Príbeh chudoby, driny a nádeje. Fairtrade mení pravidlá hry

Pre väčšinu športov platí, že bez "fair play" to nejde. Aj v rámci globálneho obchodu rastú snahy o nastavenie takých pravidiel, ktoré umožnia férové pracovné i životné podmienky i odmenu pre tých, čo stoja niekde na začiatku životného cyklu mnohých produktov. Fairtrade znamená v preklade spravodlivý obchod a jeho hlavným cieľom je podporiť pestovateľov či remeselníkov z rozvojových krajín v Afrike, Latinskej Amerike či Ázie.

05.07.2025 08:00
fair trade, Fairtrade  káva, Foto:
Fairtrade produkty.
debata

Medzi najpredávanejšie suroviny s certifikáciou fairtrade v Čechách a na Slovensku patria káva, kakao a bavlna. Predávať fairtradové produkty sa snažia nielen malé predajničky či špecializované obchodíky, ale už dávnejšie aj veľké nadnárodné obchodné reťazce a diskonty.

„Ráno si dáme kávu, kúsok čokolády, na desiatu si pripravíme banán – a to nás prepája s ľuďmi, ktorí ich niekde ďaleko vyprodukovali, ale s ktorými sa nikdy nestretneme. Máme však s nimi spoločnú planétu a životné prostredie,“ hovorí Stanislav Komínek, ktorý je koordinátor kampaní, dokumentarista i fotoreportér z terénu organizácie Fairtrade Česko a Slovensko. V roku 2024 nakrútil dokument z ciest do Kolumbie a Kostariky s názvom Kávová budúcnosť, pričom jeho témami sú nízke výkupné ceny kávy, rastúce náklady farmárov, klimatická neistota aj potreba rozvíjať tzv. udržateľné praktiky. Pretože do roku 2050 môže byť vhodných oblastí pre pestovanie kávy arabika až o polovicu menej.

Ruky kolumbijského pestovateľa kávy so zrelými... Foto: SHUTTERSTOCK
káva, kávové čerešne, kávovník Ruky kolumbijského pestovateľa kávy so zrelými plodmi.

Stanislava Komínka si na tlačovú konferenciu pozval diskont Lidl, ktorý je na Slovensku dlhodobo lídrom v prispievaní na fairtradový príplatok. Za predošlých 7 rokov suma presiahla 1,7 milióna eur. Vďaka predaju produktov s certifikáciou fairtrade v Lidli získali pestovatelia z krajín Afriky, Ázie a Latinskej Ameriky za minulý rok príspevok vo výške vyše 320-tisíc eur, čo predstavuje viac ako polovicu sumy celkového fairtradového príplatku na Slovensku. Reťazec je jednotka v predaji fairtradového kakaa.

„Priemerný pestovateľ kávy má dva-tri hektáre pôdy,“ hovorí Komínek o svojej návšteve Kolumbie. "Sú to drobní pestovatelia v horách, rodiny, ktoré pestujú vysokohorskú plodinu – kávovník arabský – v nadmorských výškach 800–2200 metrov nad morom. Bývajú v ťažko prístupných terénoch, majú zlý prístup k elektrine, internetu, kanalizáii i vode. Ak sa všetko dobre podarí, krík začne plodiť zrelé kávové čerešne sfarbené do bordova a zber trvá dva-tri mesiace. Pestovatelia priebežne obchádzajú svoje pozemky na vysokých kopcoch, lebo úrodu nemôžu zozbierať naraz. V jednej kávovej čerešni sa oproti sebe nachádzajú dve protiľahlé zrnká. Túto kávu, ešte zelenú, nepraženú, musia predať. Do dedín chodia výkupcovia, tzv. kojotes, obchádzajú pestovateľov, majú rozdelené sektory a tí nemajú inú možnosť, ako predať im svoju úrodu za akúkoľvek ponúknutú sumu. Často sú obeťou podvodníkov a prežívajú len tak-tak. Podľa výskumu žije 44 % pestovateľov kávy v chudobe a nie je jednoduché prežívať s rodinou do ďalšej úrody.

Farmár a káva arabica na kávovom kríku. Foto: SHUTTERSTOCK
káva, kávové čerešne, kávovník, fairtrade Farmár a káva arabica na kávovom kríku.

Drobní farmári žijú ďaleko od miest, kde by mohli svoj tovar ponúkať na predaj a zároveň nemajú internet, aby si mohli dohľadať informácie o bežných výkupných cenách. Sú úplne závislí od miestnych priekupníkov a ceny, ktorú im ponúknu, nemajú z čoho hradiť zdravotnú starostlivosť, ani investovať do rozvoja výroby, posielať svoje deti do školy. Mnohí iní pracovníci v pestovateľských či výrobných firmách nemajú pracovné zmluvy, nedostávajú ani minimálnu mzdu, nemajú ochranné pomôcky a podobne. Odbory v týchto podmienkach neexistujú.

Najlepšie fungujúci systém, ktorý im reálne pomáha a zabezpečuje dôstojný život, je veľká nezisková organizácia Fairtrade. Nie je to nijaká novinka, tento systém funguje od 40. rokov 20. storočia. Prvý fairtrade obchodík vznikol v Holandsku v roku 1959. Dnes je do fairtradového hnutia zapojených takmer dva milióny farmárov z teritórií Ázie, Afriky a Latinskej Ameriky. Najčastejšími fairtrade výrobkami sú káva, čaj, kakao, ale aj bavlna, ryža, sušené či čerstvé ovocie, džúsy, med, trstinový cukor, orechy, oleje, kvetiny, korenie a podobne. Produkty možno spoznať podľa ochrannej známky, na ktorej je čierna, žltá a modrá farba.

Vrece s kolumbijskou kávou. Foto: SHUTTERSTOCK
káva, kávové čerešne, kávovník Vrece s kolumbijskou kávou.

Certifikácia znamená pre pestovateľa istotu, že dostane zaplatenú minimálnu výkupnú cenu a môže získať fairtrade príplatok, ktorý sa dá využiť na rozvoj obchodu či sociálne a vzdelávacie projekty. Platbu dostávajú po dodaní výrobku či plodiny a nemusia čakať, kým sa výrobok predá hoci na Slovensku. „Fairtrade príplatok sú bonusové peniaze, ktoré odberateľ platí nie konkrétnemu pestovateľovi, ale celej komunite. O využití týchto spoločných peňazí rozhoduje zhromaždenie pestovateľov. Je to napr. 20 centov za libru (453 gramov) kávy. To nie je veľa peňazí. Ale keď som to zrátal na jedno družstvo v Peru, boli to slušné peniaze, s ktorými sa už dá niečo vymyslieť,“ vysvetľoval fungovanie systému Stanislav Komínek a slová vždy doložil fotografiami. Za pestovateľmi kávy v Kolumbii napr. chodia v rámci fairtrade na motorkách poradcovia, ktorí im pomáhajú odporúčaniami, ako sa prispôsobovať novým klimatickým podmienkam. Ako orezávať stromčeky, ako mulčovať a zabezpečovať správnu vlhkosť, ako nastaviť alkoholové pasce proti škodcom.

Stanislav Komínek z Fairtrade Česko a... Foto: Lidl Fairtrade
Stanislav Komínek, Fairtrade, Stanislav Komínek z Fairtrade Česko a Slovensko. Naľavo hore je logo fairtrade. Takto ho nájdete aj na výrobkoch.

Ak chcete podporiť Fairtrade výrobky, hľadajte okrem malých špecializovaných či bio obchodíkov logo fairtrade aj v obchodných sieťach ako Lidl, Kaufland, ale aj v sieti BILLA. Ide najmä o kávu, banány, čokolády a sladkosti. V Lidli sú výrobky s touto certifikáciou pod privátnymi značkami J.D.Gross či Favorina. Certifikovaná je aj káva z automatov LIDL2Go a bavlnené nákupné tašky. V BILLA sú to napríklad čokoládové pomazánky, káva, zelený čaj alebo známe maslové sušienky poliate mliečnou čokoládou.

Posledná dôležitá otázka, ktorú treba zodpovedať: Je férový výrobok drahší? V súčasnosti sa do férového obchodu pripájajú aj veľké nadnárodné korporácie a rastie záujem spotrebiteľov vo vyspelých krajinách. Oboje zvyšuje objem tohto druhu obchodu, čo znižuje náklady na logistiku a podobne. Nedá sa teda jednoznačne tvrdiť, že férový výrobok je nevyhnutne drahší ako ten, ktorý bol vyrobený hoci detskými otrokmi v nehumánnych podmienkach.

Čo je to fairtrade?

Systém obchodovania, ktorý ľuďom z krajín Afriky, Ázie či Latinskej Ameriky dáva možnosť uživiť sa za dôstojných podmienok svojou prácou.

Fairtrade

  • ponúka spravodlivejšie obchodné podmienky, dodržiavanie ľudských a pracovných práv a väčšiu šetrnosť voči životnému prostrediu.

Hlavné prínosy fairtrade

  • garantovaná minimálna výkupná cena plodín a surovín pre pestovateľov
  • fairtradový príplatok, ktorý môžu miestne komunity využiť napríklad na investície do efektívnejšieho pestovania, ale tiež na stavbu škôl, studní alebo na financovanie zdravotnej starostlivosti
  • väčšia istota vďaka dlhodobým obchodným vzťahom
  • zákaz nútenej a detskej práce
  • šetrnejší prístup k využívaniu prírodných zdrojov
  • kontrolované využívanie pesticídov a ďalšej poľnohospodárskej chémie
  • zákaz využívania geneticky modifikovaných plodín
  • kontrola, že sú dodržiavané ustanovenia národného a medzinárodného práva

Kde kúpim Fairtrade výrobky?

  • dnes už takmer všade!
  • v obchodoch so zdravou výživou, kaviarniach, čajovniach, ale aj v obchodných reťazcoch
  • stačí hľadať certifikačnú známku FAIRTRADE

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #káva #Lidl #kakao #Billa #Kaufland #bavlna #fairtrade