Bude obľúbený nápoj Slovákov luxusom, ktorý si nemôže dovoliť každý? Takto drahý nebol za posledných päťdesiat rokov. Dokážete sa ho vzdať?

Cena arabiky na svetových trhoch vzrástla za posledný rok o viac než 90 %, v niektorých obdobiach až o 100 %. Podobný vývoj sledujeme aj pri robuste. Ceny sú aktuálne na historických maximách a premietajú sa do vyšších cien v obchodoch aj kaviarňach. Po čokoláde je tak ďalšou pochúťkou, ktorú môže kríza spraviť menej dostupnou.

14.05.2025 06:00
debata (52)
Odborník na výživu: Škodí káva zdraviu, alebo je to superpotravina?
Video
Zdroj: TV Pravda

„V priebehu jediného roka sa cena za 60-kilogramové vrece arabiky zdvojnásobila – zo 245 dolárov na 490,“ opisuje dramatický vývoj na svetových burzách analytik Slavomír Frešo z Proxenty. Na porovnanie: ide o najvyššiu cenu od 70. rokov. A nejde o výkyv, ktorý by sa týkal len jedného typu kávy. Aj robusta, druhá kľúčová odroda, sa predáva za rekordné ceny. “Čo predstavuje najvyššiu úroveň od roku 1974. V posledných mesiacoch však cena krátkodobo stagnuje – za posledné tri mesiace sa drží približne na rovnakej úrovni,” hovorí Marek Nemky, analytik XTB.

V slovenských podmienkach sa to premieta do každodennej reality: za balenie kávy v supermarkete zaplatíte viac než pred rokom – nárast cien sa pohybuje od 5 do 25 percent, podľa typu a značky. A v kaviarňach? Espresso za 2 eurá začína byť rarita.

Takto drahá arabika nebola za posledných 50 rokov. Prudké zdraženie základných surovín sa už prejavuje aj v cenách kávových produktov. Firmy navyše upozorňujú, že nejde len o suroviny, ale aj o kombináciu vyšších daní, energií a novej transakčnej dane, ktoré zvyšujú tlak na celý sektor.

„Zdražujeme s oneskorením, pretože náklady rastú rýchlo a nepravidelne. Tento rok sme museli upraviť ceny už dvakrát, a to ešte stále neodrážajú všetky vstupy. Konkurencia upravila ceny skôr, ale dopady sú plošné. Niektoré produkty zdraželi o viac ako 20 percent,“ opisuje situáciu Viliam Matušek z Baliarní Poprad.

Podľa neho sa naplno ukazuje trend transakčnej dani, vplyv vysokých vstupných cien, vyšších daní, vyšších nákladov na energie – slabší výrobcovia nestíhajú tempo a trh sa zlieva do rúk silnejších hráčov. „Káva mešká, nie je jej dosť a očakávame výpadky aj na jeseň. Situáciu komplikuje konflikt na Blízkom východe, ktorý mení trasy lodí, a problémy s dostupnosťou priamo v krajinách pôvodu,“ dodáva.

zväčšiť Aktuálna cena kávy a jej vývoj. Foto: tradingeconomics.com
kc1 com Aktuálna cena kávy a jej vývoj.

Suchá, mrazy, dažde – príroda bije na poplach

Na vinne je podľa odborníkov najmä počasie. Brazília, najväčší producent arabiky, už v roku 2021 zažila mrazy, ktoré poškodili kávovníky na celé sezóny. Následne ju postihli suchá, ktoré sa v roku 2024 ešte zhoršili. Podobne dopadol aj Vietnam, dominantný hráč v produkcii robusty. Indonézia sa zas topila v dažďoch.

„Veľký vplyv mal jav El Niño. V kombinácii so štyrmi rokmi po sebe trvajúcim deficitom v produkcii kávy sa trh dostal pod obrovský tlak,“ hovorí Frešo. Okrem toho ceny tlačia nahor rastúci dopyt, drahšia doprava, hnojivá a štyri roky po sebe trvajúci globálny deficit produkcie kávy.

Hoci posledná sezóna ukázala mierny rast produkcie (o 5,8 %), nestačilo to. Spotreba totiž napriek cenám naďalej rastie. Ranná káva sa stala rituálom, na ktorý len málokto rezignuje – aj keď musí siahnuť hlbšie do peňaženky.

Nemky hovorí, že ak problémy spojené s počasím nebudú pretrvávať dlhodobo a súčasné vysoké ceny len odrážajú krátkodobý pokles alebo nedostatočný rýchly nárast produkcie, je pravdepodobné, že zvýšené ceny nepretrvajú v dlhšom horizonte. Ak však problémy na počasí budú dlhodobé a teda súčasné ceny budú reflektovať zvýšené náklady farmárov na pestovanie, tak s týmito cenami by sme mali rátať dlhodobo. Vo väčšine prípadov – a ako ukazuje aj história – však ide skôr o dočasné nepriaznivé podmienky a súhru okolností, ktoré dočasne vyženú ceny nahor.

Takýto vývoj podľa analytika XTB následne vytvára motiváciu (incentívu) pre ďalších farmárov, aby sa pustili do pestovania daných plodín, čo vedie k nárastu ponuky a následnému poklesu cien.

Koľko zaplatíme za espresso?

Podľa Martina Novotného z Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) museli mnohé podniky ceny kávy zvýšiť. „Zdražovanie nie je len reakciou na cenu samotnej komodity. Vstupy zdražujú aj pre rast cien práce, energií, nájmov a ďalších nákladov.“

Ceny sa mohli navýšiť oproti minulému roku o 10 % až 30 %. Veľmi záleží, či je samotná káva nosný produkt prevádzky alebo doplnková služba, informuje AHRS. Ďalej dodáva, že rovnako záleží aj od obchodnej stratégie podniku, či je nastavená fixná marža na skupine predávaných PLU alebo je cena stanovovaná s ohľadom na ostatné ceny produktov a služieb.

Dnes už nie je výnimočné vidieť espresso v Bratislave za 2,40 až 2,90 eura. Vo vychytených podnikoch sa ceny šplhajú ešte vyššie. V regiónoch je situácia miernejšia, ale aj tam káva prekračuje dlhodobo udržateľné cenové minimum. Priemerná cena Espressa sa pohybuje v rozmedzí 1,80 € – 2,50 €, čo ale neznamená, že sa nenájde prevádzka s cenou pod 1,50 € alebo naopak nad 2,50 €. “V zásade je podstatné, či ide o „čistú“ kaviareň, kde je káva nosný produkt, alebo sa jedná o hotelovú kaviareň, kde je káva doplnková služba. Lokalita, štýl vybavenia, počet vydaných porcií kávy a samozrejme kvalita samotnej suroviny a technológie determinujú aj opodstatnenosť cenovky,” dodáva Novotný.

Václav Faltus, z pražiarne Zlaté zrnko, potvrdzuje, že museli zdražiť o približne 15 %. „Nákupné ceny surovej kávy vzrástli medziročne o 4 eurá za kilogram. To výrazne zasiahlo naše cash-flow – nie sme schopní sa dlhodobo zásobovať, občas nastávajú výpadky niektorých káv a museli sme navyšovať ceny našich produktov,“ hovorí.

Káva ako luxus? Teoreticky áno

Aj keď reálne nedostatok kávy zatiaľ nehrozí, jej cenová dostupnosť sa môže zmeniť. Ako upozorňuje analytik Marek Nemky z XTB, v kapitalistickom systéme je „nedostatkový tovar“ len otázkou ceny: „Ak zdrojov ubudne, cena stúpne. Tí, ktorí sú ochotní zaplatiť viac, sa k tovaru dostanú. Zvyšok sa začne obmedzovať alebo hľadať náhrady.“

Tento mechanizmus môže mať citeľný dopad na spotrebiteľov s nižšími príjmami. „Rovnako ako pri čokoláde či kakau, ktoré zdraželi kvôli výpadkom produkcie, aj pri káve hrozí, že jej spotreba sa stane výsadou strednej a vyššej triedy,“ dopĺňa Frešo.

Už niekoľko sezón po sebe sa vyprodukuje menej kávy, než sa spotrebuje. Doteraz sa tento rozdiel kryl zo zásob z úrodnejších rokov. Ak sa zásoby vyčerpajú a produkcia opäť zaostane, môže skutočne nastať situácia, že ponuka nebude stačiť dopytu. To by mohlo žiaľ výraznejšie zvýšiť ceny, vysvetľuje Frešo.

Rast cien kávy sa už začína výraznejšie prejavovať aj v peňaženkách bežných spotrebiteľov. Podľa analytika Mareka Nemkyho z XTB v marci dosiahla priemerná cena 250-gramového balenia zrnkovej kávy 5,95 eura, čo je o 5,7 percenta viac ako vlani a o 15,3 percenta viac ako pred dvoma rokmi. Ešte výraznejšie zdražela instantná káva – jej 100-gramové balenie dnes v priemere stojí 4,16 eura, čo predstavuje medziročný nárast o 17,5 percenta a až o 25,7 percenta v dvojročnom porovnaní. „Vývoj na komoditných trhoch sa postupne premieta do koncových cien pre spotrebiteľov a vzhľadom na aktuálnu situáciu je tu stále priestor na ďalší rast,“ upozorňuje Nemky.

Podľa Slovenského zväzu hotelov a reštaurácií si dnešný zákazník viac všíma kvalitu. „Spotrebiteľské správanie sa zmenilo – klient je ochotný si za kvalitnú kávu, jej prípravu a celkovú atmosféru priplatiť,“ hovorí Novotný z Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska. Súčasne však narastá aj obľuba domácej prípravy – najmä vo forme zŕn a automatických kávovarov. „Ak bude konsolidácia trhu pokračovať a ceny budú ďalej klesať reálnu kúpyschopnosť ľudí, môže sa káva z kaviarní presunúť do domácností alebo office kuchyniek,“ dodáva viceprezident AHRS Tomáš Novotný.

Že káva môže byť na čas luxusom, si myslí aj ekonóm a bývalý predseda BSK Pavol Frešo. Podľa neho je situácia podobná ako v prípade čokolády – po zdražení kakaa sa zvýšili aj koncové ceny. „Minimálne na istý čas si kávičkári za svoje voňavé potešenie priplatia. Ale ako to ukázal vývoj pri cukre, ešte sa to môže vrátiť do lepších časov,“ hovorí Frešo.

Bude ešte lacnejšia káva?

Ceny kávy sú dnes najvyššie za posledné desaťročia, no trh by mohol v najbližších mesiacoch zaznamenať korekciu. „Ceny sú aktuálne veľmi vysoké a trh by mal reagovať. Otázkou je kedy a v akej miere,“ hovorí Pavol Frešo. Návrat k cenám spred niekoľkých rokov však podľa neho nie je realistický bez nadpriemernej úrody.

Vysoké ceny však motivujú farmárov zvyšovať výmeru a objem pestovania. „To môže viesť k zvýšeniu ponuky a následnému poklesu cien,“ vysvetľuje analytik Marek Nemky z XTB. Podobný vývoj nastal už v minulosti, keď po prudkom náraste cien nasledovalo ich zvoľnenie vďaka vyššej produkcii.

Zo spotrebiteľského pohľadu preto situácia nie je beznádejná. Kto si však zvykol na svoju dennú dávku kofeínu, mal by sa pripraviť, že si za ňu ešte istý čas priplatí. Lacnejšia káva môže prísť, ale pravdepodobne nie tak skoro – a určite nie bez priaznivých zberových podmienok.

V otázke kvality sa pri niektorých značkách môže objaviť tlak na ústupky. Najmä pri lacnejších produktoch môže dôjsť k zníženiu kvality, upozorňuje Václav Faltus zo značky Zlaté zrnko. „U nás sa to však netýka – stále nakupujeme rovnakú kvalitu, na ktorú sú naši zákazníci zvyknutí,“ zdôrazňuje.

Kakao, čaj a spol.: osud kávy nie je výnimočný

Káva nie je jediná komodita, ktorú zasiahli prudké cenové výkyvy. Ceny kakaa dnes lámu historické rekordy a ich dopad už cítiť aj na regáloch s čokoládou. V pozadí stojí kombinácia geopolitiky, počasia a sústredenej produkcie v západnej Afrike. „Ceny kakaa rastú už vyše roka – hlavne pre slabú úrodu a závislosť od obmedzenej produkčnej oblasti,“ vysvetľuje analytik Marek Nemky z XTB.

Rovnako môže byť pod tlakom aj čaj – hoci sa neobchoduje na burze. Ako substitučný produkt môže čeliť zvýšenému dopytu, ak sa spotrebitelia rozhodnú obmedziť kávu. „Vyššie ceny kávy môžu spotrebiteľov motivovať prejsť na čaj, čo následne zvyšuje dopyt a môže viesť aj k rastu jeho ceny,“ dodáva Nemky.

Prípad cukru ukazuje, že niektoré komodity sa po cenovom šoku môžu aj stabilizovať. „Cena cukru šla hore pre počasie, ale už sa to upokojuje. V obchodoch to už vidieť,“ pripomína Pavol Frešo.

Kým gastrosektor bojuje s vyššími nákladmi, zmeny ako úprava gramáže alebo zmena značky kávy narážajú na riziká. „Úspory sú limitované a klient nemusí prijať zmenu značky. Konzistentnosť je kľúčová,“ hovorí AHRS. Rast cien kávy podľa nej môže viesť k poklesu spotreby, najmä ak sa pridá celkový tlak na rozpočty domácností.

Podľa baliarní je situácia výnimočne napätá – objednávky obchodníkov často nevedia úplne pokryť. Obmedzenosť v ponuke im bráni robiť špeciálne produkty či zľavnené balenia. Kvalita sa síce nemení, ale ponuka je obmedzená ako nikdy predtým.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 52 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #cena #káva #kakao