Navrhované úpravy sa dotknú viacerých oblastí, a to od sprísnenia pravidiel pre cestných pirátov a recidivistov až po zákaz jazdy elektrických kolobežiek na chodníkoch. Do popredia sa dostáva aj väčšia ochrana chodcov na priechodoch. Zmeniť sa majú aj podmienky na získanie vodičského oprávnenia, keďže vodičský kurz a skúška sa po novom rozdelia.
Ak zmeny prejdú vládou a parlamentom, časť z nich začne platiť už v decembri 2025, ďalšie v priebehu roka 2026.
Navrhované zmeny
„Dopravné nehody si každoročne vyžiadajú zbytočné straty na životoch a zranenia. Naším cieľom je vytvoriť prostredie, v ktorom budú dopravné nehody s fatálnymi následkami výnimkou, nie pravidlom. Navrhujeme zaviesť sériu opatrení, ktoré sa zameriavajú na všetky aspekty bezpečnosti cestnej premávky — od prevencie a osvety, cez modernizáciu výučby budúcich vodičov až po prísnejšie kontroly a sankcie, “ povedal priebehu júna 2025 minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Na slovenských cestách bolo v roku 2024 zaznamenaných 11 451 dopravných nehôd. Tragickú bilanciu tvorilo 262 obetí, 814 ľudí utrpelo ťažké a 4 946 ľahšie zranenia. Medzi mŕtvymi bolo 67 chodcov a 22 cyklistov či jazdcov na elektrických kolobežkách. Až 1 276 nehôd spôsobili vodiči pod vplyvom alkoholu.
Ministerstvo vnútra preto pripravilo návrh zákona, ktorý vychádza z Programového vyhlásenia vlády SR a nadväzuje aj na Národnú stratégiu bezpečnosti cestnej premávky do roku 2030. Nové opatrenia sú zároveň zosúladené s európskymi pravidlami a medzinárodným Dohovorom o cestnej premávke.
Ochrana chodcov na priechode
Novela zákona myslí najmä na chodcov, ktorí patria k najzraniteľnejším účastníkom premávky. Chodci dostanú prednosť na priechode už vo chvíli, keď bude jasné, že chcú vstúpiť na cestu. Zároveň platí, že na priechod nesmú vstúpiť náhle. Vodiči budú musieť spomaliť natoľko, aby dokázali v prípade potreby bezpečne zastaviť.
Prísnejšie podmienky pre recidivistov
Vodiči, ktorí opakovane porušujú pravidlá, sa dostanú pod väčší dohľad. Závažné priestupky sa budú sledovať až dva roky namiesto jedného. Kto ich spácha trikrát, bude musieť absolvovať rehabilitačný program, doškoľovací kurz aj preskúšanie. Ak však dôjde k štvrtému porušeniu v tejto lehote, vodič príde o vodičský preukaz. Ten mu vrátia až po splnení prísnych podmienok vrátane zdravotného a psychologického posúdenia.
Tvrdšie tresty za rýchlosť
Prísnejšie pravidlá sa budú týkať aj rýchlej jazdy. Po novom bude závažným priestupkom už prekročenie rýchlosti o viac ako 30 km/h v obci a 40 km/h mimo obce. Doteraz boli hranice vyššie, a to 50 km/h v obci a 60 km/h mimo nej. Samotná výška pokút sa nemení, no prísnejšie nastavené limity spôsobia, že vodiči budú trestaní častejšie.
| V obci | Mimo obce | Výska pokút | |||
|---|---|---|---|---|---|
| Súčasnosť | Návrh | Súčasnosť | Návrh | Blokové konanie | Riadne konanie |
| do 20 | do 15 | do 30 | do 25 | do 50 € | do 100 € |
| 21–50 | 16–30 | 31–60 | 26–40 | 30 – 400 € | 150 – 600 € |
| 51 a viac | 16–30 | 61 a viac | 41 a viac | 280 – 800 € | 500 – 1000 € |
Prísnejšie pravidlá pre e-kolobežky
Do zákona pribudne nová kategória „malé elektrické vozidlá“, do ktorej patria e-kolobežky, segwaye a podobné dopravné prostriedky. Budú musieť mať výrobný štítok, nesmú byť vybavené sedadlom a ich rýchlosť nesmie presiahnuť 25 km/h. Ak vozidlo tieto podmienky nesplní, jeho používanie sa bude považovať za závažný priestupok. Kolobežky sa nebudú môcť používať na chodníkoch, výnimku dostanú len deti do 10 rokov a ich sprievod. Vekové obmedzenie pre jazdu na e-kolobežke sa ruší. Pre ich používateľov budú platiť rovnaké pravidlá ako pre cyklistov.
Rozdelenie vodičského kurzu a skúšky
Žiadateľ o vodičský preukaz najskôr absolvuje teóriu a urobí teoretickú skúšku. Až po úspešnom zvládnutí sa dostane k praktickým jazdám na autocvičisku a v reálnej premávke. Na záver ho čaká praktická skúška. Novinkou je, že na skúšky sa budú môcť uchádzači prihlasovať aj elektronicky. Cieľom zmien je, aby do praxe vstupovali iba tí, ktorí majú pevné teoretické základy.
„Účinnosť zmien po schválení vo vláde a Národnej rade SR sa navrhuje od 1. decembra 2025. V prípade postavenia chodcov na priechodoch pre chodcov a mechanizmov zameraných na recidivistov od 1. apríla 2026 a v prípade rozdelenia vodičského kurzu a skúšky z odbornej spôsobilosti od 1. októbra 2026, “ informujú na portáli ministerstva vnútra.