Navrhuje sa, aby cyklisti, používatelia elektrických kolobežiek a podobných zariadení museli na chodníkoch dodržiavať maximálnu rýchlosť chôdze, a to 6 km/h. Cieľom je obmedziť nebezpečné situácie, ktoré vznikajú, keď sa tieto dopravné prostriedky pohybujú medzi chodcami príliš rýchlo.
Novela zákona o cestnej premávke
„Vzhľadom na narastajúci počet kolízií medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek, bicyklov či iných prostriedkov s pomocným motorčekom pristupujeme k návrhu legislatívnej zmeny, ktorej hlavným cieľom je zvýšiť bezpečnosť chodcov na chodníkoch. Elektrické kolobežky a bicykle sa v posledných rokoch stali obľúbeným, dostupným a rýchlym spôsobom dopravy. Ich masívne rozšírenie však sprevádza časté nerešpektovanie platných pravidiel cestnej premávky. K najčastejším porušeniam patrí ohrozovanie chodcov na chodníkoch, neprimerané správanie na cyklotrasách či neoprávnené softvérové alebo technické úpravy zariadení, ktoré vedú k prekročeniu zákonom stanovenej maximálnej rýchlosti 25 km/h,“informujú v dôvodovej správe.
V dôvodovej správe taktiež uvádzajú, že zo štatistík z Bratislavy vyplýva, že počas prvých troch mesiacov roku 2023 bolo zaznamenaných desať nehôd medzi chodcami a používateľmi elektrických kolobežiek. Jedna z týchto nehôd mala dokonca tragické následky. Odborníci však upozorňujú, že skutočný počet takýchto nehôd je pravdepodobne omnoho vyšší, pretože mnohé prípady sa ani nenahlasujú.
Bohužiaľ, tento nepriaznivý trend sa postupne zhoršuje. Podľa poslanca je preto potrebné prijať opatrenia, ktoré pomôžu chrániť zdravie a bezpečnosť ľudí na chodníkoch.
Ako sme už spomenuli, navrhovaná zmena zavádza rýchlostné obmedzenie pre používateľov kolobežiek, bicyklov a podobných dopravných prostriedkov na chodníkoch, a to najviac 6 km/h.
„Vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie,“ informujú v správe.
Lekárske prehliadky pre vodičov
Ďalšou zmenou v návrhu je aj zvýšenie vekovej hranice pre povinné lekárske prehliadky vodičov, a to z doterajších 65 na 70 rokov. Novinkou je tiež možnosť nahradiť túto povinnú prehliadku pravidelnou kontrolou u vlastného všeobecného lekára, čo by malo zjednodušiť celý proces pre starších vodičov.
„Dostupné štatistiky prezídia policajného zboru SR za rok 2023 uvádzajú, že vodiči vo veku od 65 do 70 rokov spôsobili minimum nehôd. Vzhľadom na túto nízku mieru, zohľadnenie technologického pokroku v podobe bezpečnostných prvkov a systémov v autách a prirodzené zlepšenie ľudí v zmyslovom a kognitívnom vnímaní, naša úprava zvyšuje hranicu veku obligatórnej lekárskej preventívnej prehliadky, konkrétne viesť motorové vozidlo zo 65 na 70 rokov vrátane akceptácie všeobecnej preventívnej prehliadky ak bola vykonaná v príslušnom kalendárnom roku v ktorom vznikla povinnosť absolvovať lekársku prehliadku,“ uvádzajú v správe.
Navrhovaná zmena má uľahčiť život starším vodičom. Nebudú musieť chodiť k viacerým špecialistom, čo im ušetrí peniaze aj čas, pričom zároveň nebudú musieť platiť poplatky za vyšetrenia ani cestovať za lekármi. Zníži sa tým aj zaťaženie zdravotníctva, pretože väčšinu prehliadok zvládne urobiť ich všeobecný lekár.
Parlament novelu posunul do druhého čítania. Ak ju poslanci schvália, začne platiť od januára.