Školy chrlia čašníkov, v reštauráciách ich niet

Jana Véghová | 08.05.2010 14:51
V hoteloch a reštauráciách najviac chýbajú recepčné, čašníci a chyžné. No nie všetky odbory sa v školách vyučujú.

„Hotelových akadémií je u nás veľa,“ hovorí Elvíra Chadimová, členka Predstavenstva Zväzu reštaurácií a hotelov. „Na väčšine pripravujú čašníkov, problémom je úroveň a kvalita škôl.“

Recepčná ako samostatný odbor však na školách nie je. Záleží len na jednotlivých riaditeľoch, či si ich prípravu zahrnú do svojho učebného programu. Ale väčšinou sa to rieši už priamo v praxi, keď recepčné navštevujú rôzne kurzy, kde sa učia, ako hovoriť s klientom, ako urobiť rezerváciu a pod. „Rovnako je to s chyžnými,“ dopĺňa Elvíra Chadimová.

Trend posledných rokov je však jasný. Zamestnávatelia chcú hotového človeka.

V hotelierstve a gastronómii je pritom všeobecný hlad po pracovnej sile. Svedčia o tom aj ponuky voľných miest na úradoch práce. Chýbajú ďalšie profesie, ako sú barmani, someliéri, odborníci na studenú kuchyňu, curving.

Dôvodom, prečo je ponúk veľa a ľudí málo, je otvorený pracovný trh. Šikovní si našli cestu do zahraničia. „A veľa mladých, ktorí študovali aj na hotelovej akadémii, odchádza do úplne inej branže, ako je hotelierstvo,“ dodáva Chadimová. Absolventi často nie sú spokojní s finančným ohodnotením, náročnosťou práce.

Zamestnávatelia najviac kritizujú nepripravenosť mladých ľudí pre prax. Ak sa už hovorí o čašníkoch, už po odchode zo školy by mali ovládať všetky možnosti stolovania, obsluhy, musia mať vedomosti aj z iných odborov.

Čašník je práca ťažká, celý deň sú na nohách, pritom musia byť jazykovo vybavení, mať rôzne zručnosti ako je práca s počítačom, ovládať ekonomiku malého podniku. Preto je dôležité, aby praxovali počas štúdia v lepších hoteloch a podľa najnovších trendov sa učili obsluhe. Buď teda musia mať školy dobré vybavenie, alebo dobré vzťahy s prevádzkami na okolí.

Či žiaci spĺňajú požiadavky zamestnávateľov? „Záleží na tom, v akom vzťahu zamestnávateľ ku škole je,“ myslí si Katarína Uličná, riaditeľka Hotelovej akadémie v Liptovskom Mikuláši. Tí zamestnávatelia, ktorí aktívne pomáhajú pri vyučovaní, dokážu pomôcť materiálovo, usmernia aj odborných učiteľov a žiakov, si nás vlastne vychovávajú k obrazu svojmu a vedia, čo od nás majú požadovať a kde pomôcť." Výčitky zamestnávateľov voči žiakom sú potom do istej miery odrazom toho, aké možnosti majú žiaci na odbornej praxi.