Anketa: Zmenil sa realitný trh?
Jozef Šimek, obchodný a marketingový manažér, GTC Slovakia
Tento rok bude ďalším rokom z kategórie nie jednoduchých. Bude veľmi závisieť od ekonomického vývoja ako napríklad nezamestnanosti, ako aj očakávaní jednotlivcov/spoločností. Spravidla práve spoločnosti dokážu flexibilnejšie zareagovať na pozitívne trendy trhu, a preto možno očakávať, že komerčné nehnuteľnosti sa „prebudia“ skôr. I keď bude výrazný tlak na zníženie nákladov. V rezidenčných nehnuteľnostiach je stále vidieť určitú opatrnosť. Od septembra 2009 síce zaznamenávame určitý „návrat dôvery“, no tento vývoj je však úzko spätý s bankami a ich hypotekárnym správaním (momentálne asi najnižšie úroky, ale podstatné je, aby dokázali stále ponúkať hypotéky) a dôverou v udržanie si práce. V porovnaní s minulým rokom sa však predaj rezidenčných nehnuteľností výrazne zvýši aj vďaka mnohým dokončeným novostavbám. Ponuka sa výraznejšie zníži, keďže je málo pravdepodobné očakávať vstup konkurenčných projektov. Ak aj prídu nové projekty, mnohé z nich budú iba určitou formou testovania trhu bez výraznejších marketingových investícií.
Dan Brenner, výkonný riaditeľ Opera SL Group, projekt Pod vŕškami:
Na realitnom trhu pozorujeme oproti minulému roku postupné zmeny. Spoločnosti, ktoré ohlásili projekty v minulom roku, urýchľujú proces dizajnovania projektov alebo štartujú výstavbu. Ako optimálne sa ukazuje developovať projekty menšieho rozsahu, s dvojizbovými až trojizbovými bytmi a rozlohami do 70 – 75 m2. Tiež si myslíme, že je dôležité ponúknuť aj dobré nákupné možnosti v susedstve bytového projektu a kvalitné prostredie pre život. Situácia na trhu si nevyžaduje projekty s obrovským počtom bytov, ale skôr koncentráciu na poctivú výstavbu, kvalitu a optimalizáciu štandardu a ceny.
Peter Bečár, managing director spoločnosti PointPark Properties SK:
Tak ako iné segmenty developerského biznisu aj ten logistický je v súčasnom období vo výraznej miere ovplyvnený optimalizáciou nákladov, zvažovaním pomerov cena a výkon. V minulom období nebola núdza o tzv. špekulatívne výstavby, dnes sa developeri logistických hál viac opierajú o reálny záujem klientov. Tejto stratégie sa v našej spoločnosti držíme od začiatkov nášho pôsobenia na trhu. Je to síce do istej miery konzervatívna stratégia, ktorá nám však dnes, v čase všeobecného hospodárskeho útlmu umožňuje pokračovať v expanzii a raste. Spoločnosť v poslednom období vstúpila na rumunský trh, v Českej republike sme začali budovať solárne panely na strechy našich distribučných hál a postupne by sme to isté radi spravili aj na Slovensku. Aktivita našich klientov v Lozorne nás motivuje k ďalšiemu rozširovaniu našich aktivít na Slovensku, aj v oblasti Lozorna, ale uvažujeme aj o rozvinutí aktivít v iných regiónoch Slovenska. Aktívne pracujeme na optimalizácii operatívnych nákladov prevádzky klientov v našom parku, ako aj hľadaní dodatočných výhod pre nich. Ukazuje sa, že práve tento trend posledného obdobia bude mať pre klientov ešte väčšiu váhu.