Fio bankaFio banka

Potravinári znižujú gramáže a menia receptúry. Toto sú najčastejšie triky, ktorými vás donútia zaplatiť viac a a vy si to ani nevšimnete

Aj keď platíte za svoj obľúbený výrobok stále rovnakú cenu, platíte viac. Ako je to možné? „Znižuje sa napríklad jeho hmotnosť. Kým niektorí výrobcovia o tom spotrebiteľov vôbec neinformujú, iní v rámci svojej komunikácie (zaujímavo) vysvetľujú svoje kroky,“ hovorí Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

04.04.2025 06:00
debata (24)
Zmeny v DPH: Prepočítali sme, či niečo zlacnie, čo zdražie a koľko to bude stáť bežného občana
Video
Zdroj: TV Pravda

Cena kakaa sa za posledné dva roky zdvojnásobila. Logicky sa tento cenový nárast základnej suroviny pre čokoládové výrobky musí prejaviť aj na ich cene. Preto majú viaceré známe značky čokolád dnes také ceny, nad ktorými iba nechápavo krútime hlavou.

„Udržanie cenovej dostupnosti výrobku sa dá dosiahnuť dvomi spôsobmi. Prvým je zníženie gramáže a druhým je zmena receptúry,“ vysvetľuje Pavel Škriniar, finančný analytik Swiss Life Select.

Zníženie gramáže jedného balenia znamená, že výrobok má ten istý výrobný proces a zloženie, len je ho menej. Marketingový mágovia by to označili za pozitívny krok pre spotrebiteľa, pretože po novom dá do seba menej kalórii, resp. balenie ako také je pre neho praktickejšie.

Zmena receptúry je spojená s hľadaním lacnejších alternatív, teda ide o zásah do pôvodnej kvality výrobku. Aj tu vie zapracovať marketing výrobcu, ktorý bude zákazníkom tvrdiť, že zmenená receptúra je zdravšia, chutnejšia alebo idúca s modernými trendmi.

„Skryté zdražovanie má množstvo podôb: viac prázdneho priestore v obale, zmene mernej jednotky z gramov na mililitre, zmena tvaru obalu na typ so zvýšeným dnom, nové obaly informujúce o (fiktívnej) bonusovej hmotnosti, zosekanie počtu sprievodných služieb, skrátenie času trvania služby,… Zmeny sú síce viditeľné, no bežný spotrebiteľ si ich nemusí všimnúť ani uvedomovať. Môže ísť napríklad o doplnok k predošlému sortimentu v podobe novej a netradičnej veľkosti balenia, príchute či farebného vyhotovenia,“ upozorňuje analytik.

Určite nikoho nepoteší správa, že jedinou ochranou pred zvýšenými výdavkami na život je priebežné zvyšovanie príjmu. Pri zdražovaní spôsobenom vývojom na svetovom trhu nepomôžu sťažnosti ani ponosy. Pri marketingových taktikách výrobcov ich treba prekuknúť a pozerať sa na jednotkovú cenu výrobkov. Nejde predsa o to kupovať obal ale jeho obsah.

Inflácia je dôležitý ukazovateľ vývoja ekonomiky. Ukazuje nám, ako sa znehodnocujú úspory vo vankúši či na bežnom účte. „Peniaze preto treba pred infláciou chrániť a jedinou ochranou je kúpiť za ne aktíva. Dá sa to napríklad prostredníctvom podielových fondov, ktorých máme na Slovensku k dispozícii tisíce. Vďaka nim sa dajú kúpiť štátne dlhopisy, firmy, zlato i termínované vklady. Ponuka je skutočne široká,“ pripomína Pavel Škriniar.

Výber konkrétneho podielového fondu je vhodné odkonzultovať s nezávislým finančným sprostredkovateľom s licenciou v sektore kapitálového trhu. Ich zoznam nájdete na stránkach Národnej banky Slovenska. Sprostredkovateľ zhodnotí vašu situáciu a navrhne také riešenie, ktoré vám pomôže žiť finančne nezávislý život podľa vlastných predstáv.

Facebook X.com 24 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Potraviny #inflácia