Väčšinu topánok každý deň nosiť nemôžeme

Sabína Nagyová, Pravda | 11.12.2015 07:00
topánky, obchod
V obchodoch vládne "módna" obuv. Jej reklamácia je takmer nemožná. (Ilustračné foto) Autor:
Viete, že čižmy či poltopánky môžete nosiť len občas? Na to vObuv, ktorou sú dnes preplnené obchody, je totiž väčšinou označovaná ako "módna obuv", a tá je vhodná len na príležitostné nosenie. Na to však mnohé predajne kupujúceho neupozorňujú.

Zákazník sa to dozvie až pri reklamácii, ktorú mu v predajni neuznajú, lebo topánky používal nevhodne. Prezident Združenia slovenských spotrebiteľov Miroslav Tulák to považuje za podvod na zákazníkoch.

Mnohí kupujúci pojem „módna obuv“ nepoznajú, a preto takéto topánky nosia každý deň ako bežné „vychádzkové“. „Po krátkom čase sa však obuv úplne opotrebuje. Reklamácia je obvykle zamietnutá na základe odborného posúdenia znalca alebo akreditovanej osoby, pretože obuv bola často, a teda nesprávne používaná,“ upozorňuje hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová. Tvrdí, že inšpekcia za posledný polrok eviduje viaceré podnety, ktoré sa týkajú nekvalitných topánok.

„Najnovším trendom predávajúcich je, že všetky topánky v ponuke, s výnimkou zopár druhov, označujú ako ,módnu obuv',“ hovorí Krkošová. Ide o botasky v športových predajniach, sandále, poltopánky či zimné čižmy. Na pultoch sa dokonca nájdu aj také, ktoré sú označené prívlastkom „vysoko módna obuv“.

Preto je podľa hovorkyne SOI namieste otázka, či výrobcovia prestali vyrábať obuv na každodenné nosenie, alebo ide len o označenie, ktoré predajcom dáva istotu, že všetky reklamácie budú zamietnuté pre nesprávne používanie. „Vyhnú sa povinnosti vrátiť peniaze, vymeniť výrobok alebo zabezpečiť opravu reklamovaných chýb,“ uvádza Krkošová.

Denník Pravda urobil kontrolu označovania obuvi v jednom z bratislavských nákupných centier. Zo štyroch obchodov len jedna uvádza pomenovanie „módna obuv“ priamo na cenovke. Tieto topánky tvorili asi polovicu jej ponuky. V ostatných prevádzkach táto informácia chýbala. „Zákazníkov na to ani neupozorňujeme, je to uvedené na záručnom liste, ktorý dostanú pri zaplatení. Väčšinou sa na to ani nepýtajú,“ priznáva predavačka v jednej z navštívených predajní. Potvrdila, že evidujú reklamácie ľudí, ktorí sa sťažujú na nekvalitné výrobky, no niektoré z nich sú odmietnuté práve pre nevhodné nosenie. „Väčšina nášho sortimentu je "módna“. Dnes už ťažko nájdete kvalitné topánky," dodáva.

Podobný prieskum si urobili aj kontrolóri SOI. Zistili, že v jednej značkovej predajni bolo ako vychádzková obuv označených len šesť druhov čižiem a ďalších 70 zaradili medzi „vysoko módnu obuv“. „Spotrebiteľ, ktorý si chce kúpiť obuv na denné nosenie, má veľmi úzky výber,“ mieni Krkošová.

„Pri nakupovaní si popis vôbec nevšímam. Prvoradé je, aby mi topánky sadli a aby som si ich mohla dovoliť,“ hovorí Bratislavčanka Elena (44), ktorú Pravda oslovila v nákupnom centre. „Označenie ,módna obuv' mi nič nehovorí. Dôležité je, aby boli topánky pohodlné a cenovo dostupné,“ tvrdí Michal (28) z Dunajskej Stredy. Priznáva však, že minulý rok kúpil svojej priateľke pod stromček poltopánky. Tá ich nosila v práci, no po dvoch mesiacoch z nich popadali kamienky, ktorými boli zdobené. „Chceli sme ich reklamovať, no povedali nám, že ich nemala nosiť každý deň, ale iba príležitostne,“ spomína Michal, ktorému predavačka nevyhovela a peniaze mu nevrátila.

Čo je „módna“ a „vychádzková“ obuv

  • Módna: Obuv, ktorá nie je navrhnutá a nevyrába sa na bežné nosenie. Táto obuv je určená na krátkodobé, občasné a nenáročné používanie. Materiál a typ konštrukcie sú vyberané s dôrazom na posledné módne trendy.
  • Vychádzková: Obuv, ktorá je vhodná na nosenie po komunikáciách alebo aj v interiéri. Je bez výrazných módnych prvkov, charakteristická veľkou pestrosťou strihov. Dôraz kladie na životnosť a pohodlnosť, nie na módnosť.

Inšpektori preto upozorňujú, aby boli spotrebitelia pri nakupovaní pozorní a zvážili, na aký účel topánky potrebujú. „V záručnom liste je uvedený aj krátky popis vlastností jednotlivých druhov obuvi. Ak táto informácia chýba, je potrebné si ju vyžiadať od predávajúceho ešte pred rozhodnutím o kúpe,“ prízvukujú inšpektori.

„Je to podvod na spotrebiteľoch a takíto chytrácki výrobcovia i predajcovia sú s týmto trikom veľmi úspešní,“ reagoval Miroslav Tulák. Podľa neho ide o dlhodobý problém, s ktorým sa na neho spotrebitelia často obracajú. „Vždy je to podobný príbeh. Najčastejšie ide o spotrebiteľku, ktorá niekoľko dní po kúpe, často už po prvom ostrom vonkajšom použití obuvi, zistí jej výrazné poškodenie,“ opísal. Namiesto toho, aby jej predajca peniaze vrátil, sa však dočká prekvapujúceho vysvetlenia, že v tomto prípade je módnosť nadradená úžitkovosti, kvalite i trvanlivosti a takúto obuv ani nie je možné reklamovať, lebo nie je bežne nositeľná, doplnil Tulák. Spomína si na prípad spotrebiteľky, ktorá od renomovaného výrobcu kúpila topánky za 130 eur. Po troch dňoch sa jej rozpadli a reklamáciu jej neuznali. Tulák spotrebiteľom radí, aby sa takýmto predajniam zďaleka vyhli.