Bazáre sú opäť hitom, online nakupovanie z druhej ruky má ale aj svoje temné stránky. Advokátka radí, čo robiť, ak ste naleteli

Kúpa oblečenia, nábytku, detských vecí alebo elektroniky z druhej ruky zažíva renesanciu. A to aj vďaka zjednodušeniu predaja prostredníctvom online platforiem. Stačí tovar odfotiť, pridať popis a jednoducho pár klikmi publikovať v aplikáciách alebo na webových stránkach bazarov.

27.11.2024 06:00
Nakupovanie online Foto:
Ilustračné foto.
debata
Užitočná pravda: Nechcete sa súdiť? Prečo je mediácia výhodnejšia a koľko ňou v porovnaní so súdnym konaním môžete ušetriť?
Video
Zdroj: TV PRAVDA
Veľa ľudí si uvedomuje ekologický aj ekonomický rozmer používania vecí z druhej ruky. Lenže tento priestor využívajú aj podvodníci, ktorí zakúpený tovar nikdy neodošlú alebo kupujúci od nich dostane niečo úplne iné, bez hodnoty.

Ak máte pocit, že ste sa stali obeťou podvodu, jednou z možností je podať žalobu na súd. Aké sú však vaše možnosti a na čo všetko treba myslieť? Potrebujete advokáta alebo je možné to zvládnuť aj samostatne? Všetky možnosti poškodeného objasnila Mgr. et Mgr. Ing. Gabriela Turčáková z advokátskej kancelárie LEXANTE.

Čo je prvý krok, keď nám zakúpený tovar cez nechránenú platformu nepríde alebo dostaneme niečo úplne iné?

Ak vám bol doručený nesprávny produkt alebo objednaný tovar nebol dodaný vôbec, treba obratom kontaktovať predávajúceho a objednaný tovar u neho reklamovať. V prípade, že predávajúci na vašu reklamáciu neodpovedá alebo s vami prestane komunikovať, treba sa obrátiť na advokáta, ktorý vám pomôže vyhodnotiť aktuálny stav veci a poradí vám ohľadom možností ďalšieho postupu.

Aké sú právne možnosti pre spotrebiteľa v takýchto prípadoch? Je možné podať trestné oznámenie alebo je potrebná civilná žaloba?

Pre aplikáciu trestného práva u nás platí princíp ultima ratio, čo znamená, že prostriedky trestného práva sa majú použiť až ako krajný prostriedok na ochranu pred protispoločenskými vzťahmi vymedzenými Trestným zákonom. Inak povedané, trestné stíhanie sa má aplikovať až v prípade, ak prostriedky ochrany iných právnych odvetví sú neúčinné.

Na to, aby bola podaná žaloba úspešne prijatá súdom, je potrebné splniť všetky uvedené náležitosti žaloby.

V praxi sa však často stretávame s podávaním trestných oznámení. Tieto trestné oznámenia sa však často končia odmietnutím, prípadne odovzdaním veci príslušnému orgánu na prejednanie priestupku alebo iného správneho deliktu.

Pre určenie vhodného postupu je v každom prípade potrebné obrátiť sa na advokáta, ktorý pomôže spotrebiteľovi vyhodnotiť aktuálny stav veci, posúdi možnosti, či v danom prípade boli naplnené znaky niektorého trestného činu a je možné podať kvalifikované trestné oznámenie, alebo poradí spotrebiteľovi, aké sú jeho právne možnosti v prípade využitia inštitútov civilného práva.

online nakupovanie, e-shop Čítajte viac Nákupy počas Black Friday: 5 tipov, ako nepreplatiť za „zľavy“

Prečo je v takomto prípade odporúčané obrátiť sa na advokáta? Aké sú výhody právneho zastúpenia pri podaní žaloby?

Spotrebiteľ, ak nemá právne vzdelanie druhého stupňa, vo väčšine prípadov nemá skúsenosti ani znalosti s kvalifikovanou prípravou žaloby adresovanou súdu. Advokát je osoba s právnym vzdelaním, ktorá sa zaoberá poskytovaním právnych služieb iným fyzickým alebo právnickým osobám. Preto ak nastane situácia, že sa osoba dostane do sporu s inou osobou a vzniknutý spor sa rozhodne riešiť súdnou cestou podaním žaloby na súd, je vždy lepšie, ak sa osoba obráti hneď od začiatku na advokáta, ktorý zabezpečí dôkladné a kvalifikované podanie.

Čo môže robiť spotrebiteľ, ak si nemôže dovoliť advokáta? Existujú alternatívy alebo služby bezplatnej právnej pomoci?

V zmysle Ústavy Slovenskej republiky sa môže každý domáhať svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne Slovenskej republiky. Na zabezpečenie tohto ústavou garantovaného práva sú v súčasnosti zriadené Centrá právnej pomoci, ktoré poskytujú osobám v materiálnej núdzi alebo osobám, ktoré si nemôžu dovoliť advokáta, odborné informácie o ich možnostiach na právnu pomoc, ako aj ich zastupovanie pred súdom.

Čo všetko musí obsahovať žaloba, aby bola prijatá súdom? Aké formálne náležitosti sú najdôležitejšie?

V zmysle § 132 zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok musí žaloba obsahovať všeobecné náležitosti podania, ktorými sú: a) uvedenie súdu, ktorému je podanie určené, b) identifikácia osoby, ktorá robí podanie, c) uvedenie veci, ktorej sa podanie týka, d) uvedenie, čo sa podaním sleduje, e) podpis.

Okrem všeobecných náležitostí podania musí podaná žaloba obsahovať aj: a) označenie strán, b) pravdivé a úplné opísanie rozhodujúcich skutočností, c) označenie dôkazov na ich preukázanie, d) žalobný návrh. Na to, aby bola podaná žaloba úspešne prijatá súdom, je potrebné splniť všetky uvedené náležitosti žaloby. Medzi najdôležitejšie náležitosti žaloby však patrí úplné opísanie rozhodujúcich skutočností, ktoré tvoria obsah žaloby, a formulácia žalobného návrhu.

reklamácia, sťažnosť, nespokojnosť, letisko, hádka, cestovanie, meškanie, pas, dovolenka, telefón, Čítajte viac Toto sú triky obchodníkov, ktorými zákazníkov donútia kúpiť aj tovar, ktorého cena vôbec nie je výhodná. V období Black Friday sa ich oplatí poznať

Je potrebné vždy doložiť dôkazy už pri podaní žaloby? Aké dôkazy sú najčastejšie akceptované v prípadoch nesprávne dodaného alebo nedodaného tovaru?

V zmysle § 132 zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok medzi základné náležitosti žaloby patrí aj označenie dôkazov na preukázanie tvrdených skutočností v podanej žalobe. Z uvedeného dôvodu je preto pri podaní žaloby vždy potrebné doložiť aj dôkazy, ktorými žalobca preukáže svoje tvrdenia uvedené v podanej žalobe. V opačnom prípade bez predloženia relevantných dôkazov môže súd podanú žalobu zamietnuť z dôvodu, že nárok žalobcu nebol v súdnom konaní dostatočne preukázaný, čím žalobca neuniesol dôkazné bremeno.

Ako dôkaz na preukázanie tvrdených skutočností môžu slúžiť rôzne listiny, zmluvy, fotografie, videozáznamy, výsluchy svedkov, SMS alebo online komunikácia s protistranou a iné, na základe ktorých by bolo možné hodnoverne preukázať tvrdenia uvedené v žalobe.

Aké sú typické chyby, ktorých by sa spotrebitelia mali vyvarovať pri podávaní žaloby v takýchto prípadoch?

Advokáti sa v praxi často stretávajú s prípadmi, keď si spotrebitelia alebo iné osoby myslia, že vypracovanie žaloby alebo ďalších podaní v súdnom konaní zvládnu aj sami, čím si ušetria peniaze, ktoré by „minuli“ na advokáta. Takýmto konaním si však spotrebitelia či iné osoby v skutočnosti len zvýšia svoje náklady, pretože ich podania nie sú kvalifikované a obsahujú množstvo chýb a na ich odstránenie sa nakoniec musia obrátiť na advokáta, ktorý pri odstraňovaní týchto chýb strávi podstatne viac času a spotrebiteľa to stojí viac peňazí.

V prípade vypracovania žaloby alebo akéhokoľvek podania je preto potrebné obrátiť sa hneď od začiatku na advokáta, ktorý dohliadne na celý proces, zabezpečí vypracovanie kvalifikovanej žaloby a zamedzí tým vzniku chýb a neposlednom rade spotrebiteľovi ušetrí finančné prostriedky vynaložené na súdne konanie.

Ako dlho môže trvať súdny proces pri podobných prípadoch a aké sú šance na úspech?

Odhadnúť dĺžku súdneho konania pri niektorých sporoch prakticky nie je ani možné. Dĺžka súdneho konania totiž závisí od rôznych faktorov ako veľkosť súdu, zaťaženosť súdu, osoba sudcu a stav jeho oddelenia až po súčinnosť strán sporu.

Dĺžka súdneho konania však vždy závisí od konkrétneho prípadu, pretože je rozdiel, či dôkazná situácia je zrejmá a vydanie rozhodnutia je otázkou niekoľkých dní, alebo je potrebné nariadiť pojednávanie, predvolávať svedkov a vyhodnocovať veľké množstvo dôkazov, v takom prípade sa dĺžka súdneho konania môže natiahnuť aj na jeden či dva roky. Netreba však zabúdať ani na opravné prostriedky, ktoré môžu celý súdny proces predlžiť o niekoľko mesiacov až rokov.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #bezpečnosť na internete #second-hand #online nákupy #podvody na internete