„Obchodníci vedia touto formou otvárať slovenským producentom aj za-hraničné trhy a cez privátne značky vyvážajú slovenské potraviny do sesterských firiem v hodnote 300 až 400 miliónov eur ročne. V niektorých prípadoch slovenské firmy vďaka tejto spolupráce dokázali niekoľko násobne narásť a vypracovali sa vo svojom segmente z lokálnych producentov, na firmy so stredoeurópskym významom,“ vy-svetľuje výhody privátnych značiek šéf Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič.
„Producentovi sa výrazne zjednodušuje biznis model, pretože náklady a zodpovednosť za obaly, označenie, marketing, rôzne poplatky súvisiace s umiestňovaním produktov na trh, na seba preberá obchodník,“ dodá-va Krajčovič.
Keď Potravinová komora Slovenska merala podiel privátnych značiek potravín na pultoch reťazcov, zistila, že vlani dosiahol rekord – približne každá štvrtá potravina bola pod hlavičkou privátnej značky. „Viac ako štvrtina výrobkov na pultoch obchodov je ponúkaná pod privátnou značkou,“ povedal prezident komory Daniel Poturnay.
Privátne značky Lidlu zľudoveli
Priekopníkom v privátnych značkách je jednotka na slovenskom trhu Lidl. V roku 2022 mal Lidl dokonca nadpolovičný podiel potravín pod hlavičkou privátnych značiek, pričom stále rastie. Mnoho ľudí si tak ob-ľúbilo šunky, salámy, párky, klobásky a rôzne mäsové výrobky pod hla-vičkou Pikok alebo mliečne výrobky či nátierky Pilos alebo minerálne vody Saguaro. „Pilos a Pikok patria k privátnym značkám, ktoré sa v našom stálom sortimente pýšia najvyšším počtom produktov. Počas sezóny pribúda i Favorina. Privátne značky nás jednoducho charakteri-zujú. Tvoria až 70% sortimentu. Medzi zákazníkmi sú najobľúbenejšie mliečne výrobky značky Pilos či mäsové Pikok výrobky,“ ozrejmil Martin Nagy, obchodný riaditeľ pre rezort nákupu Lidl Slovenská republika.
Portfólio privátnych značiek je naozaj pestré. Oblečenie, domáce spo-trebiče či náradie, doplnky do domu alebo záhradné vybavenie, toto všetko nájdu zákazníci buď v predajniach diskontu alebo na jeho esho-pe. Preto aj zľudoveli v mnoho domácnostiach značky ako Parkside, ktorý ponúka kutilom všetko, čo potrebujú. SilverCrest za bezkonku-renčné ceny vybaví pre gazdinky domácnosť spoľahlivými spotrebičmi a rodičia ocenia značku Lupilu – za vždy nízke ceny tam kúpia plienky pre svoje bábätká či kvalitné oblečenie pre malé deti.
Čerešničkou na torte je iniciatíva Lidlu združiť slovenských výrobcov po-travín pod logom Slovenskô. Slovenskí potravinári a výrobcovia môžu tak pod strechou Lidla získať nové zákazky a presadiť sa v zahraničí. Ročne nakúpi tento reťazec výrobky v hodnote niekoľko stoviek milió-nov eur. Zákazník, ktorý nakúpi potraviny označené ako Slovenskô, podporuje tradičné slovenské potravinárske firmy. „Naším cieľom je nadviazať spoluprácu s ďalšími slovenskými dodávateľmi, nakúpiť od nich a zákazníkom ponúkať ešte viac slovenských výrobkov a pokračovať tak v podpore slovenského potravinárstva,” dodal Nagy.
Kaufland privátne značky: Kvalita, ktorá sa oplatí
V Kauflande sa môžete tešiť na exkluzívne produkty, ktoré ponúkajú nielen vynikajúcu kvalitu, ale aj výhodnú cenu. Reťazec neustále rozši-ruje sortiment privátnych značiek, ktoré sú vyhľadávané zákazníkmi a častokrát preferované ako prvá voľba. Dnes ponúka Kaufland rôzne produktové rady, od bio potravín, cez kvalitné čerstvé ryby a mäsové výrobky, až po vlastný rad prírodnej kozmetiky.
„Kaufland ponúka svojim zákazníkom nielen výborný pomer ceny a kva-lity, ale aj širokú paletu produktov, ako sú bioprodukty K-Bio či vegán-ske produkty pod K-Take it veggie alebo prírodná kozmetika Bevola Na-turals. Značka K-Classic ponúka vysoko kvalitné produkty za diskontné ceny, zatiaľ čo K-Favourites prináša špeciálne delikatesy a K-Free zasa ponúka produkty bez lepku a laktózy,“ hovorí Lucia Vargová, hovorkyňa spoločnosti Kaufland.
Kaufland si dáva záležať na podpore slovenských producentov. Spolupracuje celkovo s viac ako 500 slovenskými dodávateľmi a je dlhodobo lídrom v počte vystavení slovenských výrobkov na pultoch svojich predajní, čo potvrdzuje aj štúdia renomovanej agentúry GfK.
Napríklad práve u privátnych značiek spolupracuje s viac ako 45 domácimi dodávateľmi. V rámci ponuky privátnych značiek nájdu zákazníci aj produktový rad K-Z lásky k tradícii, ktorý je vyrobený slovenskými dodávateľmi na Slovensku, čo zákazníkom umožňuje podporiť domácu výrobu a zároveň sa spoľahnúť na vysokú kvalitu a čerstvosť.
„Naša spolupráca s domácimi výrobcami nám umožňuje ponúknuť na-šim zákazníkom kvalitné, čerstvé a regionálne produkty, ktoré podporu-jú našu domácu ekonomiku,“ dodáva Lucia Vargová. Značka K-Z lásky k tradícii sa na pultoch objavila v roku 2018 a dnes obsahuje viac ako 110 produktov, od mliečnych a mäsových výrobkov až po čerstvú zele-ninu a ponuka sa stále rozrastá.