Ktorá potravina je prameňom mladosti?

Martin Harvan | 15.09.2020 06:00
ovsené vločky, ovsené vločky s ovocím
Vláknina sa podieľa aj na znižovaní telesnej hmotnosti a posilňovaní imunitného systému. Potláča chuť do jedla a zároveň navodzuje pocit zasýtenia. Autor:
Do boja proti chorobám, ktoré sa podpisujú pod skoré starnutie organizmu vyráža nenápadná obilnina. Mnohokrát podceňovaný ovos sa podľa viacerých výskumov v súčasnosti považuje za potravinu číslo jeden. Chráni srdce, cievy a udržiava zdravú hmotnosť.

Ovos môžeme zaradiť medzi superpotraviny podobne ako je to v prípade chia semien, avokáda, celozrnných potravín, rastlinných olejov a niektorých druhov ovocia či zeleniny. Pre svoju výživovú hodnotu sa mu pripisuje schopnosť predlžovať život. Zopár rokov navyše usporí najmä tým, že ľudské telo chráni pred zdravotnými problémami, ktoré život rýchlo skracujú. Pravidelné pochutnávanie si na ovsených vločkách pomáha znižovať hladinu zlého (LDL) cholesterolu, poradí si vraj aj s autoimunitnými ochoreniami či srdcovými chorobami.

Menší pás, roky zdravia navyše

Výživový vplyv ovsa na ľudské zdravie skúmala štúdia v časopise Nutrition Journal. Vedci realizovali výskum v Číne na väčšej vzorke mužov a žien, ktorá mala mierne alebo stredne zvýšené hladiny cholesterolu. Výskumnú vzorku ľudí rozdelili do dvoch skupín, pričom prvá mala konzumovať sto gramov ovsených vločiek každý deň po dobu šiestich týždňov. Druhá skupina sa ovsu vyhýbala a jedla sto gramov rezancov zo pšeničnej múky. V závere výskumu vykazovalo prvá skupina prekvapujúce výsledky. Vďaka ovsu sa im znížili hodnoty zlého cholesterolu a rovnako sa stenčil aj obvod pásu. Práve centimetre na páse sú signálom nadváhy. Čím menej ich je, tým je naše telo zdravšie a štíhlejšie. Druhá skupina pochodila horšie. Cholesterol a hmotnosť zostala na východiskovej úrovni.

Zásluhy patria najmä vláknine

Ovos vyniká najmä vysokým obsahom vlákniny, ktorá zbavuje ľudské telo nielen škodlivých látok, ale aj cholesterolu. Odporúčaná denná dávka je 25 – 30 gramov. V prípade, že si na raňajky doprajete necelú šálku tejto obilninovej pochúťky, pokryjete približne tretinu odporúčanej dávky. Znižovanie cholesterolu súvisí aj s pružnejšími a pevnejšími cievami. Cholesterol sa usádza na ich stenách a ak je ho veľké množstvo cievy upcháva. V kritických prípadoch dochádza k vzniku srdcového infarktu.

Chudnutie v každom veku

Vláknina sa podieľa aj na znižovaní telesnej hmotnosti a posilňovaní imunitného systému. Potláča chuť do jedla a zároveň navodzuje pocit zasýtenia. Obranyschopnosť organizmu posilňuje najmä celý rad vitamínov ako sú vitamíny B. Vitamín K podporuje zrážanlivosť a tvorbu krvi. Ovos okrem toho obsahuje veľa minerálnych látok, a to najmä fosfor, draslík, železo a zinok. Cenným stopovým prvkom je aj mangán. Patrí medzi antioxidanty, ktoré podporujú metabolizmus, nervový a imunitný systém. Seniori ocenia aj jeho schopnosť posilňovať kosti a zuby.

Ovsené vločky, banán, jablko a med priláka vôňou a chuťou každého, kto má rád sladké a chce maškrtiť zdravo. Tento videorecept je pripravený podľa receptu od @siuuu.

Zoznam surovín a textový postup nájdete v recepte Ovseno-banánový koláč na Varecha.sk

Viac videoreceptov si pozrite v TV Varecha.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ