„Zmeny predstavujú komplexnejšiu úpravu a priblíženie sa európskym štandardom,“ hovorí Mária Auxtová, Country Manager pre Slovensko spoločnosti Shoptet, ktorá zabezpečuje prevádzku vyše 6 000 slovenských e-shopov.
„Väčšina obchodníkov je korektná, nájdu sa však aj takí, ktorí nekonajú eticky. Oceňujeme každý krok smerom k prehľadnejším a férovým podmienkam pre e-shopárov a ich zákazníkov,“ pokračuje Mária Auxtová. Za dôležité zmeny pre spotrebiteľov označuje napríklad vyššiu ochranu pred umelým navyšovaním cien či falošnými recenziami.
Zľavy, ktoré nie sú naozaj zľavami
„Označenie zľava či akcia aj dnes funguje na vzbudenie záujmu zákazníka. A čím je väčšia, tým lepšie. Problém je, že niektorí e-shopári umelo navýšia pôvodnú cenu a prezentujú tak vyššiu zľavu, aká je v realite,“ konštatuje Mária Auxtová zo Shoptetu. Tento stav sa snaží zákon zmeniť.
Po novom má obchodník povinnosť v každom oznámení o akcii uviesť predchádzajúcu cenu daného tovaru, pričom za takú cenu bude považovaná najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred zľavou. Ak sa tovar predával kratšie ako 30 dní, uvedie sa najnižšia cena od začiatku predaja.
„Ak má zákazník podozrenie, že dochádza k porušeniu zákona, môže dať podnet Slovenskej obchodnej inšpekcii. Je vhodné priložiť kópie všetkých relevantných dôkazov, ktoré má, napríklad screenshoty,“ približuje Managing Partner advokátskej kancelárie Mathison a odborník na IT právo Oliver Majdúch.
Koniec falošných recenzií
Mnoho ľudí si dnes pred nákupom kontroluje recenzie daného tovaru. Aj preto myslí zákon na zabezpečenie ich pravdivosti. Majitelia e-shopov majú podľa neho zariadiť, aby recenzie pochádzali od ľudí, ktorí produkt skutočne kúpili, respektíve použili. V opačnom prípade môže ísť o falošnú recenziu.
„E-shopy môžu napríklad pridávanie recenzií obmedziť len na zaregistrovaných používateľov, ktorí si daný produkt v minulosti objednali,“ vysvetľuje Mária Auxtová.
Za falošnú recenziu sa považuje aj prípad, keď sám obchodník poverí inú osobu, aby poskytla falošné spotrebiteľské hodnotenia alebo odporúčania.
Toto sa podľa Olivera Majdúcha týka aj sociálnych médií a prípadných falošných recenzií od influencerov, teda všetkých prípadov, keď recenzie nepochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si produkt kúpili alebo ho skutočne použili.
Sankcie sú miernejšie, no môžu predstavovať státisíce
„Pre biznis a jeho zachovanie je dôležitá aj nová úprava pokút. Tie sa po novom odvíjajú od ročného obratu a majú maximálnu výšku,“ vysvetľuje Mária Auxtová. Znižuje sa tak pravdepodobnosť, že by jedna či dve sankcie mohli byť pre e-shop likvidačné.
V prípade porušenia zákona hrozí pokuta v hodnote 2 % z ročného obratu do výšky 200 000 eur. V prípade upustenia od porušovania zákona môže orgán dohľadu sankcie znížiť. Naopak, ak sa porušovanie povinností opakuje, hranica 200 000 eur sa zvyšuje.
Ignorovať porušenie zákona sa nevypláca
Pri porušení zákona môžu orgány dohľadu obchodníkovi uložiť aj povinnosť zmeniť či upraviť obsah zverejnený na e-shope. Cieľom je chrániť kolektívne záujmy spotrebiteľov a zabrániť riziku vzniku ujmy na ich právach.
„Ak obchodník nereaguje, môže orgán dohľadu na vynútenie obmedzení použiť napríklad aj webhostingovú službu, na ktorej obchodník e-shop prevádzkuje,“ uzatvára Oliver Majdúch.