť na nedostatky a žiadať o nápravu.
„Pokiaľ zástupca CK odmieta spísať na zájazde písomný záznam o nedostatkoch, tieto skutočnosti môže cestujúci oznámiť priamo cestovnej kancelárii spolu s uvedením konkrétnych vyčítaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy,“ radí Slovenská obchodná inšpekcia. Aj takáto komunikácia môže byť základom v budúcnosti úspešne uplatnenej reklamácie.
Pozor však, reklamovať musíte do dvoch rokov od dovolenky. Ak nedôjde k tejto písomnej reklamácii, nároky klientov nebude možné neskôr uplatniť napríklad prostredníctvom súdu. V prípade, že sa na výške finančného odškodnenia klient a cestovná kancelária nedohodnú, spor môže rozhodnúť jedine súd. Tento zároveň určí výšku náhrady za nedostatočne poskytnuté služby.
Na súd sa môže objednávateľ obrátiť najneskôr do troch rokov od uplatnenia reklamácie. V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je predávajúci povinný vydať spotrebiteľovi písomný doklad o spôsobe vybavenia reklamácie do 30 dní od dátumu uplatnenia reklamácie. Za predpokladu, že reklamácia nebude vybavená v zákonom stanovenej lehote, môže sa spotrebiteľ s podnetom na vykonanie kontroly obrátiť na inšpektorát SOI podľa sídla cestovnej kancelárie. K podnetu prikladá kópiu zmluvy o obstaraní zájazdu, kópiu záznamu podpísanú zástupcom cestovky priamo v mieste dovolenky, kópiu reklamácie a kópiu dokladu o doručení reklamácie.
Čítajte aj Tajomstvo leta 2022: Nečakajte na last minute. Akciovú letnú dovolenku si vyberajte s októbrovým termínomV prípade oprávnenej reklamácie, má klient nárok na poskytnutie zľavy z ceny zájazdu. Tá sa určuje podľa toho, čo všetko nesúhlasilo s ponukou obstarávateľa zájazdu, teda cestovnej kancelárie. Chyby a nedostatky je, samozrejme, nutné preukázať a doložiť. Pomôcť môžu fotografie, ale aj záznam o sťažnosti, ktorý po vašom upozornení urobil delegát alebo zástupca cestovnej kancelárie.
Predtým ako podáte reklamáciu, sa však zamyslite nad tým, do akej miery je vaša sťažnosť oprávnená a či nejde len o vaše subjektívne dojmy. Všetko, na čo sa idete sťažovať, musíte mať totiž potvrdené v zmluve. Ak ste nedostali izbu s výhľadom na more a nemali ste ju zmluvne dohodnutú, vaša sťažnosť je bezpredmetná. Reklamácia je opodstatnená len vtedy, ak ide o služby, ktoré mala cestovná kancelária klientovi zmluvne zabezpečiť.
Čítajte aj Balíte sa na dovolenku? Čo nesmiete zabudnúť?