Doručovanie zlyháva. Zásielky meškajú aj viac než desať dní, boxy sú plné

Logistická firma Zásilkovna, známa v Česku hustou sieťou výdajných miest a samoobslužných boxov, v posledných týždňoch čelí vlne kritiky. Zákazníci hlásia meškania doručenia aj o viac než desať dní, firma pritom tvrdí, že išlo o prechodné problémy spôsobené internými zmenami a veľkonočným náporom.

14.05.2025 06:00
debata (33)
Ako vyzerá doručovanie pošty v praxi? Čo sa všetko odohráva za žltým lístkom?
Video
Zdroj: TV Pravda

Na Slovensku, kde pod rovnakou materskou skupinou Packeta Group funguje sesterská spoločnosť Packeta, sa podobným problémom zatiaľ vyhýbajú. Namiesto toho v tichosti optimalizujú výdajné miesta a technicky upravujú Z-BOXy, aby zvládli rastúci dopyt. Kapacitu boxov zvyšujú bez toho, aby zaberali viac miesta v uliciach.

Zmeny v Česku zlyhali

Zásilkovna 29. apríla prostredníctvom sociálnych sietí priznala, že dôvodom meškania zásielok boli úpravy v logistických procesoch. Tie mali pôvodne doručovanie zrýchliť. „Bohužiaľ, neprebehli ideálne a zároveň sme čelili enormnému nárastu zásielok počas Veľkej noci,“ povedal pre iDNES.cz hovorca firmy Ondřej Luštinec.

Hoci spoločnosť tvrdí, že až 90 percent zásielok bolo doručených načas, sociálne siete a diskusné fóra zaplavili sťažnosti. Niektorí zákazníci čakali na balíky aj viac než desať dní, iní uvádzali, že im zásielky nedorazili vôbec alebo boli doručené na nesprávne výdajné miesto.

Problémy s logistikou pritom prichádzajú v čase, keď sa Zásilkovna snaží posilniť svoju pozíciu na českom trhu a čelí konkurencii nielen od PPL či Balíkovny, ale aj menších alternatív.

Packeta rieši slovenské výzvy inak

Na Slovensku zatiaľ nečelí Packeta podobnej kríze. Hoci aj tu rastie tlak na kapacity, najmä vo veľkých mestách ako Bratislava či Košice, spoločnosť volí iný prístup: technickú úpravu boxov a selektívne rušenie menej využívaných výdajných miest.

„Doposiaľ sme ponúkali schránky vo veľkostiach S, M, L. Približne 20-tisíc schránok plánujeme získať úpravou – rozdelením existujúcich S a M schránok na polovičné veľkosti,“ vysvetľuje Matúš Baus, Head of Network spoločnosti Packeta Slovakia. Takéto riešenie umožňuje napríklad nahradiť stĺpec s 10 schránkami za 19 menších, bez nutnosti fyzického zväčšenia samotného Z-BOXu.

Zmena sa už dotkla prvých 25 boxov, polovica z nich v Bratislave. V najbližších mesiacoch má ísť o stovky ďalších po celom Slovensku.

Menej výdajných miest, viac automatizácie

Ruka v ruke s technickými úpravami ide aj tichá optimalizácia siete. Packeta plánuje do konca roka spolupracovať len s približne 850 výdajnými miestami – menej ako v predchádzajúcich rokoch. Tie zostávajú predovšetkým v exponovaných lokalitách, kde je dopyt po službe stabilný.

Zákazníci si zároveň čoraz viac zvykajú na automatizované vyzdvihovanie zásielok. Minulý rok Packeta pridala do Z-BOXov klávesnice, vďaka ktorým si zákazník môže balík vyzdvihnúť aj bez aplikácie – napríklad cez číselný kód. Starší ľudia alebo tí, ktorí nechcú používať smartfón, tak získali jednoduchší prístup k zásielkam.

Dve krajiny, dve stratégie

Hoci česká Zásilkovna a slovenská Packeta patria pod spoločnú logistickú skupinu Packeta Group, fungujú ako samostatné entity. Líšia sa nielen trhom, ale aj konkurenčným prostredím a správaním zákazníkov. Aj preto reagujú na rastúci dopyt rozdielne.

Zatiaľ čo v Česku narazila firma na limity svojich interných zmien, na Slovensku zvolili konzervatívnejší prístup – vylepšovanie existujúceho, nie radikálne prekopanie celého systému.

Či bude slovenský model udržateľný aj pri ďalšom náraste online nakupovania, ukáže najbližší rok.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 33 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #doručovanie balíkov #balík