Fio bankaFio banka

Slováci prestali robiť jednu veľmi tradičnú vec, niekedy si bez nej nevedeli predstaviť život

Celosvetový trend ovplyvňuje poštové služby už aj Slovensku. Za uplynulých 19 rokov klesol počet podaných listov o 68 %. Elektronická komunikácia a digitálne alternatívy doručovania správ vytláčajú tradičné posielanie listových zásielok.

21.03.2025 06:00
List, Ilustracna fotografia 3 Foto:
Ilustračné foto.
debata
Užitočná pravda - Aké novinky prináša nový stavebný zákon?
Video
Zdroj: TV PRAVDA

Ľudia dnes komunikujú cez sociálne siete, aplikácie a emaily. Aj Slovenskej pošte sa darí reagovať na ich požiadavky digitalizáciou svojich služieb.

Slovenská pošta v minulom roku zaznamenala medziročný pokles objemu listových zásielok o 15 %. Kým v roku 2023 bolo doručených viac ako 108 miliónov listov, v roku 2024 to bolo necelých 92 miliónov. Za posledných 19 rokov, oproti roku 2005, sa počet podaných listov prepadol až o 68 %. „Zatiaľ čo poštové schránky na Slovensku stále ponúkajú možnosť podať listy 1. a 2. triedy, podiel tohto typu podania na celkovom objeme podaných zásielok dosahuje iba 1 %. S rastúcim dopytom po rýchlej, pohodlnej a ekologickej komunikácii klesá dopyt po tradičných listových zásielkach už aj u nás,“ konštatuje riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva Slovenskej pošty Melinda Burdanová.

Digitalizácia a internet

Hlavným faktorom, ktorý prispieva k celosvetovému poklesu počtu listových zásielok je digitalizácia komunikácie. S rozšírením internetového pripojenia, nárastom používania e-mailu a ďalších online komunikačných nástrojov, ktoré sa stali rýchlejšími a lacnejšími alternatívami, sa výrazne znížila potreba posielať klasické listy. Nástup sociálnych sietí tento trend ešte urýchlil. Priamu súvislosť medzi nárastom dostupnosti internetu a ústupom klasických listov dokazuje aj porovnanie dát Eurostatu o využívaní internetu a štatistiky Slovenskej pošty o vývoji objemu zaslaných listov v rovnakom období.

Čísla nepustia

V prvom kvartáli 2005 malo na Slovensku pripojenie na internet 23 % domácností. V tom istom roku bolo podaných takmer 287 miliónov listov. V roku 2010 bolo pripojených 67 % domácností a o rok neskôr objem podaných listov oproti roku 2005 klesol takmer o 11 %. V roku 2019, pri 82% internetovom pokrytí slovenských domácností, bol prepad zaslaných listov tradičnou formou už na úrovni viac ako 36 %. V roku 2022 používalo internet 91 % Slovákov a pošta oproti roku 2005 zaznamenala pokles listových zásielok o 57 %.

Covid a online nákupy

Čím viac ľudí malo prístup na internet, tým viac sa darilo online nakupovaniu, čo viedlo k zvýšeniu počtu balíkových zásielok a k poklesu listových. S rozvojom elektronických platieb, online bankovníctva a elektronických faktúr zase došlo k výraznému poklesu papierových výpisov a účtov zasielaných poštou. Tento trend celosvetovo významne podporila pandémia ochorenia COVID-19, čo potvrdzujú aj dáta Svetovej poštovej únie (UPU). Po roku 2020, počas ktorého objem listov medziročne klesol o takmer 14 %, sa tempo poklesu síce spomalilo, ale počet listových zásielok sa už nedostal na predpandemickú úroveň.

Smartfóny a aplikácie

Prístup k e-mailom, správam a dokumentom kedykoľvek a kdekoľvek podporil aj príchod smartfónov, čím sa ešte viac znížila potreba zasielať tradičné listy. Mailová komunikácia či instant messaging – aplikácie, sociálne siete na okamžité odosielanie správ a iné digitálne nástroje na rýchlu a efektívnu komunikáciu, dnes využíva väčšina ľudí u nás. „Aj Slovenská pošta reaguje na meniace sa potreby zákazníkov zvyšovaním dostupnosti digitálnych riešení tak pre firmy, ako aj retailových klientov. Cez mobilnú aplikáciu, alebo cez e-Poštu na webe môžu podať aj listovú zásielku pohodlnejšie, lacnejšie a rýchlejšie. Aplikácia, okrem iného, umožňuje podať zásielku bez čakania na pošte, bez vypisovania podacieho lístka, sledovať zásielku, zmeniť miesto jej doručenia. Vďaka nej zákazníci využívajú aj tradičné služby moderným a komfortným spôsobom,“ upresňuje M. Burdanová.

Pošty sa prispôsobujú trendom

Poštové služby v mnohých európskych krajinách sa už adaptujú na znížený dopyt po tradičných zásielkach a zameriavajú sa na doručovanie balíkov a na expresné služby. Napríklad Česká pošta znižuje frekvenciu doručovania listov vo vybraných lokalitách a Dánska poštová spoločnosť PostNord dokonca oznámila, že do konca roka 2025 úplne prestane doručovať listy.

Pod vplyvom uvedeného trendu sa pošty zameriavajú na posilnenie poštovej logistiky, modernizáciu a automatizácia triediacich centier, na implementácia pokročilých technológií, ako sú robotika a umelá inteligencia, zefektívňovanie spracovania rastúceho objemu balíkov. Do popredia sa tak dostáva ekologické doručovanie, automatizované balíkové terminály, digitalizácia procesov a služieb či alternatívne spôsoby doručovania, ktoré majú priniesť klientom požadovanú komfort.

„V snahe prispôsobiť sa novým požiadavkám trhu sa týmto smerom vydáva aj Slovenská pošta. V súčasnosti neplánujeme žiadne zásadné obmedzenia v doručovaní listových zásielok, naďalej však budeme monitorovať uvedený trend, hľadať spôsoby, implementovať inovatívne postupy a digitálne riešenia, ktoré nám umožnia efektívne reagovať na rastúci dopyt po balíkoch a expresných doručovacích službách,“ dodáva riaditeľka obchodu a podpredsedníčka predstavenstva.

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #list #pošta #listy